MON podpisało umowę na dostawę małych samolotów dla VIP-ów

MON podpisało w poniedziałek z firmą Gulfstream umowę na dostawę dwóch małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Kontrakt wart jest 440,5 mln zł netto. Oba samoloty mają zostać dostarczone do połowy sierpnia 2017 r.

Gulfstream G-550
Gulfstream G-550 (fot. Tony Silgrim / FORUM)

Umowę podpisali w Warszawie szef Inspektoratu Uzbrojenia (IU) MON gen. bryg. Adam Duda oraz Jeffrey Crosby z amerykańskiej firmy Gulfstream Aerospace Corporation, należącej do koncernu General Dynamics.

MON kupuje dwa samoloty Gulfstream G550. Jak podał resort, konkurencyjna oferta francuskiej firmy Dassault Aviation z samolotami Falcon 7X nie spełniła wymogów formalnych.

Kwota kontraktu to nieco ponad 440,5 mln zł netto. Po doliczeniu podatku, który zapłaci strona polska, będzie to ponad 538 mln zł. Umowa obejmuje dostarczenie dwóch samolotów w konfiguracji 16-miejscowej, pakietu logistycznego, dokumentacji technicznej, szkolenie pilotów i personelu naziemnego oraz wsparcie eksploatacji.

Samoloty mają zostać dostarczone do 15 sierpnia 2017 r. Ich odbiorcą będzie 1 Baza Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Samoloty będą pomalowane w biało-czerwone barwy i będą miały "szachownice".

Odpowiedzialny za zakupy dla wojska wiceszef MON Bartosz Kownacki podkreślił, że zaangażowani w postępowanie urzędnicy pracowali niezwykle sprawnie. Rząd podjął uchwałę ws. zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie 30 czerwca 2016 r. Po dwóch miesiącach IU uruchomił równolegle dwa postępowania na pozyskanie samolotów - małych i średnich. Termin składania ofert minął w połowie października, zaś 27 października wybrano jedną z nich.

"To jest naprawdę ekspresowe tempo, jeżeli porównamy z tym, co działo się w Polsce przez ostatnich ponad 20 lat w tej sprawie. Ponad 20 lat czekaliśmy na to, żeby samoloty dla najważniejszych osób w państwie były zakontraktowane" - podkreślił Kownacki.

Podkreślił, że drugi oferent w postępowaniu nie spełnił wymagań MON. "Drugi z oferentów złożył dokumenty w sposób niezgodny z tym, co wymagał Inspektorat Uzbrojenia, m.in. - o ile pamiętam - tam kwoty były podane w euro zamiast w złotówkach. To są takie oczywiste błędy formalne, które wykluczają drugiego oferenta" - powiedział wiceminister. Dodał, że odrzucona oferta była także droższa.

W ocenie Kownackiego nowe maszyny to nie "mercedesy" wśród samolotów. "Rzeczywiście to jest dobry sprzęt, ale to jest pewien standard, jeżeli chodzi o przewóz czy to najważniejszych osób w państwie, czy też osób, które pełnią bardzo ważne funkcje biznesowe" - powiedział wiceszef MON.

Wiceprezes firmy Gulfstream Leda Chong podkreśliła, że Polska wybrała bardzo bezpieczny i niezawodny samolot. Zwróciła uwagę, że spółka dostarcza tzw. samoloty dyspozycyjne od 50 lat i są one wykorzystywane w 40 państwach.

Gulfstream G550 to typowy samolot dyspozycyjny. Jego masa startowa wynosi 41 ton, a zasięg maks. sięga 12,5 tys. kilometrów. "Wymaganiem postępowania było, aby samolot był w stanie przelecieć z Warszawy do Nowego Jorku bez międzylądowania z minimum ośmioma pasażerami na pokładzie. Zaproponowany samolot potrafi to wykonać z liczbą 14 pasażerów na pokładzie. Mało tego, przy prędkości ekonomicznej samolot ten bez międzylądowania z 14 pasażerami na pokładzie potrafi dolecieć do Kalifornii" - powiedział odpowiedzialny za umowę w IU płk Michał Marciniak.

W przetargu MON wymagało: dostawy do połowy listopada 2017 r., maksymalnej masy startowej do 42,5 t i zasięgu co najmniej 5 tys. kilometrów z 14 pasażerami i bagażem.

Samoloty będą wyposażone m.in. w system identyfikacji swój-obcy, wyposażenie medyczne i systemy poprawiające widoczność w trudnych warunkach atmosferycznych.

W MON trwa także przetarg na dwa nowe i jeden używany samoloty średniej wielkości. Jego wartość to ok. miliarda złotych. Wnioski o dopuszczenie do udziału w tym postępowaniu złożyły cztery podmioty - wspólnie Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; Boeing (USA); polska spółka Megmar Logistics & Consulting oraz wspólnie słowacka Aerospace International Group s.r.o i "ASSA-POLAND" Zdzisław Kondrat.

Trwa weryfikacja wniosków. MON planuje zawarcie umowy w pierwszym kwartale 2017 r. i oczekuje dostawy pierwszego używanego samolotu w listopadzie 2017 r.

Zgodnie z wymogami przetargu dwa samoloty nowe miałyby zostać dostarczone w latach 2020-21. Nowe samoloty mają zabierać co najmniej po 65 pasażerów, a używany - 132.

Samolot z co najmniej 30 pasażerami, bagażem oraz standardową załogą powinien pozwalać na loty transatlantyckie bez międzylądowania; maszyny muszą być wyposażone w systemy łączności niejawnej i systemy obrony i ochrony własnej.

W przypadku samolotu używanego płatowiec i silniki nie mogą być starsze niż pięć lat; zasięg z kompletem pasażerów, bagażem oraz standardową załogą powinien zapewniać możliwość lotów transatlantyckich z jednym międzylądowaniem.

Po katastrofie smoleńskiej w 2010 r. i rozformowaniu pułku specjalnego odpowiedzialnego za transport VIP-ów w gestii wojska pozostaje transport osób na najwyższych stanowiskach w państwie śmigłowcami. Należą one do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, utworzonej w miejsce 36. specjalnego pułku lotnictwa transportowego.

Transport na większe odległości odbywa się dwoma czarterowanymi od PLL Lot samolotami średniej wielkości Embraer 175; umowa w tej sprawie wygaśnie w 2017 r. Tam, gdzie niemożliwe jest użycie transportu cywilnego - np. w rejonie działań wojennych - wojsko przewozi oficjalne delegacje swoimi samolotami transportowymi. (PAP)

ral/ malk/ gma/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
3 1 ~Chuda_bratanica_prez

Solorz używa, między innymi, takiego samego do transportu dziwek i celebrytów drugiej kategorii.

! Odpowiedz
0 7 ~JancioWodnik

Czy ja dobrze rozumiem, że jeden samolot kosztuje tyle co napakowany technologią wojskową F-16 ?
łoooo w mordęęę... bez pół litra nie rozgryzę.

! Odpowiedz
1 2 ~drit

@JancioWodnik
Ten samolot jest napakowany zbytkiem i blichtrem. przecież nie będą na sobie oszczędzać.
Poza tem rząd stracił możliwość ewakuacji via Zaleszczyki, zasięg tych streamowych golfów
umożliwia ewakuacje aż do ukochanych jankesów, miejsc trochę mało ale barek i łożko dla dzi(e)wek się wyrzuci i kilka osób dodatkowo można dopchnąć.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 2 ~KuInv

Może sobie kiedyś taki model odrzutowca zakupię bo podoba mi się ta maszyna

! Odpowiedz
1 1 ~drit

@KuInv
Odradzam, horrendalnie drogi w użytkowaniu. Kup sobie jakąś Cesnę, raz że tańsza a dwa że zawsze można załadować mini nuka i w Moskwie na niskim pułapie odpalić.

! Odpowiedz
7 4 ~podatnik

Pragnę przypomnieć , że PRL bis w dniu 14 listopada 2016 to bardziej kolonia niewolnicza niż kraj, stworzony przy stole zwanym okrągłym i podczas pijackich libacji w Magdalence pod polityczną mafię, kolesiów, przekrętów, złodziejstwa i niespotykaną arogancję władzy! Bardziej miejsce dla kombinatorów, gdzie zwykły człowiek jest niczym, a przestępców się chroni. Zwykły człowiek nie odczuwa że to "jego kraj", gdzie miliony młodych, zdolnych, wykształconych, kreatywnych ludzi wyjechało za przysłowiowym chlebem? Gdzie przyzwoity człowiek nie ma szans na pracę, bo ją po znajomości dostają kolesie, gdzie na badania czy operację czeka się kilka lat. I na koniec gdzie obywatele "głosują na tych", którzy ich do tego doprowadzili a ci widocznie lubią luksus na koszt podatnika!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 1 ~drit

@podatnik
Ale My to wszystko wiemy. Nie szukaj tutaj Polaków, sami (minusujący) tutejsi Może lepiej pójdźmy sznura poszukać?

! Odpowiedz
4 21 ~bumbum

Gdyby oni ten samolot sami zbudowali to można byłoby się chwalić szybkością. Oni po prostu go kupili. To tak jakby ja poszedł kupić samochód z salonu i chwalił się szybkim zakupem. Zaraz bolszewia pisowska zacznie minusowąć, ale bolszewii nic to nie pomoże. PiS odejdzie w niesławie, tak jak odeszło PO. Zostanie po was smród i długi.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 17 ~Jasko

Czy jest to zakup w ramach wychwalanych 2% PKP przeznaczonych na obronność, czy też kwota na te samoloty została dodatkowo zabezpieczona w budżecie państwa przygotowanego jeszcze przez poprzedników?

! Odpowiedz
0 1 ~Xe

Tak, to jest PKP. Mają nowe wagony. A od trollowania już w głowie ci się poprzestawiało.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 3,4% XII 2019
PKB rdr 3,9% III kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% XII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 213,27 zł X 2019
Produkcja przemysłowa rdr 3,8% XII 2019

Znajdź profil