Answear, platforma cyfrowej sprzedaży mody i produktów home&lifestyle, chce jak najszybciej przeprowadzić emisję akcji, by jeszcze w tym roku pozyskać środki na rozwój marki PRM - poinformował PAP Biznes wiceprezes ds. finansowych Jacek Dziaduś. Spółka widzi ożywienie sprzedaży w październiku, liczy na udany czwarty kwartał.


"Planujemy emisję bezprospektową, z prawem pierwszeństwa, bez prawa poboru, gdyż zależy nam na jak najszybszym pozyskaniu środków i realizacji planów rozwoju PRM. Zrobiliśmy pierwszy krok, czyli uchwałę emisyjną podjętą przez nadzwyczajne walne zgromadzenie, możemy więc rozważyć zrobienie następnych. Obecnie obserwujemy rynek kapitałowy, by uruchomić transakcję w dobrym dla nas momencie. Na pewno nie będziemy zwlekać z tą transakcją, chcielibyśmy otrzymać środki jeszcze w tym roku" - poinformował PAP Biznes Jacek Dziaduś, wiceprezes Answear ds. finansowych.
"Zainteresowanie ofertą ocenimy po otwarciu książki popytu, ale już teraz wiadomo, że nasz główny akcjonariusz, Forum X, złożył deklarację uczestnictwa w ofercie. Z kolei nasz drugi największy akcjonariusz MCI, bazując na stanowisku funduszu, które zostało przedstawione do publicznej wiadomości we wrześniu, widzi w Answear potencjał na dalszy wzrost i rozważa dalsze zwiększanie zaangażowania w aktywo, w tym także uczestnictwo w emisji nowych akcji" - dodał wiceprezes.
W poniedziałek NWZ Answear wyraziło zgodę na przeprowadzenie emisji nie więcej niż 1 mln nowych akcji serii L w drodze oferty publicznej wyłączonej z obowiązku publikacji prospektu. Akcje zostaną zaoferowane z wyłączeniem prawa poboru dla dotychczasowych akcjonariuszy. Cena emisyjna zostanie ustalona w oparciu o wyniki procesu budowania księgi popytu, przy czym maksymalna jej wysokość nie przekroczy 29 zł za akcję.
Zgodnie z uchwałą akcjonariuszom Answear. com będzie przysługiwało prawo pierwszeństwa, uprawniające do objęcia akcji w ofercie przed innymi inwestorami, w liczbie umożliwiającej utrzymanie ich udziału w kapitale zakładowym, na poziomie z dnia określonego w uchwale z możliwością objęcia dodatkowych akcji na zasadach określonych w uchwale WZ.
Pozyskane środki Answear. com chce przeznaczyć na rozwój marki PRM, w tym w szczególności na powiększenie oferty produktowej, otwarcie i rozwój działalności na nowych rynkach oraz wydatki marketingowe związane z pozyskaniem nowych klientów oraz rebrandingiem.
Z początkiem czerwca Answear sfinalizował przejęcie brandów w segmencie premium sneaker & streetwear Sneakerstudio i PRM, decydując o dalszym rozwoju marek pod nazwą PRM.
"U podstaw decyzji dotyczącej przeprowadzenia oferty publicznej leży chęć zdobycia finansowania na szybki rozwój przejętej marki PRM. 1 czerwca tego roku sfinalizowaliśmy transakcję, wykonaliśmy prace integracyjne i teraz wchodzimy w taki etap, w którym chcemy intensyfikować sprzedaż i działania marketingowe oraz rozwijać ofertę dla marki PRM dostępną w sklepach internetowych tego brandu. Zwiększenie skali jest niezbędne do osiągnięcia rentowności marki" - powiedział Jacek Dziaduś.
"Chcemy pozyskać do oferty sklepów internetowych PRM kilkadziesiąt marek streetwear, także high-end, których nie mamy w sklepach Answear. Oprócz obuwia chcemy rozwijać segment odzieży i dodatków. Potrzebujemy więc środków na zatowarowanie - rozpoczęcie współpracy z dostawcami często wymaga przedpłaty za pierwsze zamówienia - oraz na działania związane z rebrandingiem, gdyż sklep będzie rozwijany pod szyldem PRM, a przed przejęciem działalność prowadzona była również jako Sneakerstudio. Chcemy także wrócić na wszystkie rynki, na których działał sklep Sneakerstudio - przesiadka na silnik e-commerce spółki Answear oznacza de facto otwarcie nowego sklepu internetowego, wymaga zrestartowania działań marketingowych" - dodał wiceprezes Answear.
Obecnie otwartych jest dziewięć sklepów internetowych PRM, w tym jeden paneuropejski.
"W planach są kolejne rynki, będziemy chcieli z tą marką zaistnieć też nie tylko w Europie Centralnej i Wschodniej, ale i w wybranych krajach Europy Zachodniej" - powiedział Dziaduś.
Jak dodał, warunkiem rozwijania tego typu marki jest rozwój sieci stacjonarnej.
"PRM ma sklep w Warszawie, w dalszej perspektywie nie wykluczamy otwierania kolejnych sklepów w innych europejskich stolicach" - powiedział.
Pytany o realizowaną przez PRM sprzedaż, odpowiedział: "Sprzedaż PRM rośnie. W trzecim kwartale rosła zgodnie z oczekiwaniami, pomijając wrzesień, który dla całej branży był trudny".
"Segment PRM ma szansę być rentowny, w sytuacji gdy marka PRM jest jedną z marek w portfelu Answear, ale do tego potrzebne jest osiągnięcie odpowiedniej skali sprzedaży. W tym segmencie można szybciej osiągnąć rentowność, bo operuje się w niszy, z wyższą wartością zamówienia, mniejszymi rabatami" - powiedział.
ANSWEAR LICZY NA UDANY CZWARTY KWARTAŁ, PAŹDZIERNIK PRZYNIÓSŁ POPRAWĘ SPRZEDAŻY
Answear. com wstępnie szacuje, że sprzedaż online spółki wzrosła w III kw. rdr o 13,5 proc. do 276,3 mln zł. Przychody ze sprzedaży, według sprawozdawczości MSSF, wyniosły w tym okresie 272,6 mln zł, co oznacza wzrost rdr o 16,7 proc. Przychody ze sprzedaży za trzy kwartały 2023 r. wyniosły 827 mln zł i wzrosły rdr o 36,1 proc. Sprzedaż online za 9 miesięcy wyniosła 827 mln zł i wzrosła o 36,2 proc. rdr.
"Trzeci kwartał był dla Answear trudniejszy niż poprzednie. W I półroczu realizowaliśmy sprzedaż powyżej naszych planów, zeszliśmy z zapasów i trzeci kwartał był już słabszy sprzedażowo. Ponadto na rynku była wojna cenowa prowadzona przez konkurencję, a my nie chcieliśmy oddawać marż. Na to wszystko jeszcze nałożyła się pogoda i ciepły wrzesień. Trzeba pamiętać, że Polska, w której lato trwało do końca września, jest naszym najbardziej na północ wysuniętym rynkiem, realizujemy tu 20 proc. obrotów, a na pozostałych rynkach było jeszcze cieplej i kolekcja jesienna się praktycznie nie sprzedawała" - powiedział Jacek Dziaduś.
"W październiku, wraz z ochłodzeniem, sprzedaż ruszyła. Widzimy ożywienie i zainteresowanie kolekcją jesienną. Jednocześnie udaje się chronić marże. Pierwsze dwa tygodnie tego miesiąca były więc lepsze niż wrzesień" - dodał wiceprezes.
Spółka liczy, że cały czwarty kwartał będzie udany.
"Optymistycznie oceniamy perspektywy czwartego kwartału. Po słabszym trzecim kwartale chcielibyśmy się odbić i wrócić na właściwe tory, jeśli chodzi o dynamikę wzrostu sprzedaży rok do roku. Na pewno będzie jednak coraz trudniej, bo baza zeszłoroczna rośnie w wartościach nominalnych. Intensyfikujemy działania sprzedażowe, chociaż dużo zależeć będzie od kondycji klienta" - powiedział Dziaduś.
Answear. com to internetowy sklep multibrandowy oferujący wybór ubrań, butów i dodatków ponad 600 światowych marek. Aktualnie Answear działa na 11 rynkach.
Anna Pełka (PAP Biznes)
pel/ gor/