REKLAMA
TYLKO U NAS

Krakowcy radni zdecydują o strefie czystego transportu. Byłaby bardziej restrykcyjna niż strefa w Warszawie

2025-06-11 09:02
publikacja
2025-06-11 09:02

W środę radni Krakowa zdecydują o wprowadzeniu strefy czystego transportu (SCT). Projekt uchwały zakłada, że zaczęłaby ona obowiązywać od 2026 r. i objęłaby większą część miasta – obszar wewnątrz czwartej obwodnicy. Byłaby bardziej restrykcyjna niż strefa w Warszawie.

Krakowcy radni zdecydują o strefie czystego transportu. Byłaby bardziej restrykcyjna niż strefa w Warszawie
Krakowcy radni zdecydują o strefie czystego transportu. Byłaby bardziej restrykcyjna niż strefa w Warszawie
fot. Daniel Turbasa / / Shutterstock

Krakowski projekt, przygotowany przez Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) i władze miasta, ma być procedowany podczas dwóch czytań. Pierwsze czytanie odbędzie się w pierwszej połowie dnia. Będzie wówczas czas na dyskusję i zgłaszanie poprawek do tego dokumentu. Drugie czytanie jest planowane najwcześniej po godz. 15. Po nim powinno nastąpić głosowanie.

Zgodnie z obecnym projektem uchwały do SCT w Krakowie wjechałyby: samochody benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 4 lub wyprodukowane od 2005 r. i samochody z silnikiem Diesla mające co najmniej normę Euro 6 lub wyprodukowane od 2014 r. (od 2012 r. dla ciężarówek i autobusów).

Kierowcy spoza Krakowa, których samochody nie spełniałyby wymogów, mogliby wjechać do miasta po uiszczeniu opłaty – godzinowej lub abonamentu. Temu zapisowi sprzeciwiają się wójtowie i burmistrzowie gmin ościennych, wskazując, że jest to niesprawiedliwe traktowanie osób mieszkających poza Krakowem. Mieszkańców Krakowa, którzy zakupili samochód przed przyjęciem uchwały o SCT, przepisy o SCT miałyby nie obowiązywać. Obowiązywałyby już jednak wszystkich, którzy kupią samochód po przyjęciu uchwały.

Zdaniem władz gmin ościennych zakaz wjazdu objąłby 43 proc. pojazdów zarejestrowanych w powiatach krakowskim i wielickim – to ok. 173 tys. samochodów.

Granicą SCT w Krakowie byłaby czwarta obwodnica, co oznacza, że strefa objęłaby prawie całe miasto, poza peryferiami. Samej obwodnicy już nie. Wyłączeń z SCT domagają się radni dzielnicy administracyjnej Nowa Huta. Projekt jednak nie przewiduje tego, ale wyłącza Wzgórza Krzesławickie – dzielnicę administracyjną, która jest postrzegana jako część historycznej Nowej Huty.

ZTP podkreśla, że do wprowadzenia SCT od 1 stycznia 2026 r. zobowiązuje ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisana w grudniu przez prezydenta RP. Zgodnie z nią SCT musi zostać wyznaczona w ponad 100-tysięcznych miastach, w których przekroczony jest poziom dwutlenku azotu (NO2) w powietrzu. Miasta te są także zobowiązane do zakupu, od 2026 r., autobusów zeroemisyjnych. SCT ma przyczynić się do poprawy jakości powietrza, co ma pozytywnie wpłynąć na zdrowie.

Strefy czystego transportu obowiązują w wielu europejskich miastach, ale często ograniczają się do ich centrów. Od lipca 2024 SCT obowiązuje w Warszawie, gdzie obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Do strefy nie mogą wjechać pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 28 lat (licząc od 2025 r.) lub niespełniające normy euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 20 lat lub niespełniające normy euro 4.

Zgodnie z zapowiedziami warszawskiego ratusza wymagania stawiane autom będą zaostrzane co dwa lata. I tak w 2026 r. do SCT wjadą: pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) spełniające normę euro 3 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2000 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 26 lat); pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) spełniające normę przynajmniej euro 5 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat). (PAP)

bko/ joz/

Źródło:PAP
Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Komentarze (14)

dodaj komentarz
franek_bez_franka2
Jak ktoś wierzy, że za dwa lata z hakiem wygra KO w Krakowie to niech się od razu puknie w czoło.
klimaciarz
macie tą swoją "demokrację" - w 1 dzień decydujecie o ty, kto będzie o was decydował przez 4 lata XD
harrytracz
Nie każdego kto pracuje w Krakowie a mieszka poza miastem stać ot, tak na wymianę samochodu.
O ile sam Kraków jest dobrze skomunikowany, to dojeżdżający z okolicznych pipidówek będą mieli problem. Pracować gdzieś trzeba, dojeżdżać czymś trzeba, a do tego utrzymać rodzinę. Ludzie nie dlatego dojeżdżają do roboty 20-25 letnimi
Nie każdego kto pracuje w Krakowie a mieszka poza miastem stać ot, tak na wymianę samochodu.
O ile sam Kraków jest dobrze skomunikowany, to dojeżdżający z okolicznych pipidówek będą mieli problem. Pracować gdzieś trzeba, dojeżdżać czymś trzeba, a do tego utrzymać rodzinę. Ludzie nie dlatego dojeżdżają do roboty 20-25 letnimi oplami bo mają taki kaprys tylko dlatego że muszą.
tomitomi
a, nie można zrobić BCT w cały kraju ??? - czysta strefa bez polityków , to marzenie nie jednego , ale milionów ludzie w p-o LSCE !
ndie
Widzę tylko jeden sposób na pozbycie się polityków. Wybrać króla. Ale zaraz... czy król nie stanie się prze z to politykiem?
matheous
żal po prostu co robi magistrat z tęczowym prezydentem. ludzie byli bardzo zdecydowanie przeciwko SCT, całkowicie bez żadnych odcieni szarości, konsultacje społeczne były żadne, a jak ktoś był przeciwko to wmawiano mu, że jest dezinformowany i jedynie trzeba go dobrze doszkolić to wtedy na pewno poprze SCT.
Tymczasem we Francji
żal po prostu co robi magistrat z tęczowym prezydentem. ludzie byli bardzo zdecydowanie przeciwko SCT, całkowicie bez żadnych odcieni szarości, konsultacje społeczne były żadne, a jak ktoś był przeciwko to wmawiano mu, że jest dezinformowany i jedynie trzeba go dobrze doszkolić to wtedy na pewno poprze SCT.
Tymczasem we Francji tamtejsze władze są na drodze do zniesienia wszystkich stref czystego transportu, bo stwierdzono, że nie spełniają swojego nadrzędnego celu a powodują jedynie wykluczenie komunikacyjne i segregacje społeczną.
Zamiast się uczyć od krajów zachodnich, które przeszły tę ścieżkę i już wiadomo, że prowadzi do nikąd to nasze polityczne tuzy intelektu pakują się w dokładnie to samo, całkowicie bezmyślnie.
no_comment
I miejmy nadzieję, że to up.... raz na zawsze. Na siłę chcemy zostać skansenem świata. Zlikwidowaliśmy sobie już przemysł, teraz czas by dziadek nie mógł podjechać pod mieszkanie starym Fitem Punto bo planeta płonie.
nostsherlock
Musi się przesiąść na nowego SUVa (najlepiej niemieckiego), spalającego jedyne 20l/100km. Wtedy będzie eko :) I grzać pelletem
ndie
Może podjechać starym Punto jeżeli go posiadał przed 2026 rokiem. Czytałeś ten artykuł?

Powiązane: Kraków

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki