Coraz więcej biletów kolejowych kupujemy przez internet

Udział kanałów internetowych w sprzedaży biletów kolejowych wzrósł w minionym roku o prawie 40 proc. Kasy nadal obsługują najwięcej pasażerów, ale liczba sprzedanych tą metodą biletów maleje - poinformował w komunikacie Urząd Transportu Kolejowego (UTK).

(fot. Łukasz Solski / FORUM)

"W przypadku większości podróży zakup biletów przez internet jest najprostszy i najłatwiejszy. Urządzeniem z dostępem do internetu dysponuje znakomita większość Polaków. W przypadku podróży krajowych biletu nie trzeba drukować. Wystarczy kod QR z biletu pokazać konduktorowi na ekranie smartfonu, tabletu czy przenośnego komputera" - informuje UTK.

Łącznie w 2018 r. przez strony www i aplikacje mobilne sprzedano bilety uprawniające do ponad 33,2 mln podróży (rok wcześniej było to 23,5 mln). Coraz popularniejszym rozwiązaniem są również biletomaty montowane na dworcach, peronach i w pociągach. Taką metodę stosują koleje regionalne, pozwalając na zakup biletu po wejściu do wagonu. Łącznie bezobsługowo (przez internet, aplikacje i w automatach) sprzedano blisko 60 mln biletów.

"Jesteśmy świadkami wielu przemian na rynku kolejowym, modernizowane są dworce i przystanki kolejowe, przewoźnicy inwestują w nowy tabor, kolej zmienia się na naszych oczach. Zmiany te dostrzegamy również w zakresie sprzedaży biletów kolejowych, gdzie za pośrednictwem urządzeń stacjonarnych i mobilnych sprzedanych zostało 60 mln biletów, więc już prawie co piąty bilet jest kupowany za pośrednictwem nowoczesnych rozwiązań" – zauważa cytowany w komunikacie prezes UTK Ignacy Góra.

Mniej podróży odbywa się na podstawie biletów zakupionych w dominujących nadal kasach - ich liczba spadła o 6 proc. do 158,8 mln. Nastąpił minimalny wzrost sprzedaży przez drużyny konduktorskie (o 3 proc. do 46,4 mln). Wzrost dystrybucji biletów tym kanałem dotyczy szczególnie operatorów kolei regionalnych, którzy na stacjach i przystankach o małym ruchu nie utrzymują kas biletowych z powodów ekonomicznych. W takim przypadku bilet można kupić u obsługi pociągu bez dodatkowych opłat.

Do kategorii "inne" zakwalifikowano 15 proc. przejazdów. Odbyły się one na podstawie biletów dystrybuowanych w pozostałych kanałach sprzedaży, np. sprzedawanych przez maszynistę WKD, biletów kartonikowych PKP SKM z kiosków oraz uprawniających zarówno do przejazdów koleją jak i komunikacją miejską w niektórych miastach (np. wspólna oferta ZTM w Warszawie). W tym kanale sprzedaży rozprowadzono prawie 46 mln biletów.

autor: Łukasz Pawłowski

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne