Po roku prac Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przestawiła wytypowane warianty przebiegu nowej trasy ekspresowej S10 łączącej się z tzw. dużym ringiem Warszawy, czyli Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW).


GDDKiA po roku intensywnej pracy ekspertów przedstawiła wypracowane warianty korytarzy przebiegu nowej trasy S10 łączącej się z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Ma ona za zadanie odciążyć stolicę i skrócić czas przejazdu tranzytem przez centralną Polskę, m.in. zapewnić połączenie rejonu Warszawy z północno-zachodnim fragmentem Mazowsza oraz aglomeracją bydgosko-toruńską. Obwodnica ma też objąć skomunikowanie z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
W trakcie prac "wytrasowano" ok. 3 tys. km wariantów nowych dróg, pozwalających zrealizować założony cel: połączenie autostrady A1 i drogi ekspresowej S8 oraz poprowadzenie OAW w sposób umożliwiający obsługę planowanego CPK drogami wysokiej klasy.
Przeczytaj także
Zdefiniowano cztery korytarze, które zostały objęte uszczegółowieniem i oceną w ramach Studium Korytarzowego:
- Wariant 1: A1 (Toruń - proponowany węzeł Grabowiec) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - OAW (opcja w sąsiedztwie m. Tłuszcz), o długości 380 km, z czego ok. 100 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 24,1 mld zł,
- Wariant 2: A1 (Toruń - istniejący węzeł Lubicz) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (opcja nawiązująca do przebiegu DK50 i DK62 na południe od m. Wyszków), o długości 412 km, z czego ok. 110 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 26 mld zł,
- Wariant 3: A1 (Włocławek - istniejący węzeł Włocławek Północ) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla Wariantu 1 z korektami w rejonie Sochaczewa i Piaseczna), o długości 362 km, z czego ok. 95 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 22,9 mld zł,
- Wariant 4: A1 (Ciechocinek/Włocławek - proponowany węzeł Brudnowo) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla Wariantu 2 z korektami w rejonie Sochaczewa, Piaseczna i Wyszkowa), o długości 398 km, z czego ok. 105 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 25,4 mld zł.


W zależności od wybranego wariantu, planowane koszty kształtują się na poziomie 23-26 mld zł.
Realizacja inwestycji, która dotychczas nie miała zdefiniowanego przebiegu, przełoży się na zmiany rozkładu ruchu nie tylko na podstawowej sieci drogowej, ale na całym układzie drogowym. Dlatego też w ramach analiz wskazane zostały odcinki dróg krajowych, które w kolejnych horyzontach czasowych - 2030, 2040, 2050 (niezależnie od już prowadzonych inwestycji), będą wymagać dodatkowych działań inwestycyjnych (zmiana przekroju, dobudowa dodatkowych jezdni itp.) - poinformowała GDDKiA.
Prace nad studium sieciowym inwestycji rozpoczęto w GDDKiA jesienią 2018 r. a zakres opracowania objął obszar województw mazowieckiego i kujawsko-pomorskiego (łącznie 26 powiatów i 192 gminy).
Przeczytaj także
W kolejnym roku planuje się pozyskać finansowanie na prace przygotowawcze. Przetarg na projekt i roboty budowlane ma odbyć się w doku 2025, a prace powinny ruszyć rok później i zakończyć się przed 2030 rokiem.
KWS