Dobre konto osobiste według czytelników Bankier.pl - wyniki ankiety

Banki nieustannie próbują wprowadzać na rynek konta dające dostęp do dodatkowych usług i programów rabatowych, zwiększając przy tym opłaty. Okazuje się, że klienci wcale nie chcą ROR-ów z bonusami, bo najważniejsza jest dla nich bezpłatność podstawowego produktu bankowego – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Bankier.pl.

Pod koniec lutego zapytaliśmy naszych czytelników o to, jak według nich powinna wyglądać oferta dobrego konta bankowego. Wyniki wskazują, że zdecydowana większość respondentów woli konto darmowe zamiast takiego, które oddaje do ich użytkowania liczne usługi dodatkowe.

Sondaż internetowy przeprowadzono przy okazji ostatniego rankingu kont osobistych Bankier.pl, w dniach od 27 lutego do 10 marca 2015 roku. Wzięło w nim udział 1161 respondentów.

Jakie konto osobiste byłoby najlepsze? Zapytaliśmy naszych czytelników
Jakie konto osobiste byłoby najlepsze? Zapytaliśmy naszych czytelników (fot. HH / Bankier.pl)

Moneyback? – Nie, dziękuję

Z badania Bankier.pl płynie jeden zasadniczy wniosek - klienci banków nie chcą płacić za konto tylko dlatego, że bank uzupełnia swoją ofertę o programy, dzięki którym ich posiadacze mogą otrzymywać zwroty za zakupy – bez względu na to, ile tego zwrotu mogą dostać.

Konto darmowe kontra programy rabatowe – co wolisz?

Odpowiedź

Liczba oddanych

głosów

Odsetek odpowiedzi

wśród badanych

Konto w pełni darmowe, ale pozbawione dodatkowych usług

1020

88%

Konto płatne, ale z programami rabatowymi lub moneybackiem

141

12%

Źródło: Bankier.pl na podstawie badania przeprowadzonego wśród 1161 czytelników portalu

Za darmowymi kontami opowiedziało się 88 proc. ankietowanych. Tylko 12 proc. jest skłonne płacić za nie, jeśli mają możliwość zarobienia na karcie płatniczej.

Na moneyback nie skusiliby się nawet wtedy, gdyby bank dał im możliwość wyboru – albo niższa opłata za konto, albo większe zwroty za zakupy. Ponownie zdecydowana większość wolałaby płacić za konto mniej (87 proc.).

Niższa opłata za konto czy większy limit moneyback – co wolisz?

Odpowiedź

Liczba oddanych

głosów

Odsetek odpowiedzi

wśród badanych

Niższą opłatę za konto

1011

87%

Wyższą maksymalną kwotę zwrotów  z moneyback

150

13%

Źródło: Bankier.pl na podstawie badania przeprowadzonego wśród 1161 czytelników portalu

Nie lubimy płacić za prowadzenie konta

Zapytaliśmy też o to, jaki typ opłaty bankowej najbardziej zniechęciłby do skorzystania z oferty danej instytucji. Przede wszystkim nie chcemy płacić za samo prowadzenie konta – odpowiedziało tak 56 proc. respondentów. Taka opłata zazwyczaj jest uwarunkowana przelewaniem na swój ROR określonej kwoty dochodów – najlepiej, gdy pochodzą one z umowy o pracę.

Która z opłat najbardziej zniechęciłaby cię do skorzystania z konta?

Odpowiedź

Liczba oddanych głosów

Odsetek odpowiedzi wśród badanych

Za prowadzenie konta

646

56%

Za wypłaty z bankomatów

348

30%

Za korzystanie z karty płatniczej

167

14%

Źródło: Bankier.pl na podstawie badania przeprowadzonego wśród 1161 czytelników portalu

Na drugim miejscu w tym niechlubnym rankingu znalazły się opłaty związane z wypłatą gotówki w bankomatach. 30 proc. spośród uczestników badania nie skorzystałoby z oferty, w której bank pobiera prowizje od wypłat. Klientom najłatwiej jest pogodzić się z kosztem związanym z użytkowaniem karty płatniczej – tylko 14 proc. uznało ją za najbardziej dotkliwą.

Bankowość internetowa czy call center?

Niemal wszyscy, którzy wzięli udział w badaniu, opowiedzieli się za internetem jako obowiązkowym kanałem dostępu do konta osobistego. W dobie stałych łącz internetowych i dostępu do bankowych rozwiązań mobilnych odsetek osób, które chcą korzystać z oddziałów bankowych, wynosi zaledwie 57 proc.

Niemal tyle samo wskazuje na konieczność uruchamiania przez banki mobilnych serwisów transakcyjnych. 52 proc. ankietowanych chce mieć dostęp do aplikacji lub serwisu, do którego będzie mogło zalogować się z poziomu swojego smartfona.

Jakie kanały dostępu do konta osobistego uważasz za konieczne?

(pyt. wielokrotnego wyboru)

Odpowiedź

Liczba oddanych głosów

Odsetek odpowiedzi wśród badanych

Internet

1139

98%

Oddział

664

57%

Aplikacja mobilna/serwis mobilny

600

52%

Telefon (call center)

426

37%

Źródło: Bankier.pl na podstawie badania przeprowadzonego wśród 1161 czytelników portalu

Najmniej istotną, według naszych czytelników, metodą dostępu do swoich oszczędności jest call center. Długi czas oczekiwania na konsultanta i brak możliwości fizycznego „doglądania” swoich pieniędzy dla większości nie jest opcją niezbędną – za call center opowiedziało się jedynie 37 proc. respondentów.

Dobre konto z darmową wypłatą gotówki

W ostatnich pytaniach poprosiliśmy naszych czytelników o wskazanie, co jest przez nich uważane za istotne przy poszukiwaniu oferty, z której byliby skłonni skorzystać. Wyniki po raz kolejny pokazują, że respondenci oczekują od dobrego konta osobistego jak najniższych opłat. 89 proc. z nich uważa, że najlepsze konto powinno oferować bezprowizyjne wypłaty z bankomatów oraz jak najniższe koszty przelewów i zleceń stałych (85 proc.).

Jakie udogodnienia powinny znaleźć się w dobrej ofercie konta osobistego?

(pyt. wielokrotnego wyboru)

Odpowiedź

Liczba oddanych

głosów

Odsetek odpowiedzi

wśród badanych

Darmowy dostęp do bankomatów

1031

89%

Jak najniższe koszty zleceń płatniczych

(przelewów, zleceń stałych, itp.)

985

85%

Atrakcyjne oprocentowanie rachunku

632

54%

Dostęp do konta przez smartfona

558

48%

Stały koszt prowadzenia rachunku

(nie zmienia się ze względu na wiek właściciela)

533

46%

Promocyjne oferty innych produktów za posiadanie ROR-u

343

30%

Moneyback

222

19%

Programy rabatowe

148

13%

Źródło: Bankier.pl na podstawie badania przeprowadzonego wśród 1161 czytelników portalu

Ponad połowa użytkowników portalu uważa też, że dobry ROR powinien być odpowiednio oprocentowany, a niewiele mniej (48 proc.), że powinien pozwalać na dostęp do środków finansowych z poziomu smartfona.

Najmniej istotne według respondentów są programy rabatowe i moneyback, które wskazało poniżej 20 proc. z nich. Odzwierciedlenie takiej opinii można dostrzec także w kolejnym pytaniu, w którym należało wskazać zbędne dodatki do konta – usługi te były jednymi z najczęściej wskazywanych. Klienci jednak za najmniej atrakcyjny dodatek uważają dodatkowe ubezpieczenie i pakiet assistance.

Co jest zbędnym dodatkiem w dobrej ofercie konta osobistego?

(pyt. wielokrotnego wyboru) 

Odpowiedź

Liczba oddanych

głosów

Odsetek odpowiedzi

wśród badanych

Dodatkowe ubezpieczenia i assistance

702

60%

Programy rabatowe

627

54%

Moneyback

443

38%

Promocyjne oferty innych produktów za posiadanie ROR-u

410

35%

Dostęp do konta przez smartfona

302

26%

Oprocentowanie rachunku

214

18%

Stały koszt prowadzenia rachunku
(nie zmienia się ze względu na wiek właściciela)

180

16%

Źródło: Bankier.pl na podstawie badania przeprowadzonego wśród 1161 czytelników portalu

Sygnał od klientów do banków działających w Polsce jest prosty – nie chcemy płacić za konta. Idealne konto osobiste powinno być według naszych czytelników darmowe, bez specjalnych usług pozwalających na zwroty części wydatków czy dodatkowych ubezpieczeń, ale za to konieczny jest dostęp do bankowości internetowej. Jeśli już opłaty miałyby się w takiej ofercie pojawić, to na pewno nie za posiadanie konta, a jedynie za użytkowanie karty (z której można zrezygnować). Klienci nie pogardziliby również aplikacją mobilną.

Choć wbrew pozorom takie konta można jeszcze znaleźć w ofercie w Polsce, to nie jest ich wiele. Może czas na to, by każdy z banków posiadał w swojej ofercie konto bezwzględnie darmowe?

Mateusz Gawin

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 1 ~Poznanianka

no cóż, takim ideałem jest meritumbank, bezwzględne 0, 0 obowiązkowych wpływów, 0 za prowadzenie, 0 za kartę bankomatową wydaną na 3 lata i oczywiście wszystkie bankomaty w Polsce za 0 (innych banków, e serwisy, etc.) i za ta usługę nic nie płacisz, podobnie jest w mbanku, ale niestety za wszystkie darmowe bankomaty trzeba płacić opłatę miesięczną bodajże 5zl, co w skali roku daje 60 zł., więc sami widzicie, no i dla nowych klientów lokata na 4,5% dwumiesięczna do 10tyś, no i dodatkowo można rachunek oszczędnosciowy założyć oprocentowany na 2,75%, nie ma lepszej oferty na rynku!
http://www.zumi.pl/2169566,Meritum_Bank_ICB_S.A._(Centrum_Uslug_Finansowych),Poznan,firma.html

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~motherkuler

Meritum jest już sprzedany i jest częścią Alior Banku......... Miał dobrą ofertę bo chciał nabrać klientów aby się drożej sprzedać .......

! Odpowiedz
1 0 ~wylulana

było minęło ;-)

! Odpowiedz
0 1 ~bankozjadacz

Są przecież darmowe konta z bonusami. Albo za założenie konta albo z dobrą lokatą czy też dobrym kontem oszczędnościowym. Lokaty promocyjne do konta są oprocentowane nawet do 4,5% co obecnie jest dobrym wynikiem.

Kilka innych opcji: http://proste.info/category/konto/

! Odpowiedz
4 5 ~plazowicz

Banki z kolei nie chcą ROR. Każdy kto ma chociażby mgliste pojęcie o bankowości, wie że interesuje je głównie tani kapitał długoterminowy, a nie pieniądze, które mogą być w każdej chwili przez klienta wycofane. Najtańszym takim kapitałem są niskooprocentowane lokaty.

! Odpowiedz
0 1 ~Syla

Plażowiczu ... Mgliste pojęcie o bankowości? Twoje ma już "jaskrę". Najbardziej stały i wcale nie mały przychód dla banku generuje Klient posiadający konto np z limitem.

! Odpowiedz
0 0 ~Jemerce odpowiada ~Syla

Plażowiczu i Doradco finansowy z budy z hot-dogami do was mówię. Konto osobiste z limitem to tylko początek, klient z kontem będzie w pierwszej kolejności szukał każdego kolejnego produktu w swoim banku i tym samym będzie coraz bardziej uproduktowiany i generując wyższe zyski

! Odpowiedz
2 21 ~SARA

Banki powinny nam płacić za możliwość trzymania naszych pieniędzy!

! Odpowiedz
5 7 ~tm

t-mobile ex alior sync ,zadnych warunkow do spelnienia ,konto za ZERO nie ma konkurencji na rynku,pozdrawiam i dziekuje.

! Odpowiedz
0 0 ~Uwaga

Zapłaciłem w Szwecji kartą debetową wydaną do konta w euro. Przewalutowanie było SEK->USD->PLN->EUR. Od 400 EUR pobrali mi 70 EUR opłat. Gówniany bank z kruczkami w umowach. Czasami lepiej zapłacić za konto jeśli nie ma ukrytych opłat.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
/* (c)AdOcean 2003-2015, pulsbiznesu.bankprzyszlosci.bankier.pl.Aktualnosci.Wiadomosci.Video */ ado.slave('adoceanmyaonoqogjmtsj', {myMaster: '5nerCqOMqCb6Z3jd6O2kuJZLfVfFSQetDXXyAtQKJUj.S7' });

Powiadomienie o debacie

Zapisz się do newslettera przypominającego o transmisjach kolejnych debat.

WIG-BANKI -0,64% 6 438,17
2020-02-25 09:50:00
PEKAO 0,39% 96,94
2020-02-25 09:50:24
BNPPPL 5,26% 72,00
2020-02-25 09:45:10
BOS 0,31% 6,38
2020-02-25 09:43:19
SANTANDER -0,65% 15,40
2020-02-25 09:00:00
IDEABANK -2,76% 2,11
2020-02-25 09:38:36
GETIN -2,66% 1,39
2020-02-25 09:44:21
HANDLOWY -1,06% 56,10
2020-02-25 09:47:01
MBANK -0,99% 359,80
2020-02-25 09:50:41
UNICREDIT -5,00% 57,00
2020-02-24 09:06:19
ALIOR -1,86% 25,26
2020-02-25 09:50:11
INGBSK -1,21% 196,00
2020-02-25 09:50:09
PKOBP -0,52% 32,83
2020-02-25 09:50:45
MILLENNIUM -4,52% 5,38
2020-02-25 09:50:20
SANPL -2,03% 280,20
2020-02-25 09:50:41