REKLAMA

Droższy przejazd A4 Kraków - Katowice. Stalexport tłumaczy się UOKiK

2023-03-16 17:13
publikacja
2023-03-16 17:13

Już niedługo, bo 3 kwietnia, przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków ma być droższy. Dlatego też Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wyjaśniające po zapowiedzi wzrostu opłat za przejazd autostradą. Na pytania Urzędu odpowiedział zarządca autostrady Spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM).

Droższy przejazd A4 Kraków - Katowice. Stalexport tłumaczy się UOKiK
Droższy przejazd A4 Kraków - Katowice. Stalexport tłumaczy się UOKiK
fot. Daniel Dmitriew / / FORUM

"Zakres przygotowanych odpowiedzi jest bardzo szeroki. Poza kwestiami związanymi z wysokością stawek opłat za przejazd odcinkiem A4 Katowice - Kraków, przekazany Urzędowi materiał dotyczy także m.in. prac utrzymaniowych i realizowanych inwestycji" - powiedział w czwartek PAP rzecznik autostradowej spółki Rafał Czechowski.

Podkreślił, że przekazując w ostatnim czasie drugą transzę informacji będących odpowiedzią na zapytanie UOKiK, spółka SAM wypełniła swój obowiązek na obecnym etapie postępowania wyjaśniającego.

Kiedyś Stalexport Autostrada Małopolska narzucał konsumentom "nieuczciwe" ceny

W 2008 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę Stalexport Autostrada Małopolska 1,3 mln zł kary, uznając, iż naruszyła ona prawo, narzucając konsumentom "nieuczciwe" ceny za przejazd remontowanym odcinkiem drogi między Katowicami a Krakowem. Decyzję UOKiK potwierdziły później sądy kolejnych instancji.

Rzecznik SAM zaznaczył, że w następstwie tamtej decyzji sprzed blisko 15 lat, przygotowane zostały, i wciąż są konsekwentnie stosowane, "Zasady postępowania w przypadku prowadzenia prac budowlanych".

"W myśl tych zasad, w trakcie realizowanych robót utrudnienia w ruchu na autostradzie ograniczane są do niezbędnego minimum. Umożliwia to unikatowa w skali kraju i kosztowna metoda organizacji ruchu, pozwalająca na utrzymanie dwóch pasów ruchu w każdym kierunku" - powiedział Czechowski. Zasady te są dostępne na stronie internetowej www.autostrada-a4.com.pl.

Ceny na A4 mają wzrosnąć już 3 kwietnia 2023 roku

W styczniu br. spółka SAM zapowiedziała wprowadzenie od 3 kwietnia tego roku podwyżek opłat za przejazd zarządzanym przez siebie odcinkiem autostrady A4. Opłaty na każdej bramce mają wynieść po 15 zł dla aut osobowych (dotąd 13 zł) i po 46 zł dla pojazdów pozostałych kategorii (dotąd 40 zł).

Z początkiem lutego prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie zapowiadanych podwyżek. "Zwrócimy się o wyjaśnienia do zarządcy autostrady, przede wszystkim aby zweryfikować, czy nie mamy do czynienia z cenami nadmiernie wygórowanymi" - informował wówczas UOKiK.

Jak wyjaśniono, w pierwszej kolejności UOKiK chce dowiedzieć się m.in. jakie są przyczyny dokonywanej podwyżki, jak przedsiębiorca posiadający pozycję dominującą w zakresie zarządzania odcinkiem autostrady ustala ceny obecnie i jak realizował to w przeszłości, a także w jaki sposób zakres realizowanych prac remontowych wpływa na poziom cen oraz świadczoną usługę. Zaznaczono, że postępowanie wyjaśniające zawsze prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcy.

"Po otrzymaniu wyjaśnień i ich analizie będziemy mogli stwierdzić, czy może występować w tym przypadku nadużywanie pozycji dominującej" - podał 1 lutego br. UOKiK.

Pomiędzy Krakowem a Katowicami kursuje kilkadziesiąt tys. pojazdów dziennie

W ub. roku z płatnego odcinka autostrady A4 Kraków - Katowice korzystało średnio prawie 46,8 tys. pojazdów na dobę. To 9,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody z poboru opłat wzrosły o 15 proc., do poziomu 409,2 mln zł - wynikało to zarówno ze wzrostu natężenia ruchu, jak i podwyżek opłat, wprowadzanych od 1 października 2021 r. oraz od lipca 2022. Teraz spółka zapowiada kolejną podwyżkę.

We wniosku złożonym w styczniu do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, firma zarządzająca drogą wystąpiła o zgodę na zmianę od 3 kwietnia br. stawek opłat za przejazdy: dla kategorii 1 (pojazdów innych niż motocykle) o 2 zł (z 13 do 15 zł na każdej bramce), zaś dla kategorii pojazdów 2, 3, 4 i 5 – o 6 zł (z 40 do 46 zł). Kierowcy samochodów osobowych korzystający z płatności automatycznych będą objęci rabatem w wysokości 13 proc., co oznacza 2-złotową zniżkę na każdej bramce.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uznała zapowiadaną podwyżkę za nieuzasadnioną. GDDKiA nie ma jednak realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami umowy koncesyjnej, wygasającej w 2027 r.

Stalexport Autostrada Małopolska planuje szereg prac na autostradzie

Jak podała spółka SAM, koncesjonariusz planuje szereg prac na autostradzie. Poza wymianą nawierzchni zakończona zostanie modernizacja odwodnienia autostrady na całym odcinku koncesyjnym. Ponadto wyremontowane zostaną: nawierzchnia jezdni na trzech węzłach autostradowych, a także wszystkie przejazdy awaryjne, trzy wiadukty w ciągu i nad autostradą oraz nawierzchnia betonowa na placach poboru opłat. Firma wybuduje również dodatkowe miejsca obsługi podróżnych. Część z tych prac jest już w trakcie realizacji.

W minionym roku kontynuowane były działania zmierzające do skrócenia czasu transakcji oraz zwiększenia przepustowości placów poboru opłat autostrady A4 Katowice - Kraków. Videotolling, czyli pobór opłat oparty o odczyt tablic rejestracyjnych z wykorzystaniem aplikacji mobilnych, rozszerzono o aplikację mPay. W 2022 r. zmieniono także organizację ruchu, przeznaczając dla kierowców korzystających z płatności automatycznych po trzy bramki w każdym kierunku jazdy na placach poboru opłat w Mysłowicach i Balicach.

Wartość inwestycji zaplanowanych na 2023 r. to 112,4 mln zł. Duża ich część zostanie przeznaczona na dalszą modernizację odwodnienia autostrady. Pozostałe środki pokryją remonty przepustów, wymianę barier, ogrodzenia i dalszą modernizację systemu poboru opłat. Koszt prac utrzymaniowych wyniesie 148 mln zł.(PAP)

mab/ mk/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (20)

dodaj komentarz
kaczyslaw_
Skoro tyle samochodów korzysta z tego odcinka to znaczy, że opłaty nie są wygórowane. Jakby było za drogo to przynajmniej prywatne pojazdy przeniosłyby się na alternatywną trasę.
dawid_gmyrek
Bez przesady można powiedzieć, że przekręt z A4 (nie mylić z modelem Audi) to symbol porażki jaką niewątpliwie jest ten groteskowy twór etnicznego spędu w Magdalence.
wolnylogin
Przypominam, że koncesja wygasa w roku 2027.. no chyba, że koledzy z PO wrócą wtedy... dla dobra Polski i obywateli ... itd.
nolimit2022
Chłopie, przecież wtedy rządziło AWS-UW, to równie dobrze można powiedzieć że jest PIS-owcem, bo duża część zn ich wywodzi się z tej opcji.
UOKiK się kompromituje, owszem kocesja jest złodziejska ale jest zapis, że ceny mogą wzrosnąć o poziom inflacji i parę jeszcze innych czynników. Jak mamy 18 procent RDR to nie trzeba być
Chłopie, przecież wtedy rządziło AWS-UW, to równie dobrze można powiedzieć że jest PIS-owcem, bo duża część zn ich wywodzi się z tej opcji.
UOKiK się kompromituje, owszem kocesja jest złodziejska ale jest zapis, że ceny mogą wzrosnąć o poziom inflacji i parę jeszcze innych czynników. Jak mamy 18 procent RDR to nie trzeba być geniuszem matematyki aby sobie policzyć..

Zawracanie gitary i granie pod publiczkę.
dawid_gmyrek
Buzek dostał stołek szefa PE za wałki z 'prywatyzacją' PZU oraz Tepsy, a Wąsacz dostał stołek szefa Stalexportu za wałek z koncesjami na A4 - taki klimat :)
dawid_gmyrek
Wielomiliardowe koszty odzyskania PZU od Eureko są niemal legendarne, a sprawa jest o tyle groteskowa, że Eureko przejęła PZU za pieniądze ... PZU - to nie szmonces!

O ile Wąsacza ciągano po sądach latami, to Buzek nigdy nie odpowiedział za ten wałek!
alldom
Droga A4 Kraków - Katowice stanowi pokaźne źródło gotówki dla osób związanych z Grupą Kapitałową Stalexport Autostrady S.A., a cały interes polega na generowaniu wysokich kosztów zarządzania, które to mają odzwierciedlenie w zyskach spółek realizujących usługi na rzecz Stalexport Autostrzady. Powyższe dopełnia osoba Emila Wąsacza Droga A4 Kraków - Katowice stanowi pokaźne źródło gotówki dla osób związanych z Grupą Kapitałową Stalexport Autostrady S.A., a cały interes polega na generowaniu wysokich kosztów zarządzania, które to mają odzwierciedlenie w zyskach spółek realizujących usługi na rzecz Stalexport Autostrzady. Powyższe dopełnia osoba Emila Wąsacza - od 2000 r. związany ze Stalexport, a w latach 1997 - 2000 Minister Skarbu Państwa w rządzie Jerzego Buzka. Na tegoż jegomościa został złożony wniosek o postawienie przed Trybunałem Stanu za niedopełnienie obowiązków przy prywatyzacji majątku Skarbu Państawa, ale jak to bywa w naszym pięknym kraju - kr..a ku...ie łba nie urwie, sprawa została umorzona.
dawid_gmyrek
DT Centrum, PZU, Tepsa, Stalexport - to poziom przekrętu rodem z Ukrainy!
dawid_gmyrek
Emil Wąsacz właśnie przestaje kierować Grupą Stalexport Autostrady oraz należącą do niej spółką zależną Stalexport Autostrada Małopolska.

Wąsacz stał na czele zarządu Stalexportu od ponad 22 lat - przypadek?
dawid_gmyrek
Wąsacz był ministrem Skarbu w ekipie Buzka (AWS) po czym wskoczył na ten ciepły stołek - przypadek? Raczej nie, gdyż zanim objął funkcję prezesa Stalexportu, podpisywał ze Stalexportem utajnione aneksy do koncesji na A4 - cyrk to mało powiedziane!

Zresztą nazwisko tego Żymianina o groteskowym wyglądzie niemal wyłącznie kojarzy
Wąsacz był ministrem Skarbu w ekipie Buzka (AWS) po czym wskoczył na ten ciepły stołek - przypadek? Raczej nie, gdyż zanim objął funkcję prezesa Stalexportu, podpisywał ze Stalexportem utajnione aneksy do koncesji na A4 - cyrk to mało powiedziane!

Zresztą nazwisko tego Żymianina o groteskowym wyglądzie niemal wyłącznie kojarzy się z aferami z okresu wzmożonych tzw. prywatyzacji (DT Centrum, PZU, Tepsa) w czasach rządów Buzka i Maryjana.

Powiązane: Drogi i autostrady

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki