Alumetal planuje zwiększenie sprzedaży

Alumetal obserwuje lekki optymizm u części klientów w I kw. i stabilizację zamówień. W 2020 roku producent aluminiowych wtórnych stopów odlewniczych dla motoryzacji chce znacznie przekroczyć wolumen 200 tys. ton sprzedaży - poinformowała PAP Biznes prezes Agnieszka Drzyżdżyk. Dodała, że polityka dywidendowa zakładająca przeznaczenie 70 proc. znormalizowanego zysku netto na dywidendę pozostaje aktualna.

"Pomimo medialnych doniesień o pogorszeniu koniunktury w automotive, wśród naszych odbiorców widać lekki optymizm, plany produkcji i zamówienia są stabilniejsze niż poprzednim roku. Niektórzy klienci informują o kilkuprocentowym wzroście zapotrzebowania na 2020, ale są też i tacy, którzy oczekują spadków ich wolumenów produkcji. Jeśli marże tylko na to pozwolą, chcielibyśmy kontynuować zdobywanie udziału w rynku. Plan na ten rok jest ambitny, ponieważ po raz pierwszy chcielibyśmy wyraźnie przekroczyć 200 tys. ton sprzedaży" - powiedziała prezes w wywiadzie dla PAP Biznes.

"Dodatkowo rok 2020 dedykujemy intensywnemu rozwojowi sprzedaży nowych produktów z obszaru stopów wstępnych, z niecierpliwością czekamy również na zakończenie modernizacji zakładu w Kętach, co pozwoli nam zwiększyć moce produkcyjne i w kolejnych latach zwiększyć udział w europejskim rynku" - dodała.

Drzyżdżyk poinformowała, że przy spadającym zapotrzebowaniu ogólnorynkowym w minionym roku Alumetal praktycznie utrzymał wolumen sprzedaży, co oznacza zwiększenie udziału w europejskim rynku.

Producent aluminiowych wtórnych stopów odlewniczych dla motoryzacji w całym 2018 roku sprzedał 197,7 tys. ton. Po trzech kwartałach 2019 było to 148,3 tys. ton, czyli 2,5 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.

Prezes ocenia, że zniżka produkcji aut w Unii Europejskiej, przy jednoczesnym wzroście ich rejestracji w 2019 roku może wskazywać na wyczyszczenie magazynów i daje szansę na stabilizację produkcji aut w 2020 roku.

"Za nami trudny rok dla przemysłu aluminiowego z uwagi na niestabilność zapotrzebowania i niepewność rozwoju sytuacji, przede wszystkim w obszarze tego, co z zapotrzebowaniem na produkty aluminiowe będzie się działo. Dynamika zmian i negatywne informacje dotyczące produkcji aut napawały niepokojem. Według naszych szacunków – wciąż czekamy na szczegółowe dane rynkowe - spadek produkcji samochodów w UE przekroczył 5 proc. Natomiast rejestracje nowych aut wzrosły o ponad 1 proc., z czego w samym w IV kwartale o 9 proc. rdr" - powiedziała.

"Wskazuje to na prawdopodobną, aktywną sprzedaż aut wyprodukowanych przed wprowadzeniem nowych norm WLTP (rejestracje III kw.) i wyprzedzającej okres wprowadzania kar dla sprzedaży aut o parametrach odbiegających od targetów unijnych (rejestracje IV kw.). Dodatkowo należy pamiętać, że od 2020 roku koncerny motoryzacyjne będą też po raz pierwszy zobligowane do płacenia kar za przekroczenie norm emisji CO2 sprzedawanego przez siebie portfolio aut. W mojej ocenie spadek produkcji pojazdów samochodowych w 2019 niekorespondujący ze wzrostem rejestracji, może wskazywać na to, że rynek jest już wyczyszczony ze stanów magazynowych, co może przełożyć się na stabilizację produkcji aut w 2020 roku" - dodała.

Po trzech kwartałach 2019 roku przychody ze sprzedaży grupy Alumetal spadły o 16,4 proc. do 1,083 mld zł. EBITDA zmniejszyła się o 26,7 proc. do 72,6 mln zł. Znormalizowany zysk netto spadł o 36 proc. do 47,2 mln zł.

"Dla naszej grupy to był wymagający rok handlowo, operacyjnie i produktowo. Handlowo z uwagi na dynamiczne zmiany cen i zmiany zapotrzebowania na rynku - zmiany szybsze niż obserwowaliśmy historycznie - oraz z uwagi na trudne otoczenie rynkowe – niepewność i walka konkurencyjna o rynek na pewno nas +nie rozpieszczały+. Operacyjnie z uwagi na prace modernizacyjne w Kętach z zachowaniem ciągłej produkcji w tym zakładzie, a w kontekście rozwoju portfela produktowego przede wszystkim z uwagi na rozpoczęcie procesów walidacji stopów wstępnych w postaci drutu" - powiedziała prezes.

Dodała, że notowania LME versus notowanie stopów wtórnych osiągnęły historycznie wysoką różnicę na niekorzyść stopów wtórnych, co przekłada się na spadek cen towarów i sprzedaży Alumetalu w ujęciu wartościowym. "W naturalny sposób skupiamy się więc nie na maksymalizacji przychodów, ale na optymalizacji marżowości produkcji" - zaznaczyła.

Drzyżdżyk informowała wcześniej o problemach z realizacją celów programu motywacyjnego, które zakładały osiągnięcie w 2019 roku 129,1 mln zł EBITDA i 94,9 mln zł znormalizowanego zysku netto w 2019 roku.

Prezes podtrzymała politykę dywidendową.

"Utrzymujemy dotychczasową politykę dywidendową, czyli zarząd będzie rekomendował przeznaczenie 70 proc. znormalizowanego zysku netto na dywidendę" - powiedziała.

Akcjonariusze Alumetalu zdecydowali w maju 2019 roku o wypłacie na dywidendę 63,16 mln zł, czyli 4,08 zł na akcję, z zysku za 2018 roku oraz części kapitału zapasowego.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/

Źródło: PAP Biznes
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne
ALUMETAL 0,91% 44,20
2020-02-14 17:00:00
WIG -0,11% 57 895,19
2020-02-14 17:15:00
WIG20 -0,23% 2 115,29
2020-02-14 17:15:00
WIG30 -0,25% 2 437,30
2020-02-14 17:15:00
MWIG40 -0,05% 4 058,17
2020-02-14 17:15:01
DAX -0,01% 13 744,21
2020-02-14 17:37:00
NASDAQ 0,20% 9 731,18
2020-02-14 22:03:00
SP500 0,18% 3 380,16
2020-02-14 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.