Amica planuje w drugiej połowie 2023 roku prowadzić prace nad strategią grupy, która może składać się z dwóch części: 3-4 letniej i długoterminowej - poinformował podczas telekonferencji prezes Jacek Rutkowski. Dodał, że zarząd prawdopodobnie nie zarekomenduje wypłaty dywidendy za 2022 rok.


"W tym roku chcieliśmy opublikować długoletnią strategię S30+. Prace były już na ukończeniu pod koniec zeszłego roku. Myśleliśmy, że podczas tej konferencji będziemy mogli zaprezentować nową długofalową strategię. Okoliczności tak się zmieniły, że wszystko, co wypracowaliśmy jest nieaktualne" - powiedział prezes.
"W drugiej połowie roku zaczniemy prace nad nową strategią. Być może podzielimy ją na dwie części, krótszą 3-4 letnią, która będzie awaryjną strategią na ten czas, w którym trudno wszystko przewidzieć oraz drugą część, czyli strategię długoterminową, w której przedstawimy warianty rozwoju i zastanowimy się, który z tych wariantów będzie adekwatny i prawdopodobny. Pod koniec roku powinniśmy zakończyć nasze prace i dopasować strategię naszej firmy i grupy do tego, co się dzieje na rynkach" - dodał.
Amica w fabryce we Wronkach produkuje kuchnie, piekarniki oraz płyty grzewcze. Grupa sprzedaje także towary, czyli produkty AGD kupowane u innych producentów, w celu ich dalszej sprzedaży.
Skonsolidowane przychody spadły w 2022 roku o 0,5 proc. do 3.415,8 mln zł. EBITDA zmniejszyła się o 59,4 proc. do 87,7 mln zł.
Grupa miała w 2022 roku 9,7 mln zł straty netto wobec 111,2 mln zł zysku netto w 2021 roku.
Rutkowski zapowiedział, że nie należy spodziewać się wypłaty w 2023 roku dywidendy.
"Zarząd w tym roku prawdopodobnie nie zarekomenduje wypłaty dywidendy za 2022 rok, chcąc być lepiej przygotowany na 2023 rok także +cashowo+, żeby nam nie zajrzało w oczy jakieś istotne zagrożenie, a mamy ogromną niepewność z wojną w Ukrainie. Zdrowy rozsądek wskazuje na to, żeby dywidendy nie wypłacać" - powiedział.
W 2022 roku Amica wypłaciła 3,5 zł dywidendy na akcję.
Pod koniec listopada 2019 roku Grupa Amica zaktualizowała strategię HIT 2023. Zakłada m.in. osiągnięcie 4 mld zł przychodów i 8 proc. marży EBITDA w 2023 roku.
W ocenie przedstawicieli spółki Amica, podobnie jak inni europejscy producenci AGD, odczuła skokowy wzrost bazy kosztowej, w szczególności w obszarze surowców, komponentów i wynagrodzeń, co nie zostało w pełni skompensowane podwyżkami cen sprzedaży.
Prezes wskazał, że spółka chce odwrócić niekorzystne trendy i mocniej postawić na swoje marki.
"Jestem przekonany, że w przyszłym roku, na takiej samej konferencji, osiągniemy nasze cele i spotkamy się w zupełnie innych nastrojach" - zapowiedział.
Grupa Amica sprzedaje małe i duże AGD pod markami: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia) oraz CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach ok. 5 mln urządzeń rocznie.(PAP Biznes)
epo/