Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Coraz tłoczniej w salonach. Te auta Polacy kupują najczęściej

Coraz tłoczniej w salonach. Te auta Polacy kupują najczęściej

Shutterstock

Liczba rejestracji nowych aut w Polsce wzrosła po raz trzeci z rzędu – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Choć po raz kolejny nie uda się osiągnąć pół miliona sztuk, to będzie to najlepszy rok dla branży od wybuchu pandemii COVID-19. Co piąte zarejestrowane auto wyprodukowane zostało przez Toyotę.

W listopadzie w Polsce zarejestrowano 41 685 nowych samochodów osobowych – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Względem października liczba rejestracji wzrosła o blisko 2 proc., a w ujęciu rocznym o 22 proc.

Nominalnie na polskich drogach przybyło o ok. 7,5 tys. nowych aut więcej niż w analogicznym miesiącu 2022 r. Był to także najlepszy październik od 2019 r. i drugi najlepszy (po lutym) miesiąc 2023 r.

Od początku roku polscy klienci indywidualni i firmy rejestrujące na REGON wprowadziły do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów 432 917 nowych aut osobowych – o 13,1 proc. więcej niż w 2022 r. i jednocześnie najwięcej od analogicznego okresu 2019 r.

Yaris cross po raz pierwszy

Po listopadowym raporcie można już niemal z pewnością stwierdzić, że najpopularniejszym modelem wśród polskich klientów indywidualnych w 2023 r. zostanie toyota yaris cross. W listopadzie przysłowiowi Kowalscy zarejestrowali 586 szt. yarisa w wersji cross. Od początku roku liczba rejestracji przekroczyła już 6 tys.

Rejestracje nowych aut na klientów indywidualnych – listopad 2023 r.

Lp. Model Listopad 2023 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota yaris cross 586 -11,9
2. toyota c-hr 502 +2,9
3. hyundai tucson 467 +22,3
4. kia sportage 458 -4,8
5. toyota corolla 408 -1,7
6. skoda kamiq 389 +16,5
7. dacia duster 331 +12,2
8. dacia sandero 276 +10,0
9. toyota rav4 239 -26,7
10. skoda karoq 229 +87,7
Suma 11 485 +0,2

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Druga w zestawieniu kia sportage może pochwalić się 4920 rejestracjami, a trzecia klasyczna toyota yaris zanotowała 4397 zarejestrowanych sztuk.

Z podium po kilku latach spadnie najprawdopodobniej dacia duster (3893 szt. w I – XI 2023), a to za sprawą niższej o 21 proc. liczby rejestracji względem analogicznego okresu 2022 r. Dacia, tak popularna w poprzednich latach nad Wisłą, przeżywa ostatnio trudne chwile. Drugi najpopularniejszy rumuński model – sandero (2502 szt. w I – XI 2023) zanotował spadek liczby rejestracji o 22,2 proc.

Cała marka plasuje się na szóstej pozycji wśród polskich klientów indywidualnych, którzy od początku roku do końca listopada zarejestrowali 7450 rumuńskich osobówek – o 20,9 proc. mniej względem poprzedniego roku.

Corolla bez litości

Od dawna wiadomo już także, jaki model w 2023 r. był najczęściej wybierany przez firmy rejestrujące na REGON. To deklasująca konkurencję toyota corolla (2458 szt. w listopadzie i 20 750 szt. w I – XI 2023).

Rejestracje nowych aut na firmy – listopad 2023 r.

Lp. Model Listopad 2023 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 2458 +0,2
2. skoda octavia 1286 +47,0
3. kia ceed 722 +57,6
4. hyundai tucson 634 +16,8
5. toyota rav4 599 -10,7
6. skoda superb 566 +36,4
7. kia sportage 563 -15,5
8. toyota c-hr 528 -13,2
9. toyota yaris cross 526 -1,9
10. audi a3 491 +110,7
Suma 30 200 +2,5

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Druga w zestawieniu skoda octavia może pochwalić się 1286 rejestracjami w listopadzie oraz 12 158 zarejestrowanymi sztukami od stycznia do końca listopada 2023 r.

Co czwarte auto premium przez podwyżki

Jak wynika z danych PZPM, co czwarte nowe auto zarejestrowane w Polsce w listopadzie 2023 r. zaliczane było do segmentu premium, czyli kosztowało co najmniej 150 tys. zł. To jeden z najwyższych wyników w ostatnich latach. Wpływ na to ma jednak oferta polskich salonów samochodowych, w których auta z segmentu premium stanowią blisko 75 proc. wszystkich oferowanych modeli, o czym pisaliśmy w artykule „Masz 100 tys. zł? Stać cię tylko na co czwarte auto z polskiego salonu”.

Tematy
Komentarze
Coraz tłoczniej w salonach. Te auta Polacy kupują najczęściej
Marcin Kaźmierczak
Podziel się