REKLAMA

InPost zwiększył przychody. Będzie podwyżka cen dla Allegro

2022-05-11 07:50, akt.2022-05-11 10:43
publikacja
2022-05-11 07:50
aktualizacja
2022-05-11 10:43

InPost pochwalił się wynikami za I kwartał 2022 r. Spółka pokazała dynamiczny wzrost przychodów i zapowiedziała podwyżki swoich usług, w tym dwucyfrową dla Allegro. 

InPost zwiększył przychody. Będzie podwyżka cen dla Allegro
InPost zwiększył przychody. Będzie podwyżka cen dla Allegro
fot. Katarzyna Waś-Smarczewska / / Bankier.pl

InPost zwiększył przychody w pierwszym kwartale 2022 roku o 94 proc. do 1,542 mld zł dzięki wzrostowi udziału w kluczowych rynkach. Wolumen obsłużonych paczek wzrósł o 68 proc., sięgając 164,2 milionów. W Wielkiej Brytanii, Polsce i Francji wolumeny rosły znacznie szybciej niż rynek. Skorygowany wynik EBITDA Grupy wzrósł w pierwszym kwartale o 23 proc. do 409,1 mln zł. Skorygowana marża EBITDA wyniosła 26,5 proc. wobec 41,9 proc. rok wcześniej - informuje komunikat prasowy spółki. 

Rosnące udziału w rynku

Udział InPostu w polskim rynku wzrósł w ubiegłym roku do 48 proc. z 44 proc., natomiast w pierwszym kwartale 2022 roku wolumen obsłużonych przesyłek w Polsce wzrósł o 16 proc. W Polsce w pierwszym kwartale liczba paczkomatów InPost zwiększyła się o 912. We Francji, na koniec marca ich liczba wzrosła do 651 i była ponad dwukrotnie większa niż na koniec 2021 roku. W sumie w pierwszym kwartale zostało postawionych 1 905 nowych paczkomatów, co zwiększyło ich łączną liczbę do 22 272 sztuk w całej Grupie - podał InPost.

"Osiągnęliśmy rekordowy, 94 proc. wzrost sprzedaży, której wartość wyniosła 1,54 mld zł. W Wielkiej Brytanii, pomimo spadku wolumenu rynku e-commerce w I kwartale o ponad jedną piątą, zwiększyliśmy wolumeny o 157 proc. i przekroczyliśmy nawet wysokie wolumeny notowane w IV kwartale 2021 r. We Francji, dzięki naszej silnej pozycji w segmencie C2C zwiększyliśmy wolumen o 8 proc., w porównaniu z szacowanym spadkiem rynku o 16 proc.. W Polsce, po raz kolejny zwiększyliśmy udział w rynku pomimo rosnącej liczby maszyn paczkowych instalowanych przez naszą konkurencję" - powiedział prezes Rafał Brzoska.

InPost chce rosnąć w Polsce o 3-4 pkt. proc. powyżej wzrostu rynku e-commerce w 2022 roku - poinformował podczas telekonferencji dla analityków wiceprezes spółki Adam Aleksandrowicz. Podtrzymał wcześniejsze szacunki, że w ujęciu ilościowym tegoroczna zwyżka e-commerce może sięgnąć od poniżej 10 do 12 proc. Natomiast wartościowo (GMV) w Polsce w 2022 roku wynieść około 20 proc.

InPost podnosi ceny 

InPost podnosi ceny swoich usług. Od 1 kwietnia 2022 roku podniósł ceny niezakontraktowanych usług o 8 proc., a następnie o 5 proc. od 1 maja. Zapowiada też kolejne dla Allegro, od którego pochodziło 46 proc. przychodów spółki generowanych w Polsce. 

"Wojna na sąsiedniej Ukrainie spowodowała dalszą presję inflacyjną, w tym wyższe ceny paliw. Podczas gdy inflacja kosztowa obniżyła marże w pierwszym kwartale, 1 kwietnia podnieśliśmy ceny o 8 proc. dla niezakontraktowanych wolumenów, z dalszą korektą o 5 proc. od 1 maja. W przypadku większości zakontraktowanych przychodów, korekty przychodów ze względu na inflację staną się bardziej widoczne w szczególności w IV kwartale. Jednak te oczekujące korekty cen nie są tylko umowne: mamy moc cenową dzięki naszej sile konkurencyjnej i lojalności klientów w porównaniu z droższymi dostawcami usług do drzwi. W miarę urzeczywistniania się tych wzrostów cenowych, trajektoria marży powinna powrócić do naszej tradycyjnej dźwigni operacyjnej, ponieważ umożliwimy naszym sprzedawcom zwiększenie wolumenu handlu elektronicznego" - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes InPostu Rafał Brzoska.

"Na dzisiaj nie planujemy kolejnych podwyżek przy obecnej cenie ropy naftowej. Gdybyśmy widzieli jakiś tragiczny scenariusz, który prognozuje JP Morgan, czyli ropę na poziomie 180-190 USD za baryłkę, to rzeczywiście w tym momencie będziemy musieli się na tym zastanowić" - zapowiedział prezes.

InPost w listopadzie wprowadzi raczej dwucyfrową podwyżkę cen usług dla Allegro - poinformował podczas telekonferencji z dziennikarzami prezes spółki Rafał Brzoska, cytowany przez PAP.

"Umowa z Allegro została wynegocjowana 2 lata temu, jest umową siedmioletnią, która zakłada od listopada 2022 roku indeksację cen co roku, w tym samym czasie, czyli na początku listopada, w oparciu o dwa wskaźniki: inflacyjny oraz wzrostu kosztów wynagrodzeń.(...) Podwyżka nastąpi w listopadzie, zgodnie z formułą, która była wynegocjowana dwa lata temu. Przypomnę, że przez dwa lata, również jako element tego 7-letniego kontraktu, Allegro, mimo że cała reszta rynku miała wzrost cen, unikało tej podwyżki. W listopadzie nastąpi dwucyfrowa, patrząc na obecne poziomy inflacji, podwyżka dla naszego głównego partnera" - powiedział prezes.

Koszt paliwa napędzi usługi paczkomatowe

 

W ocenie wiceprezesa InPostu Adama Aleksandrowicza efekt zwyżki cen usług będzie widoczny w postaci poprawy marży EBITDA w IV kwartale br.

"Proszę pamiętać, że te podwyżki, które miały miejsce dotyczą tylko części klientów i to relatywnie niewielkiej bazy. W związku z tym, że Allegro i inne platformy, czy więksi merchanci rządzą się innymi prawami, jeśli chodzi o uregulowania umowy dotyczące momentu i skali podwyżki. Tak jak prezes wspomniał, skala podwyżek w stosunku do niektórych dużych klientów może być paradoksalnie dużo wyższa niż podwyżki, które miały miejsce do tej pory, jeśli chodzi o klientów małych, średnich lub niezakontraktowanych. Natomiast moment tej podwyżki jest uregulowany umową. Dlatego te podwyżki będą sukcesywnie wchodziły w życie w czasie tego roku i na początku przyszłego. W związku z tym efektywny wpływ na ceny będzie widoczny pod koniec roku, w czwartym kwartale" - powiedział wiceprezes.

"Tak, spodziewamy się, że kwartał drugi i trzeci to będzie erozja marży lub marża niższa niż w 2021 roku. To co pokazaliśmy w I kwartale, pokazało poziomy, na których będzie my się poruszać. Spodziewamy się odbicia rentowności i marżowości, ze względu na efekt ceny w IV kwartale" - dodał, pytany kiedy może nastąpić poprawa marży EBITDA.

"Strategicznie uważamy, że online będzie rósł. Mamy w tym roku do czynienia ze spowolnieniem I, II i III kwartał możemy widzieć na większości światowych rynków spadek tempa lub spadek nominalny rynku e-commerce. Widać to już w zmienionych prognozach wielu spółek zagranicznych e-commersowych takich jak Amazon (...) Oczywiście jest to kwestia presji inflacyjnej. Ale większości z nich mówi swoich raportach o wzroście kosztów logistycznych w związku ze wzrostem cen ropy. Jeśli popatrzymy w jakim kierunku UE będzie szła i embargo na rosyjską ropę będzie postępowało. (....) Niestety ceny paliw będą rosły, to oznacza, że dla większości e-commersów koszt logistyki będzie kluczowym driverem pogorszenia zyskowności lub wręcz spowolnienia tempa wzrostu" - powiedział.

"Impost będąc operatorem na 9 rynkach europejskich ma gigantyczną szansę i to jest nasze przekonanie, w najbliższych dwóch, trzech latach, taką widzimy możliwość rozwoju, aby zwiększyć znacząco swoją ekspozycję na onlinie. Możemy zostać kluczowym partnerem dla większości z nich. Bo wszyscy, którzy promowali dostawy kurierskie do drzwi, będą w przyspieszonym tempie odwracać ten trend i zachęcać klientów do korzystania z punktów odbioru i paczkomatów. (...) Pierwszy kwartał to pokazuje, że coraz więcej klientów zagranicznych przyspiesza integrację z InPostem, żeby jak najszybciej ograniczać koszty dostaw kurierskich" - dodał.

MKu/PAP

Źródło:
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (11)

dodaj komentarz
itso_ptymistyczna_inflacja
''Gdybyśmy widzieli jakiś tragiczny scenariusz, który prognozuje JP Morgan, czyli ropę na poziomie 180-190 USD za baryłkę, to rzeczywiście w tym momencie będziemy musieli się na tym zastanowić" - zapowiedział prezes.'' - wysryw
prezestak
Wystarczy wejść na forum jakiekolwiek dla tych co sprzedają na allegro. Tylko duzi z dużą marżą coś zarobią
inwestor.pl
Czy uważasz, że Allegro straciło swoją markę i nie jest już przyjaznym miejscem dla handlowców przez ciągłe podwyżki prowizji dla sprzedających sięgające teraz nawet kilkunastu procent?

Zielony -TAK
Czerwony - NIE

(SONDA NIESPONSOROWANA)
nerwiczny
Liczby klientów oraz wyniki finansowe jednoznacznie pokazuję, że to nadal bardzo mocna marka.
karbinadel
Prawda leży gdzieś pośrodku. Marka Allegro jest nadal mocna, ale dawno przestała być przyjazna dla sprzedawców. Nie tylko ze względu na koszty, ale również z powodu koszmarnej biurokracji i ciągłych zmian, które sprawiają, że obsługa sprzedaży zajmuje coraz więcej czasu
adam.1983
skrót przekazu...mamy rekordowe przychody i zyski ale nam mało więc wydoimy was bardziej :)
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
chenoch
A co mają ceny na Allergo gdzie usługi są z inpost zakontraktowane?
karbinadel
A co zrozumiałeś z komentowanego artykułu?

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki