REKLAMA
WEBINAR

Francja likwiduje krótkie loty krajowe, a UE to popiera

Jacek Misztal2022-12-06 14:45redaktor Bankier.pl
publikacja
2022-12-06 14:45

Dni krótkich lotów krajowych we Francji są już policzone. Kto lubił latać samolotem, nie będzie miał wyboru - czeka go bowiem przymusowa przesiadka na pociąg. Na razie stanie się tak w przypadku podróży z Paryża do 3 dużych miast

Francja likwiduje krótkie loty krajowe, a UE to popiera
Francja likwiduje krótkie loty krajowe, a UE to popiera
fot. Song_about_summer / / Shutterstock

Komisja Europejska dała Paryżowi zielone światło, by uniemożliwić loty między paryskim lotniskiem Orly a Nantes, Lyonem i Bordeaux. Zdaniem francuskich władz ma to pozwolić ograniczyć emisję CO2 o 55 tys. ton.

Pomysł pojawił się już wcześniej, ale w 2021 r. został zakwestionowany przez Unię Francuskich Portów Lotniczych oraz europejski oddział Airports Council International. Sprawie przyglądała się Komisja Europejska i stwierdziła, że ​​plany są do ​​przyjęcia. W ramach krajowego (nie unijnego, przynajmniej na razie) prawa klimatycznego Francja chce znieść loty między miastami, pomiędzy którymi istnieje połączenie kolejowe o czasie podróży krótszym niż 2,5 godziny.

Obecnie będą to swego rodzaju testy, ale po 3 latach możliwa będzie likwidacja kolejnych lotów na krótkich trasach krajowych. Zdaniem władz ma się do tego przyczynić m.in. program budowy kolei dużych prędkości, wchodzący w część unijnego projektu TEN-T. Pojawiają się nawet zdania, że z czasem krótkie loty staną się zbędne w całej Europie.

Dokładna data wejścia w życie regulacji nie jest jeszcze znana, ale wiadomo, że francuski rząd chciałby wprowadzić je w życie jak najszybciej.

Ciekawostką może być natomiast fakt, że zakaz ten nie będzie dotyczył prywatnych odrzutowców. Te w dalszym ciągu będą mogły odbywać loty na likwidowanych trasach. Warto tutaj odnotować, że według danych organizacji Transport and Environment prywatny odrzutowiec ma nawet 14-krotnie większą emisję zanieczyszczeń do atmosfery niż samolot rejsowy i aż 50 razy więcej niż pociąg (w przeliczeniu na jednego pasażera).

Według unijnych statystyk 17 z 20 najbardziej ruchliwych tras lotniczych w Europie obejmuje odległości mniejsze niż 700 km (434 mile), co stanowi odległość, na której pociągi międzymiastowe mogą oferować szybsze, czystsze i bardziej zrównoważone podróże niż samoloty.

 JM

Źródło:
Jacek Misztal
Jacek Misztal
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu newsroom, absolwent ekonomii oraz przedsiębiorczości i finansów na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Wśród zainteresowań można wymienić geopolitykę, rynki finansowe oraz kino. Telefon: 71 712 92 09

Tematy
MINI pełne dobrych ofert.

MINI pełne dobrych ofert.

Komentarze (11)

dodaj komentarz
bangladesznadwisla
zmiany klimatu są bolesne albo coś zmienimy albo po nas
qart
Trzeba bronić się przed EUROKOMUNĄ. Paszporty CO2, zakaz jedzenia mięsa, ograniczenie podróżowania. Wszystko wspierają: komuniści (z SLD), Zieloni i Europejska Partia Ludowa (z PO i PSL).
Precz z KOMUNĄ!!!
innowierca
EU popiera sama siebie i daje pozwolenie na wprowadzenie czegos, co sama zorganizowala.
innowierca
ale na krotkie loty dlaczego nie. Problem jedynie, ze powyzej dwoch godzin, nie jest to lot krotki.
warmiak007
Jakiś czas temu miałem przyjemność podróżować na trasie Lyon Paryż pociągiem TGV.
460km w niecałe 2h, bilet kupiony z wyprzedzeniem 35 EUR, z bagażami itp. Z centrum miasta do centrum miasta. Przy tym lot samolotem trąci absurdem. Ma sens ewentualnie kiedy Paryż jest tylko przesiadkowym hubem gdzieś dalej.
Trzeba zwrócić uwagę,
Jakiś czas temu miałem przyjemność podróżować na trasie Lyon Paryż pociągiem TGV.
460km w niecałe 2h, bilet kupiony z wyprzedzeniem 35 EUR, z bagażami itp. Z centrum miasta do centrum miasta. Przy tym lot samolotem trąci absurdem. Ma sens ewentualnie kiedy Paryż jest tylko przesiadkowym hubem gdzieś dalej.
Trzeba zwrócić uwagę, że połączenia lotnicze likwidowane są tylko tam, gdzie pociąg w czasie poniżej 2.5h. Decyzja logiczna a dofinansowywanie połączeń lotniczych na tak krótkich odcinkach bardzo kosztowne.
innowierca
racja, pomylilem powyzej z czasem lotu. Dwie godziny pociagiem do Paryza, bylo duzo przyjemniejsze niz juz sam czas na lotnisku.
jan-kowalski
Jeżeli ma być "demokratycznie", to niech też zostanie zlikwidowane dofinansowanie kolei.
Niech decyduje tylko i wyłącznie wolny rynek, a nie widzimisię/ideologia wyznawana przez tego lub innego polityka, urzędnika etc., krajowego czy unijnego, bez różnicy.
I wtedy zobaczymy, co wygra (albo może się okaże, że jest
Jeżeli ma być "demokratycznie", to niech też zostanie zlikwidowane dofinansowanie kolei.
Niech decyduje tylko i wyłącznie wolny rynek, a nie widzimisię/ideologia wyznawana przez tego lub innego polityka, urzędnika etc., krajowego czy unijnego, bez różnicy.
I wtedy zobaczymy, co wygra (albo może się okaże, że jest miejsce na rynku i dla pociągów, i dla samolotów, i dla samochodów...
Po co ludzi uszczęśliwiać na siłę? - historycznie na to patrząc takie ręczne sterowanie zawsze kończyło się katastrofą. Niestety ludzie w swej masie mają bardzo krótką pamięć oraz tendencję do myślenia, że tym razem to się już na pewno uda (w końcu przecież racja jest po naszej stronie i takie tam inne).
warmiak007 odpowiada jan-kowalski
Jak nie mieli katastrofy do tej pory to nie będzie jej i teraz.
jan-kowalski
Jeżeli zestawi się to z tekstem na Bankierze z 3 grudnia br., że "Francuscy konduktorzy strajkują. Odwołano 60 proc. pociągów TGV i Intercity", to wyjdzie, że najpierw Francuzi, a w ślad za ich "światłym" przykładem potem reszta mieszkańców UE zostaną pozbawieni możliwości wyboru sposobu dotarcia do innego miasta Jeżeli zestawi się to z tekstem na Bankierze z 3 grudnia br., że "Francuscy konduktorzy strajkują. Odwołano 60 proc. pociągów TGV i Intercity", to wyjdzie, że najpierw Francuzi, a w ślad za ich "światłym" przykładem potem reszta mieszkańców UE zostaną pozbawieni możliwości wyboru sposobu dotarcia do innego miasta w kraju czy UE - ma być tylko pociąg i szlus. Jak w XIX w.
A jak pociągu nie będzie (z tych czy innych powodów), to człowieku masz problem i nie dotrzesz do celu - no chyba że masz (A) prywatny samochód (ale ten przy odległościach powyżej 300-400 km staje się słabą alternatywą), (B) prywatny odrzutowiec.

Oszołomstwa c.d. - pytanie, kiedy ponad naporem tych wszystkich wspaniałych pomysłów UE się przewróci, bo że to nastąpi, to pewne.
niederfurzdorf
A niemiaszki latają na wakacje po całym świecie. Aby nie emitować CO2 wpłacają niewielkie kwoty na fundację podobno zadrzewiającą pustynie i już nie ma emisji….

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki