Zysk netto grupy Dino Polska wyniósł w pierwszym kwartale 2021 roku 144,8 mln zł wobec 103,9 mln zł zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP Biznes zakładał 138,8 mln zł zysku netto.


EBIT wyniósł 187,8 mln zł wobec 143,6 mln zł przed rokiem i był 3,4 proc. wyższy od oczekiwań analityków na poziomie 181,7 mln zł.
Wynik EBITDA grupy zwiększył się rok do roku o 27,7 proc. do 242,8 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 239,2 mln zł EBITDA.
Przychody grupy wyniosły 2,76 mld zł, co oznacza wzrost o 24,3 proc. rdr. Analitycy oczekiwali 2,78 mld zł.
Marża EBITDA wyniosła 8,8 proc., podczas gdy rok temu było to 8,6 proc.
Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w I kwartale 2021 r. 7,0 proc., po wzroście o 20,3 proc. w analogicznym okresie 2020 r.
Koszt własny sprzedaży wzrósł w I kwartale o 22,7 proc., do 2.056,3 mln zł. Koszty sprzedaży i marketingu wzrosły o 29,8 proc., do 490,7 mln zł. Koszty ogólnego zarządu wzrosły o 3,4 mln zł do 25,3 mln zł.
Spółka podała w raporcie, że świeże produkty odpowiadały za 38,7 proc. sprzedaży grupy w I kw. 2021 r.
Dług netto Grupy Dino wyniósł 1.178,2 mln zł na koniec marca 2021 r., co oznacza wzrost o 185,0 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2020 r. i wzrost o 199,9 mln zł w stosunku do 31 marca 2020 r.
Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnich 12 miesięcy wyniósł 1,08 x na koniec marca 2021 r. Rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 1,25 x.
Grupa wypracowała w pierwszym kwartale środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w kwocie 193,1 mln zł. W pierwszym kwartale 2020 r. przepływy te wynosiły 19,7 mln zł. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej wyniosły -366,8 mln zł i wzrosły o 60,4 proc. rdr.
Spółka podała, że centrum dystrybucyjne w Sieroniowicach zostanie uruchomione w II kw. 2021 r., a otwarcie centrum dystrybucyjnego w Sierpcu jest planowane na drugą połowę 2021 r.
W I kwartale 2021 r. Dino Polska uruchomiła 59 sklepów. Na koniec marca 2021 r. sieć Dino obejmowała 1532 sklepy o łącznej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej 597,1 tys. m kw. (+24,9 proc. rdr).
| Wyniki Dino Polska w pierwszym kwartale 2021 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i do poprzednich wyników (dane w mln zł) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 1Q2021 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q |
| Przychody | 2760,7 | 2781,6 | -0,8% | 24,3% | -0,1% |
| EBITDA | 242,8 | 239,2 | 1,5% | 27,7% | -22,5% |
| EBIT | 187,8 | 181,7 | 3,4% | 30,8% | -27,7% |
| zysk netto j.d. | 144,8 | 138,8 | 4,4% | 39,4% | -28,8% |
| marża EBITDA | 8,8% | 8,6% | 0,20 | 0,23 | -2,54 |
| marża EBIT | 6,8% | 6,6% | 0,25 | 0,33 | -2,59 |
| marża netto | 5,2% | 5,0% | 0,26 | 0,57 | -2,12 |
Dino podtrzymuje cel niskiego, dwucyfrowego wzrostu LFL w 2021 r.
"Zakładamy, że nasze wyniki będą nadal rosnąć w szybkim tempie w kolejnych kwartałach" - powiedział Krauze podczas telekonferencji dla inwestorów.
Dodał, że format Dino jest atrakcyjny dla klientów, konsumenci mają dobrą sytuację finansową, bezrobocie jest niskie, a płace rosną.
"Wyniki za pierwszy kwartał są zgodne z naszymi założeniami i stanowią dobry punkt wyjścia do osiągnięcia celów całorocznych. (...) Zakładamy, że nasze wyniki będą nadal rosnąć w szybkim tempie w kolejnych kwartałach" - powiedział Michał Krauze podczas telekonferencji dla inwestorów.
Dodał, że format Dino jest atrakcyjny dla klientów, konsumenci mają dobrą sytuację finansową, bezrobocie jest niskie, a płace rosną.
W pierwszym kwartale zysk netto grupy Dino Polska wyniósł 144,8 mln zł wobec 103,9 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA grupy zwiększył się rok do roku o 27,7 proc. do 242,8 mln zł. Przychody grupy wyniosły 2,76 mld zł, co oznacza wzrost o 24,3 proc. rdr.
Wzrost sprzedaży w istniejącej sieci sklepów (LFL) wyniósł w I kwartale 2021 r. 7,0 proc., po wzroście o 20,3 proc. w analogicznym okresie 2020 r.
"Sprzedaż LFL za pierwszy kwartał jest zgodna z naszymi oczekiwaniami. Podtrzymujemy, że celem na cały rok jest niski, dwucyfrowy LFL. Nie widzimy nic niepokojącego, jeśli chodzi o konsumenta. Jesteśmy spokojni" - powiedział Krauze.
Pytany o politykę cenową spółki po wprowadzeniu podatku handlowego, odpowiedział: "Benczmarkujemy się do cen dyskontów i nie zamierzamy tej polityki zmieniać. Pomagają nam wzrost skali, obrotów, zarządzanie miksem i inicjatywy w różnych obszarach".
Dodał, że w strukturze koszyka zakupowego nie widać istotnych zmian w głównych kategoriach.
Jak poinformował, spółka podtrzymuje, że w tym roku wzrost kosztów na m kw. może wynieść ok. 5 proc.
"Jeśli chodzi o wzrost kosztów pracowniczych, to w ubiegłym roku w drugim kwartale wydłużyliśmy godziny otwarć sklepów w związku z pandemią. To powinno być w bazie, więc dynamika powinna nieco zwolnić" - powiedział członek zarządu.
Dino kontynuuje rozwój sieci.
"Zamierzamy zwiększyć liczbę otwieranych nowych marketów o ok. 20 proc. i ten trend utrzymujemy. Otwieramy się zarówno na terenach, na których istniejemy oraz na nowych. Nie widzimy różnicy w jakości tych otwarć" - powiedział Krauze.
Poinformował, że w tym roku spółka planuje otworzyć dwa nowe centra logistyczne, które pozwolą obsłużyć dodatkowe 800 sklepów. Centrum dystrybucyjne w Sieroniowicach jest w trakcie uruchamiania, a otwarcie centrum dystrybucyjnego w Sierpcu jest planowane na drugą połowę 2021 r.
W I kwartale 2021 r. Dino Polska uruchomiło 59 sklepów. Na koniec marca 2021 r. sieć Dino obejmowała 1.532 sklepy o łącznej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej 597,1 tys. m kw. (+24,9 proc. rdr).
Jak wyjaśnił Krauze, w pierwszym kwartale otwarć jest zazwyczaj relatywnie mniej m.in. z powodu warunków pogodowych.
"Obecnie prawie codziennie otwieramy market Dino gdzieś w Polsce" - powiedział.
W pierwszym kwartale nakłady inwestycyjne wyniosły 367 mln zł wobec 229 mln zł przed rokiem. Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnich 12 miesięcy wyniósł 1,08 x na koniec marca 2021 r. Rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 1,25 x.pel/ osz/


























































