REKLAMA
TYLKO U NAS

Adamczyk: w 2023 r. w Polsce pociągi będą mogły jeździć do 250 km/godz.

2019-04-26 16:21
publikacja
2019-04-26 16:21

Z końcem 2023 roku w Polsce pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 250 km na godz. - poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W piątek w Idzikowicach (Łódzkie) szef resortu podpisał nowelizację rozporządzenia, które umożliwi osiąganie takich prędkości.

fot. Krystian Maj / / FORUM

Do tej pory pociągi mogły jechać z prędkością maksymalnie do 200 km na godz.

Zdaniem ministra nowelizacja rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji likwiduje ostatnią barierę prawną i umożliwia „budowanie bezpiecznej, komfortowej i punktualnej kolei”. „Wreszcie przełamiemy ograniczenia prawne” – podkreślił.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami pociągi jadące z prędkością powyżej 160 km na godz. muszą być prowadzone z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS. To system kontroli oraz sygnalizacji kabinowej, który w przypadku ewentualnego błędu maszynisty automatycznie wymusza jazdę pociągu z dozwoloną prędkością lub uruchamia nagłe hamowanie.

Istniała konieczność dostosowania przepisów dla wyższych prędkości.

Nowelizacja rozporządzenia przewiduje m.in. rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Wśród nich m.in. wprowadzenie bardziej przejrzystego, precyzyjnego i przyjaznego dla maszynisty systemu sygnalizowania na szlaku ograniczeń prędkości.

Uczestnicy piątkowej uroczystości podkreślali, że przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury muszą dostosować przepisy wewnętrzne w terminie nie dłuższym niż pół roku od dnia wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia.

Podpisanie rozporządzenia odbyło się na stacji technicznej Idzikowice znajdującej się na trasie Centralnej Magistrali Kolejowej. Obecnie stacja jest modernizowana, widać już nowe tory, pale do konstrukcji sieci trakcyjnej, trwają prace kablowe. Wymiana obejmuje ponad 18 km torów, 43 rozjazdy. Wybudowana zostanie nowa nastawnia wyposażona w komputerowe urządzenia sterowania. Pociągi będą mogły docelowo jechać 230-250 km na godz.

„W 2023 roku, kiedy kończyła się będzie druga kadencja rządu Prawa i Sprawiedliwości, pojedziemy polską koleją z prędkością 250 km na godz. (…) Uruchomimy kolej dużych prędkości. To się już dzieje, co pokazuje inwestycja w Idzikowicach, która służy pokonywaniu przeszkód na szlaku. Ale będzie to też możliwe dzięki zmianie otoczenia prawnego, czyli przepisów, które nas dzisiaj blokują, przepisów, które nie pozwalają dzisiaj jechać z prędkością powyżej 250 km na godz.” – powiedział minister Adamczyk.

W pierwszej kolejności prędkość powyżej 200 km na godz. będzie wprowadzana na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Warszawę m.in. z Krakowem i Katowicami. W związku z tym prowadzona jest modernizacja szlaku. „Likwidujemy przejazdy kolejowe, zastępujemy je wiaduktami, przejściami podziemnymi” – powiedział minister.

Szef resortu zwrócił również uwagę, że poprzedni rząd kupił nowoczesny tabor, mogący rozwijać duże prędkości, ale nie zadbał o to, żeby potencjał tego taboru był w pełni wykorzystany. Jak mówił, ma tu na myśli pociągi Pendolino.

„Od 2023 roku będziemy mogli w pełni wykorzystywać możliwości tych pociągów, czyli będziemy korzystali z tych walorów technicznych za które zapłaciliśmy” – dodał.

Obecny w Idzikowicach prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Marchel poinformował, że obecnie CMK przygotowywana jest do przejazdu większej liczby pociągów. Jak mówił modernizacja całej linii łączącej Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem to koszt ok. 2 mld zł”, a koszt obecnie realizowanych inwestycji to ok. 250 mln zł.

Podkreślił, że zwiększenie prędkości przejazdu pociągów na CMK zapewni budowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 i GSM-R, czyli nowych systemów kierowania ruchem.

Zadowolenia nie krył wicewojewoda łódzki Karol Młynarczyk, zdaniem którego inwestycje kolejowe na CMK zwiększą możliwość podróżowania pociągiem także mieszkańcom regionu. (PAP)

autor: Jacek Walczak

jaw/ mmu/

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Advertisement

Komentarze (11)

dodaj komentarz
ploosz
60 km z Krakowa do Katowic dalej pociag jedzie 2h. Remont trwa od 1990 roku, nie potrzeba nam 250 km/h, wystarczy 100 km/h.
jkendy
To jest właśnie propaganda pis - ja jeżdżę pociągiem, który jedzie 40 km/h i marzę o 70 km/h.
ajwaj
e te 40 kmh to pod górke czy w dól ? :)
pbi2000
30-letnie składy ECE fruwają po Niemczech 300km/h. Mało ambitnie...
ajwaj
Szalenstwo :)
MAGLEV jp przyjaciól wlecze sie jak slimak 604 kmh
za 5 lat Chnese chca jechac 650 kmh

https://www.handelszeitung.ch/unternehmen/der-schnellste-zug-der-welt-faehrt-600-stundenkilometer-771447#
takeda83
to tak jak z budowa elektrowni atomowej niby wszystko jest ogromne koszta w miliarddach tylko zapomnialo lopate wbic no ale za 30 lat.... teraz bajki o kolejach jak mowia 2023 to znaczy ze przynajmniej 15-20 lat sie przeciagnie oni tak klamia prowadza manipulacje ze juz nigdy nie bede glosowac na zadna partie ktora kiedykolwiek rzadzila to tak jak z budowa elektrowni atomowej niby wszystko jest ogromne koszta w miliarddach tylko zapomnialo lopate wbic no ale za 30 lat.... teraz bajki o kolejach jak mowia 2023 to znaczy ze przynajmniej 15-20 lat sie przeciagnie oni tak klamia prowadza manipulacje ze juz nigdy nie bede glosowac na zadna partie ktora kiedykolwiek rzadzila ani na osoby ktore kiedykolwiek byly w rzadzie trza dac szanse innym a jak zawioda to kolejnym az znajdzie sie ktos kto zrozumie co to wolnosc obywatelska glosowanie rpzez internet decydowanie co ma byc na wlasnej ziemi dzieci naleza do rodzicow nie do panstwa biurokracja na poziomie max 100tys urzedasow reszta na ulice, zus do lamusa szkolnictwo bony edukacyjne dupowate szkoly fige zarobia a dobre beda pekac w ofertach rozsadnych rodzicow
open_mind
Minister Adamczyk, powinien być momentalnie wykopany ze stanowiska na którym śnią mu się szybkości do 250 km/godz. Proste pytanie po co???? Komu to potrzebne/ jedynie nabije kosztów nam wszystkim. Pociągi powinny za to być bardziej punktualne niezawodne i przyjazne dla ludzi, a zbijanie swojej popularności a zachłystywaniu się do Minister Adamczyk, powinien być momentalnie wykopany ze stanowiska na którym śnią mu się szybkości do 250 km/godz. Proste pytanie po co???? Komu to potrzebne/ jedynie nabije kosztów nam wszystkim. Pociągi powinny za to być bardziej punktualne niezawodne i przyjazne dla ludzi, a zbijanie swojej popularności a zachłystywaniu się do 250 km/godz to po prostu jest NAM KUŹWA NIE POTRZEBNE. Panie ministrze wbij pan sobie to do głowy, i pomyśl o prostym rachunku ekonomicznym.
open_mind
„Zadowolenia nie krył wicewojewoda łódzki Karol Młynarczyk” Nie - miał wyrazić swoje niezadowolenie ????, musiał „przy-mlaskać” tak to działa.
misafi
W snach i na slajdach Morawieckiego.
nie_lewacz_lemingu
a w 2040 będziecie latać przy pomocy własnych skrzydeł (umyć pachy przed lotem - Wyższy inspektojat ds. skrzydeł będzie sprawdzał uczestników niebnych autostrad pod tym kątem).
Oprócz tego: w 2067 przeganiamy niemcow, w 2080 chinczyków, 2099 darmowe wszystko dla żyjących, i takie tam dalsze pitu pitu co to będzie za pare lat

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki