REKLAMA
FORUM FINANSÓW

Mapa wypadków drogowych. Przyglądamy się statystykom z pierwszego półrocza na polskich drogach

2025-08-03 06:00
publikacja
2025-08-03 06:00

W poprzednich latach pierwszy kwartał roku zwykle kończył się mniejszą liczbą wypadków drogowych oraz ich ofiar. Pogorszenie statystyk następowało w drugim kwartale, a okres wakacyjny był niestety najgorszy pod względem bezpieczeństwa drogowego. Tego, jak statystycznie zakończą się na drogach trwające wakacje, oczywiście jeszcze nie wiemy. Można natomiast sprawdzić najnowsze dane GUS na temat bezpieczeństwa drogowego w I połowie 2025 r. Tym statystykom przyglądają się eksperci multiagencji ubezpieczeniowej Unilink.

Mapa wypadków drogowych. Przyglądamy się statystykom z pierwszego półrocza na polskich drogach
Mapa wypadków drogowych. Przyglądamy się statystykom z pierwszego półrocza na polskich drogach
/ Budimex

Kwartalne dane sięgają okresu pandemii COVID-19 

Kwartalny cykl publikacji danych GUS na temat bezpieczeństwa drogowego wydaje się dobrym rozwiązaniem, które pozwala między innymi na przeanalizowanie sezonowych zmian. Takie zmiany są dobrze widoczne w poniższej tabeli, która przedstawia podstawowe statystyki bezpieczeństwa drogowego w Polsce od I kw. 2020 r. do II kw. 2025 r. Oprócz liczby wypadków drogowych oraz ich ofiar (zabitych i rannych), w tabeli możemy sprawdzić, jak kwartalnie zmieniała się liczba kolizji.

Pod tym pojęciem należy rozumieć zdarzenia drogowe nieskutkujące śmiercią uczestników oraz ich obrażeniami - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert multiagencji ubezpieczeniowej Unilink.

Miniona połowa roku lepsza niż I i II kw. 2024 roku 

Pomimo faktu, że kwartalne dane GUS sięgają jeszcze do początkowego okresu pandemii COVID-19, najlepszym punktem odniesienia wydają się statystyki z lat 2023-24. Najnowsze informacje Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że w pierwszej połowie 2025 r. poziom bezpieczeństwa drogowego z całej Polski wyglądał następująco:

  • Wypadki drogowe ogółem - 9 514 (wyniki z pierwszej połowy 2023 r. i 2024 r. to odpowiednio: 9 394 oraz 10 064)
  • Ofiary wypadków ogółem - 11 876 (wyniki z pierwszej połowy 2023 r. i 2024 r. to odpowiednio: 11 754 oraz 12 556)
  • Zabici w wypadkach - 725 (wyniki z pierwszej połowy 2023 r. i 2024 r. to odpowiednio: 821 oraz 894)
  • Ranni w wypadkach - 11 151 (wyniki z pierwszej połowy 2023 r. i 2024 r. to odpowiednio: 10 933 oraz 11 662)
  • Kolizje drogowe - 183 783 (wyniki z pierwszej połowy 2023 r. i 2024 r. to odpowiednio: 171 359 oraz 194 948)

Mniej wypadków, ale kolizji nadal sporo 

Pozytywnym sygnałem jest na pewno tegoroczna poprawa bezpieczeństwa drogowego względem pierwszej połowy minionego roku. Jeżeli chodzi o liczbę zabitych na drodze osób, to pierwszy oraz drugi kwartał br. ujmowany łącznie cechował się nawet lepszym wynikiem aniżeli połowa 2023 r. i 2024 r. Taka zmiana to dobra wiadomość, choć należy pamiętać o dwóch kwestiach. Po pierwsze, największy wpływ na tegoroczne wyniki będzie miało prawdopodobnie bezpieczeństwo drogowe z III kw. „Po drugie, pożądana byłaby systematyczna poprawa bezpieczeństwa drogowego, a miniony rok niestety przerwał ten trend ważny również dla ubezpieczycieli” - komentuje Jakub Choromański, dyrektor Departamentu Sprzedaży Multikanałowej, ekspert multiagencji ubezpieczeniowej Unilink.

Polska: zmiany bezpieczeństwa drogowego w latach 2020-25

Kwartał/okres

Wypadki drogowe

Ofiary wypadków - ogółem

Ofiary wypadków - zabici

Ofiary wypadków - ranni

Kolizje

I kw. 2020 r.

5 245

6 446

564

5 882

93 913

II kw. 2020 r.

5 112

6 294

527

5 767

80 324

III kw. 2020 r.

7 677

9 472

667

8 805

107 613

IV kw. 2020 r.

5 506

6 742

733

6 009

100 196

I kw. 2021 r.

3 709

4 707

403

4 304

95 341

II kw. 2021 r.

6 086

7 600

579

7 021

103 122

III kw. 2021 r.

6 999

8 871

666

8 205

108 141

IV kw. 2021 r.

6 022

7 482

597

6 885

116 023

I kw. 2022 r.

4 144

5 169

426

4 743

86 104

II kw. 2022 r.

6 000

7 475

462

7 013

93 541

III kw. 2022 r.

6 290

7 853

524

7 329

89 749

IV kw. 2022 r.

 

4 888

6 142

484

5 658

92 872

I kw. 2023 r.

3 888

4 852

364

4 488

82 241

II kw. 2023 r.

II

5 506

6 902

457

6 445

89 118

III kw. 2023 r.

6 411

7 978

572

7 406

91 038

IV kw. 2023 r.

5 131

6 286

500

5 786

103 594

I kw. 2024 r.

4 104

5 126

393

4 733

98 436

II kw. 2024 r.

5 960

7 430

501

6 929

96 512

III kw. 2024 r.

6 315

7 849

526

7 323

95 552

IV kw. 2024 r.

5 140

6 273

476

5 797

100 080

I kw. 2025 r.

3 805

4 776

338

4 438

86 222

II kw. 2025 r.

5 709

7 100

387

6 713

97 561

Cały 2020 r.

23 540

28 954

2 491

26 463

382 046 

Cały 2021 r.

22 816

28 660

2 245

26 415

422 627 

Cały 2022 r.

21 322

26 639

1 896

24 743

362 266

Cały 2023 r.

20 936

26 018

1 893

24 125

365 991

Cały 2024 r.

21 519

26 678

1 896

24 782

390 580

I poł. 2025 r.

9 514

11 876

725

11 151

183 783  

Źródło: opracowanie własne Unilink na podstawie danych GUS, 31.07.2025.


Jak bezpieczeństwo drogowe wygląda na mapie? 

Poszczególne powiaty oraz miasta na prawach powiatu mają oczywiście mocno zróżnicowany „wkład” w ogólnopolskie statystyki wypadkowości, co dobrze potwierdza poniższa mapa. Na mapie widzimy bowiem takie ekstrema, jak na przykład powiat suwalski (tylko jeden wypadek drogowy w I poł. 2025 r.) oraz Kraków (aż 435 wypadków drogowych w tym samym okresie).

Pamiętajmy, że GUS jako wypadki drogowe kwalifikuje tylko zdarzenia skutkujące obrażeniami lub śmiercią uczestników. Tak więc jeden wypadek z powiatu suwalskiego nie oznacza, że było tam zupełnie bezpiecznie, bo stwierdzono jednocześnie aż 161 kolizji bez ofiar w ludziach przez I poł. 2025 r. - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert Unilink.

Jeżeli weźmiemy pod uwagę wypadki drogowe, czyli poważniejsze zdarzenia, to dobrze widać, że poprawa bezpieczeństwa drogowego w pierwszej połowie 2025 r. (względem analogicznego okresu minionego roku) była generalnym trendem. Nie brakowało jednak takich części kraju, w których wypadkowe statystyki prezentowały się znacznie gorzej niż 12 miesięcy wcześniej. Największe wzrosty liczby wypadków drogowych odnotowano na terenie:

  • powiatu rzeszowskiego - zmiana z 52 (I poł. 2024 r.) do 84 wypadków (I poł. 2025 r.)
  • Radomia - zmiana ze 100 do 125 wypadków
  • powiatu świdnickiego (woj. dolnośląskie) - zmiana z 51 do 75 wypadków
  • Nowego Sącza - zmiana z 38 do 60 wypadków
  • Lublina - zmiana z 59 do 80 wypadków
  • powiatu radomskiego - zmiana z 89 do 109 wypadków
  • powiatu lubińskiego - zmiana z 20 do 39 wypadków
  • Bydgoszczy - zmiana z 66 do 84 wypadków
  • powiatu rypińskiego - zmiana z 3 do 14 wypadków
  • powiatu garwolińskiego - zmiana z 34 (I poł. 2024 r.) do 45 wypadków (I poł. 2025 r.)

Na ogólnopolski spadek liczby wypadków w I poł. 2025 r. najmocniej rzutowały pozytywne zmiany odnotowane na terenie Wrocławia (roczny spadek z 304 do 254 wypadków), powiatu poznańskiego (spadek ze 171 do 135 wypadków) oraz powiatu tomaszowskiego w woj. łódzkim (spadek z 88 do 52 wypadków).

Praktyka pokazuje jednak, że takie dobre zmiany oczywiście nie stanowią gwarancji poprawy widocznej w kolejnych latach - zaznacza Andrzej Prajsnar, ekspert Unilink.

Wypadkowość ważna także dla ubezpieczycieli 

Spadek wypadkowości drogowej oznacza m.in. mniej osobistych dramatów, mniejsze koszty społeczne i niższe koszty działania służb. Warto zwrócić uwagę, że zaobserwowana w pierwszej połowie bieżącego roku poprawa statystyk wypadkowości (względem I poł. 2024 r.) jest ważna również z punktu widzenia zakładów ubezpieczeniowych oraz kierowców kupujących OC.

Trzeba w tym kontekście pamiętać, że dopiero niedawno (w I kw. 2025 r.) ubezpieczyciele po raz pierwszy od dłuższego czasu odnotowali zysk techniczny ze sprzedaży obowiązkowych polis OC - przypomina dyrektor Jakub Choromański, ekspert Unilink.

Istotna jest także inna kwestia. Chodzi o systematyczny wzrost średniej wartości szkody likwidowanej przy pomocy obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych. „Polska Izba Ubezpieczeń niedawno podała, że przez rok (I kw. 2024 r. - I kw. 2025 r.) średnia szkoda z OC komunikacyjnego wzrosła o 9,9%, do poziomu wynoszącego już niemal 11 000 zł. Wydaje się bardzo prawdopodobne, że ten wzrostowy trend będzie kontynuowany” – podsumowuje Jakub Choromański, Unilink.

Unilink
Źródło:
Tematy
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie

Komentarze (2)

dodaj komentarz
yaro800
Takie badania powinny być na km i natężenie ruchu. Inaczej to jakieś bzdury wychodzą, które tylko prowadzą do błędnych wniosków. Garbage in, garbage out.
samsza
Nic się nie zmienia (% szkód) oprócz demografii na drogach, więcej jeździ więcej ginie, mniej...
Same drogi, jaki samochód... bez znaczenia.

Powiązane: Bezpieczeństwo na drogach

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki