Eobuwie liczy na dalszy wzrost sprzedaży i poprawę rentowności

2020-07-13 14:16
publikacja
2020-07-13 14:16
fot. Adam Hajdamowicz / Bankier.pl

Eobuwie, które w II kwartale pokazało ponad 50 proc. wzrost przychodów i poprawę marż, liczy na dalszy wzrost sprzedaży i poprawę rentowności - powiedział PAP Biznes Marcin Grzymkowski, prezes eobuwie. pl. Dodał, że pandemia przyspieszyła trend wzrostu popularności e-commerce i grupa chce wykorzystać szanse rynkowe, co wiązać się będzie z dodatkowymi nakładami.

"Po drugim kwartale jesteśmy optymistami. Liczymy na dalszy wzrost sprzedaży oraz poprawę rentowności w tym roku" - powiedział PAP Biznes prezes Marcin Grzymkowski.

Według szacunkowych danych przychody eobuwie wzrosły w II kwartale o ponad 50 proc. do 532 mln zł, marża brutto na sprzedaży wzrosła o 2,8 p.p. rdr do 46,6 proc., a EBITDA wzrosła do 65 mln zł z 16 mln zł rok wcześniej. Marża EBITDA wyniosła 12,2 proc.

Strategia grupy CCC, większościowego akcjonariusza eobuwie, zakłada, że w 2022 r. rentowność EBITDA eobuwie wyniesie 8-10 proc.

"Założone w strategii cele rentowności EBITDA są w zasięgu ręki. Gdyby dobra sytuacja się utrzymała, można powalczyć o wyższą rentowność" - powiedział Grzymkowski.

Prezes wskazał, że dla grupy eobuwie trudny sprzedażowo był pierwszy kwartał.

"Na wielu rynkach obserwowaliśmy znaczący zanik popytu, co wymusiło na nas większe inwestycje w marketing i promocję, co z kolei skutkowało obniżeniem marży i rentowności. Pierwszy kwartał pod wieloma względami był dla nas wymagający" - powiedział prezes.

"Drugi kwartał to duże odbicie wyników. Mocno wzrosło zainteresowanie zakupami online, wielu nowych konsumentów przekonało się do e-commerce. Udział nowych klientów wzrósł znacząco" - dodał.

PANDEMIA PRZYSPIESZYŁA TREND WZROSTU E-COMMERCE

Prezes eobuwie wskazał, że pandemia zmieniła rynek, zwiększając popularność sprzedaży online, a dalszy rozwój tego kanału jest nieunikniony.

Jak zauważył, z jednej strony znacznie większa grupa społeczeństwa przekonała się do tej formy zakupów, z drugiej strony sklepy stacjonarne cały czas muszą się mierzyć z niższym ruchem. Część graczy na rynku retail ma nadal zamknięte sklepy.

"Ponadto, spółki w branży retail robią ogromne inwestycje w tym segmencie, np. CCC dużo bardziej dynamicznie rozwija e-commerce, wchodzi na nowe rynki ze sklepem online czy aplikacją mobilną, tylko w czasie ostatniego kwartału doszło kilka nowych krajów działalności online. Wiele firm zmieniło sposób myślenia, co zaowocuje poprawą usług i większymi możliwościami dla klientów. W związku z powyższym, popularyzacja sprzedaży online będzie rosła, obserwujemy teraz kilkuletnie przyspieszenie tego trendu" - powiedział prezes.

EOBUWIE CHCE ZWIĘKSZAĆ UDZIAŁY W RYNKU

Grzymkowski wskazał jednocześnie, że inwestycje w e-commerce wymagają czasu i środków, więc nie wszystkie firmy będą mogły skorzystać z tej szansy.

"Wiele firm chce dziś rozwijać e-commerce, ale to są procesy długotrwałe i kosztowne, więc spora część z nich, moim zdaniem, nie będzie w stanie obsłużyć większej liczby klientów i skorzystać z pojawiających się możliwości na rynku" - powiedział prezes.

Grzymkowski ocenił, że grupa eobuwie jest przygotowana, by obsłużyć większy popyt.

"Poczyniliśmy wcześniej ogromne inwestycje w logistykę, w tym w modernizację systemów, dzięki czemu jesteśmy w stanie obsłużyć duże wolumeny zamówień. Jesteśmy przygotowani do wykorzystania szansy, która się pojawiła i chcemy zwiększać udziały w rynku" - powiedział.

Jak zauważył, w tym roku trudny dla spółki był przełom marca i kwietnia, kiedy niefortunnie nałożyły się na siebie dwa czynniki: przeprowadzka do nowego centrum logistycznego i wzmożony ruch wynikający z lockdownu.

"To był trudny czas, ale skutecznie opanowaliśmy sytuację. Obecnie wysyłamy wszystkie paczki na bieżąco, nawet z lepszą efektywnością i lepszym standardem. Na dziś ponad 95 proc. zamówień złożonych do godz. 18 wysyłanych jest tego samego dnia i dostarczanych dnia następnego. Docelowo myślimy o zwiększeniu udziału wysyłek tego samego dnia" - powiedział.

Prezes poinformował, że w I półroczu tego roku spółka zakończyła strategiczną inwestycję w logistykę, dzięki czemu możliwości w dostawie zamówień znacząco wzrosły i pozwoliły obsłużyć wzmożoną liczbę zamówień.

"Patrzymy w przyszłość i chcemy realizować kolejne inwestycje, dlatego rozpoczęliśmy realizację następnego etapu rozbudowy centrum logistycznego, w tym m.in. powierzchni magazynowej. Teraz potrzebujemy rozbudowy możliwości składowania produktów, to jest mniej kapitałochłonne i szybsze. Będziemy tę inwestycję realizować bardziej na potrzeby rozwoju firmy w kolejnych latach. Na ten rok jesteśmy w pełni zabezpieczeni logistycznie" - powiedział Grzymkowski.

Grupa CCC informowała niedawno, że planuje kontynuować analizy i prace dotyczące pozyskania na poziomie eobuwie kapitału, który ma umożliwić pełne wykorzystanie nowo powstałych szans rynkowych.

Grzymkowski pytany o plany pozyskania kapitału, odpowiedział: "W związku ze zmianami na rynku pojawiła się możliwość, by rosnąć jeszcze szybciej i istotnie zwiększyć udział w rynku. Wiąże się to oczywiście z dodatkowymi nakładami. Kontynuujemy w grupie analizy i prace nad wykorzystaniem tej szansy rynkowej".

W związku z pandemią, eobuwie wstrzymało prace nad nowymi otwarciami sklepów. Obecnie funkcjonuje 26 salonów eobuwie. pl i dwa kolejne są na zaawansowanym etapie realizacji.

Eobuwie. pl, z grupy CCC, działa na rynku sprzedaży obuwia i akcesoriów online w Europie Środkowo-Wschodniej, oferuje ponad 80 tys. modeli od ponad 500 marek. Spółka jest obecnie na 16 europejskich rynkach. Rozwija także własny e-commerce z modą premium - Modivo

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ gor/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki