REKLAMA

Eurocash liczy na wzrost sprzedaży wraz z otwieraniem się gospodarki

2021-05-13 17:06
publikacja
2021-05-13 17:06
Eurocash liczy na wzrost sprzedaży wraz z otwieraniem się gospodarki
Eurocash liczy na wzrost sprzedaży wraz z otwieraniem się gospodarki
/ Wikimedia Commons

Grupa Eurocash, której przychody spadły w I kwartale o blisko 2 proc., liczy na wzrost sprzedaży wraz z otwieraniem się gospodarki. W segmencie detalicznym sklepy własne Delikatesy Centrum muszą przejść kilkumiesięczny plan naprawczy - poinformował PAP Biznes Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocashu.

"Kwiecień był wciąż relatywnie słaby, podobnie jak pierwszy kwartał, maj jest znacznie lepszy. Nie wiem, czy można już mówić o odwróceniu tendencji, ale wydaje się, że wraz z otwieraniem się gospodarki sytuacja będzie się poprawiać. Są symptomy, świadczące o tym, że gdy gospodarka się otworzy i ludzie zaczną się więcej przemieszczać, klienci wrócą. Konsument nie był dotąd mocno mobilny, a w mniejszych sklepach robi się zakupy impulsowe. W ubiegłym roku popyt do naszego segmentu wracał na przełomie czerwca i lipca. Teraz może być to trochę wcześniej" - powiedział PAP Biznes Jacek Owczarek.

"Widzimy szansę na wzrosty sprzedaży wraz z otwarciem się gospodarki. Przewidujemy wzrost sprzedaży grupy w całym roku, choć czynnikiem ryzyka jest ewentualna kolejna fala pandemii. Wzrostom sprzyja niższa baza z kilku miesięcy ubiegłego roku" - dodał.

Spółka liczy na stabilizację wyniku EBITDA w 2021 roku.

"Spodziewamy się stabilnego wyniku EBITDA w tym roku. Jeśli w hurcie EBITDA będzie dalej rosła, to pokryjemy ubytki w segmencie detalicznym" - powiedział Owczarek.

W pierwszym kwartale 2021 roku skonsolidowana sprzedaż grupy spadła o 1,8 proc. rdr do 5.812,1 mln zł. Zysk EBITDA wyniósł 115,9 mln zł wobec 126,2 mln zł zysku rok wcześniej. Strata netto jednostki dominującej wyniosła 70,5 mln zł wobec 60,6 mln zł straty rok wcześniej.

Jak zauważył dyrektor finansowy, sprzedaż żywności w segmencie małych i średnich sklepów, do którego zaliczani są niezależni detaliści, stanowiący główną grupę klientów Eurocashu, w pierwszym kwartale tego roku spadła o 4,8 proc. rdr.

"To był rynkowo słaby kwartał dla segmentu mniejszych sklepów. Z danych wynika, że sprzedaż w tym segmencie zmalała o 4,8 proc. r/r. Spadek był również w hipermarketach, o 1,7 proc., ale też w supermarketach, które zwykle mają dodatnią dynamikę, tam sprzedaż spadła o blisko 2 proc. Wzrosty odnotowały głównie dyskonty, gdzie sprzedaż wzrosła o 9 proc. r/r" - powiedział Owczarek.

Eurocash odczuł spadek m.in. w hurtowniach Cash&Carry. Spadek sprzedaży LFL dla stałej liczby hurtowni Eurocash Cash&Carry wyniósł w I kwartale 12,6 proc.

W segmencie hurtowym grupa zanotowała w I kwartale wzrost wyniku EBITDA o 10 proc. rdr do 117,7 mln zł, przy spadku sprzedaży o 4 proc. do 4,18 mld zł.

"Sytuacja rynkowa wpłynęła na naszą sprzedaż, także w hurcie. W tym segmencie poprawiliśmy efektywność, głównie dzięki dalszej cyfryzacji biznesu wokół eurocash.pl. Mamy na platformie już 25 tys. klientów. Wynik segmentu się poprawił mimo tego, że Cash&Carry miał sprzedażowo słaby wynik z powodu trendów rynkowych" - powiedział członek zarządu.

SKLEPY WŁASNE W PROGRAMIE NAPRAWCZYM

W segmencie detalicznym sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez grupę w pierwszym kwartale wyniosła 1,48 mld zł (spadek o 0,6 proc. rdr). EBITDA wyniosła 35,8 mln zł wobec 60,1 mln zł w analogicznym okresie 2020 r.

Jak tłumaczy spółka, spadek rentowności wynika przede wszystkim z gorszych rezultatów własnych sklepów detalicznych w sieci Delikatesy Centrum.

"W segmencie detalicznym relatywnie dobrze zachowywały się sklepy naszych franczyzobiorców i joint venture. To pokazuje, że koncept Delikatesy Centrum działa, gdy jest dobrze wdrożony, gdy oferta jest dopasowana do lokalnych potrzeb. Zanotowaliśmy natomiast słabe wyniki w sklepach własnych" - powiedział Jacek Owczarek.

Na początku roku spółka wdrożyła program naprawczy w sklepach własnych, do którego wytypowano 180 placówek najsłabiej radzących sobie na rynku. W pierwszej fazie działania naprawcze wdrożono w 120 sklepach. Druga faza, planowana na sierpień, obejmie kolejne 60 sklepów.

"Wdrożyliśmy plan naprawczy w sklepach własnych, który potrwa od 3 do 6 miesięcy. Każdy z tych sklepów ma indywidualnie ustalone KPI (wskaźniki efektywności - PAP Biznes) do poprawy, np. sprzedaż z metra kwadratowego, LFL. Jeśli nie uda się tych wskaźników dostatecznie poprawić, to część sklepów może zostać zamknięta. Myślę, że to może dotyczyć maksymalnie kilkudziesięciu sklepów, bo duża część placówek jest blisko progu rentowności. Myślę, że przy okazji omawiania wyników za drugi kwartał będziemy mogli już coś więcej powiedzieć o efektach wdrażanego programu naprawczego" - powiedział członek zarządu.

Obecnie sieć sprzedaży Delikatesów Centrum liczy niemal 1.000 sklepów franczyzowych, ponad 150 w joint venture, a ponad 400 sklepów jest własnych.

W marcu spółka informowała, że nabędzie 49 proc., a docelowo 50 proc. udziałów w spółce prowadzącej sieć ponad 100 sklepów Arhelan w północno-wschodniej Polsce.

"Złożyliśmy wniosek do UOKiK dotyczący sieci Arhelan. Myślę, że w czwartym kwartale dojdzie do finalizacji transakcji" - powiedział Owczarek.

W segmencie Projekty sprzedaż w I kwartale wyniosła 118,7 mln zł w porównaniu do 38 mln zł rok wcześniej. Wpływ na wzrost sprzedaży miało pojawienie się w konsolidacji e-supermarketu Frisco oraz dynamiczny rozwój sieci sklepów Duży Ben (142 lokalizacje na koniec I kw.). Strata EBITDA segmentu wyniosła 11 mln zł wobec 13 mln zł straty w I kwartale 2020 r.

"Rozwijamy Frisco. W ubiegłym roku weszliśmy do Wrocławia i w ciągu pierwszego kwartału sprzedaż wyniosła tam blisko 5 mln zł. W Warszawie w kwietniu sprzedaż wzrosła o 20 proc. rdr. Frisco pojawiło się też już trzecim mieście - Poznaniu. W tym tygodniu ruszyły tam pierwsze dostawy. Chcemy otwierać jedno nowe miasto na kwartał, by pokryć największe miasta w Polsce do połowy przyszłego roku" - powiedział członek zarządu Eurocashu.

Pod koniec stycznia zarząd Eurocashu zdecydował o rozpoczęciu procesu przeglądu potencjalnych opcji strategicznych rozwoju grupy. W ramach przeglądu, Eurocash zamierzał przeanalizować scenariusze obejmujące m. in. ewentualne pozyskanie nowych inwestorów dla spółki lub wybranych segmentów jej biznesu.

"Jeśli chodzi o przegląd opcji strategicznych, to kontynuujemy prace z naszym doradcą biznesowym. O wynikach poinformujemy w odpowiednim czasie" - powiedział Jacek Owczarek.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ mfm/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Załóż eKonto w promocji i zyskaj 150 zł od Bankier.pl + do 300 zł od mBanku + do 300 zł w programie poleceń

Załóż eKonto w promocji i zyskaj 150 zł od Bankier.pl + do 300 zł od mBanku + do 300 zł w programie poleceń

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki