REKLAMA
TYLKO U NAS

Alior liczy na wzrost segmentu klientów biznesowych, widzi tutaj potencjał do poprawy NPL (wywiad)

2025-10-21 10:58
publikacja
2025-10-21 10:58

Alior Bank wprowadza nowy system bankowości elektronicznej dla klientów biznesowych i spodziewa się, że 2026 rok przyniesie zauważalny wzrost inwestycji małych i średnich firm. Bank liczy na dalszy wzrost w tym obszarze i ocenia, że jest tutaj potencjał do obniżenia wskaźnika kredytów niepracujących - poinformował PAP Biznes wiceprezes Alior Banku Wojciech Przybył.

Alior Bank poinformował w poniedziałek, że rozpoczął udostępnianie klientom biznesowym nowego systemu bankowości internetowej.

"Alior Bank do tej pory bazował na dość starych systemach do obsługi bankowości dla przedsiębiorstw. Teraz wprowadzamy nie tylko nową bankowość cyfrową i mobilną dla tego segmentu, ale także wymieniamy całą infrastrukturę związaną z obsługą klientów biznesowych po stronie banku. Oferujemy nowy, pełny ekosystem obsługi klientów biznesowych. Chcemy dostarczać najnowszej klasy rozwiązania w obszarze bankowości cyfrowej dla przedsiębiorstw" - powiedział PAP Biznes Wojciech Przybył, wiceprezes banku odpowiedzialny za obszar klienta biznesowego.

Podał, że nowy system oferuje zintegrowany dostęp do wszystkich najważniejszych usług bankowych. Od października klienci biznesowi banku zyskują dostęp do nowych funkcjonalności, w tym możliwość bezpośredniej integracji z systemem klasy ERP dostarczanym przez Comarch. Rozwiązanie to jest zintegrowane z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF).

"Do tej pory było tak, że systemy bankowe działały niejako trochę na obrzeżach przedsiębiorstwa i integrowały się z tym przedsiębiorstwem przez +interfejs białkowy+ lub poprzez proste rozwiązania oparte na wymianie plików, co było nieoptymalne od strony operacyjnej" - powiedział Przybył.

"Sprawiamy, by bankowość cyfrowa była integralną częścią ekosystemu informatycznego przedsiębiorstwa. Wprowadzamy system, który integruje się z wewnętrznymi systemami przedsiębiorstwa, z systemami ERP, finansowo-księgowymi spółki" - dodał.

Poinformował, że obecnie około 40 proc. klientów biznesowych banku zostało zmigrowanych do nowego systemu, do końca roku będzie to około 80 proc., a na początku 2026 roku migrowane będzie pozostałe 20 proc.

Ocenił, że segment małych i średnich firm, czyli segment, który interesuje bank najbardziej, czeka teraz duży wzrost.

"Duże projekty infrastrukturalne siłą rzecz będą +napędzały+ małe i średnie firmy. Obserwujemy wskaźniki wyprzedzające, które wskazują, że inwestycje w tych firmach będą rosły. Myślę, że przyszły rok to będzie rok, w którym - w odróżnieniu od tego roku - widoczny będzie zauważalny wzrost inwestycji w segmencie MŚP" - powiedział Przybył.

"W strategii mówiliśmy, że dla nas kluczowe będzie zejście z wskaźnikiem NPL poniżej 5 proc. Historycznie NPL był dosyć wysoki w kliencie biznesowym, ale my go systematycznie, bardzo wyraźnie, z roku na rok, obniżamy. W segmencie tym planujemy dalszy wzrost, ale nie kosztem większego ryzyka kredytowego. Oceniam, że mamy przestrzeń do dalszej poprawy wskaźnika NPL w segmencie klienta biznesowego" - dodał.

Bank podał, że wprowadzone rozwiązania właśnie są elementem szerszego procesu modernizacji bankowości elektronicznej. W 2026 roku Alior planuje zintensyfikować prace związane z ujednoliceniem oferty dla wszystkich segmentów klienta biznesowego w ramach nowego systemu Alior Business. W kolejnych etapach bank zamierza wdrażać rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, które mają wspierać przedsiębiorców.

Obecnie Alior Bank ma około 120 tys. klientów biznesowych. Alior założył do 2027 roku, że liczba jego klientów relacyjnych w segmencie klientów biznesowych wzrośnie do 170 tys.

W opublikowanej w marcu strategii banku na lata 2025 - 2027 Alior Bank założył, że w 2027 r. jego przychody wzrosną do ok. 7 mld zł, zysk netto wyniesie ok. 2,6 mld zł, ROE będzie powyżej 18 proc., a wskaźnik kosztów do dochodów ok. 35 proc.

Bank do celów strategicznych zaliczył m.in. wykorzystanie kompetencji wzrostu oraz pozycji lidera consumer finance do zwiększenia skali bankowości relacyjnej, wzrost bazy aktywnych klientów indywidualnych oraz biznesowych oraz wzrost przychodów pomimo spodziewanego spadku stóp procentowych.

W celach na 2027 roku bank założył 21 proc. wzrost przychodów w segmencie klienta biznesowego (w tym leasing i faktoring). (PAP Biznes)

seb/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki