REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

cyber_Folks chce zwiększyć obecność na rynku narzędzi dla e-commerce (wywiad)

2023-08-17 11:14
publikacja
2023-08-17 11:14

cyber_Folks chce zwiększyć udział klientów e-commerce’owych w przychodach oraz obecność spółki na rynku narzędzi dla e-commerce - poinformował PAP Biznes prezes zarządu Jakub Dwernicki. Wskazał, że cyber_Folks pracuje obecnie nad programem korzyści dla akcjonariuszy. Spółka planuje wprowadzenie nowych produktów.

cyber_Folks chce zwiększyć obecność na rynku narzędzi dla e-commerce (wywiad)
cyber_Folks chce zwiększyć obecność na rynku narzędzi dla e-commerce (wywiad)
fot. Marek Wiśniewski / / Puls Biznesu

Pod koniec lipca R22 zmieniło nazwę na cyber_Folks, a połączenie obu spółek zostało zarejestrowane w KRS.

"Z połączeniem spółek R22 i cyber_Folks wiąże się kilka ciekawych aspektów dla naszych akcjonariuszy, dla rynku. Przede wszystkim wspólna nazwa daje nam większe przełożenie promocyjne. Jednocześnie komunikując się z klientami, po części komunikujemy się z akcjonariuszami, bo akcjonariusze chętniej będą inwestowali w spółkę, która jest lepiej rozpoznawalna" - powiedział PAP Biznes prezes zarządu Jakub Dwernicki.

"Tutaj pojawia się także kolejna synergia, którą będziemy dosyć aktywnie chcieli wykorzystywać. Obecnie pracujemy nad programem korzyści dla akcjonariuszy, aby mieli dodatkowe benefity jako klienci cyber_Folks. Na tym etapie nie zdradzamy szczegółów"- dodał.

Prezes wskazał, że dla spółki obecnie najważniejsze są dwa segmenty - pierwszy z nich to segment cyber_Folks, związany z szeroko rozumianą obecnością firm w Internecie - od hostingu i domen, po narzędzia e-commersowe.

"Za chwilę będziemy prezentowali nowe produkty. Przedstawiliśmy już produkt BILLZ, czyli prosty system do wystawiania faktur. To produkty z obszaru automatyzacji i upraszczania biznesu – w tym się specjalizujemy. Drugi segment, równie dla nas ważny, to CPaaS, czyli narzędzia do komunikacji mailowej czy SMS-owej. Tu warto zwrócić uwagę na przejętą przez nas rok temu spółkę MailerLite, która świetnie się rozwija - przede wszystkim na rynkach zagranicznych: na rynku amerykańskim i rynku Europy Zachodniej" - powiedział.

cyber_Folks chce zwiększyć udział klientów e-commerce w przychodach

"Jak najbardziej chcemy zwiększać zarówno udział klientów e-commerce’owych w naszych przychodach, jak i naszą obecność na rynku narzędzi dla e-commerce. Zajmujemy się tym nie tylko poprzez naszą usługę _Stores, ale także spółkę Sellintegro, w którą zainwestowaliśmy dwa lata temu, a która dostarcza narzędzia do integracji platform sprzedażowych jak Allegro, Wszystko. pl, czy Empik, z systemami po stronie klienta" - powiedział prezes.

"Nasza grupa zrzesza w tej chwili 340 tys. klientów. Dla nas niezwykle ważne jest to, żebyśmy mogli do nich zaadresować jak najwięcej potrzeb z obszaru naszego core business, a e-commerce jest jedną z takich potrzeb. Budujemy własne produkty, m.in. po to, żeby nasi klienci nie musieli szukać u konkurentów. Chcemy pomóc im dobrze prezentować się online. Trzeba pamiętać, że część naszych klientów nadal stanowią firmy, które przede wszystkim zarabiają pieniądze w offline-owym świecie. To firmy produkcyjne, usługowe czy stacjonarne sklepy, a my chcemy pomóc im transformować się do świata cyfrowego, który może im przynieść dodatkowe przychody" - dodał.

Spółka stawia na rozwój organiczny

Prezes poinformował, że obecnie spółka rozwija się wyłącznie organicznie.

"Warto podkreślić, że MailerLite było naszą ostatnią inwestycją akwizycyjną. Od tej pory chcemy pokazać naszym inwestorom, że bez akwizycji potrafimy się bardzo dobrze rozwijać, budować nowe produkty. Nie mamy w tej chwili konkretnych celów akwizycyjnych ani konkretnych planów w tym zakresie. Jednak mamy przyjęte założenia, że jeżeli pojawi się ciekawy obiekt przejęcia, akwizycji, to jesteśmy w stanie w taki podmiot zainwestować - choć pewnie nie wcześniej niż w II/III kwartale 2024 roku, także z uwagi na specyfikę procesu" - powiedział Jakub Dwernicki.

Wskazał, że w obecnie cyber_Folks nie prowadzi żadnego procesu akwizycyjnego, a zazwyczaj trwa on co najmniej pół roku.

"Jeżeli byśmy się zdecydowali na akwizycję, to będą to podmioty z obszarów, w których działamy, ewentualnie lekko rozszerzające nasze portfolio produktowe dla klientów. Z jednej strony akwizycje służą nam do poszerzania oferty produktów, a z drugiej do poszerzania bazy klienckiej. Zawsze w naszych założeniach będzie to raczej spory podmiot, mający co najmniej kilkanaście tysięcy klientów oraz co najmniej kilkadziesiąt milionów złotych przychodu i działający także poza terytorium Polski" - dodał.

Spółka chce zwiększyć procentowy udzła klientów z zagranicy w przychodach

„Zwiększanie się procentowego udziału klientów z zagranicy w naszych przychodach to proces naturalny, który dzieje się z uwagi na już prowadzone przez nas działania czy posiadane spółki. Od lat udział przychodów z zagranicy sukcesywnie rośnie. W 2022 r. łączny przychód z zagranicy wyniósł 42 proc., a naszym celem jest osiągnięcie przychodów z zagranicy w wysokości 50 proc. Głównym czynnikiem, który prowadzi nas do tego celu jest wysoka dynamika wzrostu przychodów z zagranicy" - powiedział prezes.

"Zapowiedzi dotyczące podwojenia EBITDA w ciągu dwóch, trzech lat są nadal aktualne. W prezentacjach okresowych pokazujemy założenia naszych programów ESOP-owych, ile ma urosnąć przychód, ile ma urosnąć EBITDA. To wynika zarówno ze wzrostu bazy klientów i pojawienia się nowych produktów, ale też coraz większego wykorzystania usług przez naszych klientów. Krótko mówiąc, rośniemy razem z naszymi klientami" - dodał.

Prezes wskazał, że poziom zadłużenia cyber_Folks cały czas spada.

"Z jednej strony sukcesywnie spłacamy nasze zadłużenie i ono się nominalnie zmniejsza, a z drugiej strony nasze wyniki finansowe rosną. To powoduje, że jeszcze szybciej spada poziom relacji mnożnikowej naszego zadłużenia. W tej chwili jest na poziomie ok. 2 razy dług netto do EBITDA. Warto zwrócić uwagę, że część zadłużenia mamy w euro i bardzo pozytywnie oddziałuje niski kurs euro, jaki mieliśmy na koniec czerwca" - dodał.

cyber_Folks wprowadza nowe produkty

Prezes poinformował, że spółka wkrótce udostępni produkt budowania stron internetowych oparty o sztuczną inteligencję.

"To będzie produkt, który radykalnie uprości tworzenie strony internetowej, wystarczy NIP firmy do tego, żeby zbudować dla niej stronę. To spora rewolucja. Ten produkt spodziewamy się mieć w październiku, w tej chwili mamy już działający prototyp" - powiedział Jakub Dwernicki.

"Drugą rzeczą, którą budujemy jest marketplace dla partnerów. cyber_Folks to nasi pracownicy, akcjonariusze, partnerzy i klienci. Chcemy wykorzystywać pełen potencjał tej marki, a widzimy, że sporo naszych klientów to są też freelancerzy, agencje, różnego rodzaju copywriterzy i marketingowcy. Chcemy umożliwić komunikację naszych klientów z tymi partnerami przez prosty portal, gdzie w ustandaryzowany sposób będą pokazane usługi, a nasi klienci będą mogli je zamówić. Będą tam oceny wystawiane przez klientów, tak jak to się dzieje np. na TripAdvisor czy Bookingu. Klienci będą mogli łatwo zamówić tam usługi, których potrzebują - copywriting, usługi marketingowe czy web design" - dodał.

Spółka kontynuuje politykę cenową i dywidendową

"Nigdy nie staramy się podnosić cen bez wzrostu wartości dla klienta. To jest bardziej zmiana cennika, za którą idzie dołożenie dodatkowych wartości dla klientów. Staramy się, żeby obowiązywała strategia 'więcej za mniej'. Jeśli porównamy nas do konkurentów, to zawsze te ceny są u nas bardziej atrakcyjne, a jednocześnie mamy wyższy poziom supportu" - powiedział prezes.

"Jako akcjonariusz jestem bardzo zainteresowany tym, żeby co roku były większe dywidendy. To jest też obietnica, jaką złożyliśmy naszym akcjonariuszom, a jesteśmy bardzo słowni i dotrzymujemy obietnic. Chcemy, aby każdego roku dywidendy były coraz większe" - dodał.

cyber_Folks zwiększa udział w rynku domen, serwerów 

"Rynek domen, serwerów sam w sobie rośnie, ale nie jest to jakaś imponująca skala wzrostu. Natomiast my rośniemy dużo lepiej od rynku. Nasz wzrost bierze się przede wszystkim z sukcesywnego zwiększania naszego udziału w tym rynku" - powiedział prezes.

"Nasza marka ma zupełnie inną charakterystykę komunikacji i postrzegania relacji z klientem niż nasi konkurenci - nawet ich nazwy mocno sugerują, że są oni osadzeni wyłącznie w biznesie hostingowym. My wychodzimy mocno ponad biznes hostingowy - e-commerce, zaawansowane narzędzia do budowania stron, narzędzia do komunikacji marketingowej. To jest to, czym my łamiemy barierę bycia wyłącznie firmą hostingową" - dodał.

Prezes wskazał, że spółka wykorzystuje sztuczną inteligencję czy machine learning od wielu lat.

„Z ciekawostek – wprowadziliśmy sztuczną inteligencję do pomocy wyboru nazwy domen dla naszych klientów. I tutaj zaskakujące jest to, że prawie 50 proc. nazw domen wybieranych przez naszych klientów to są nazwy, które zaproponowała im sztuczna inteligencja. Kolejnym fragmentem jest wykorzystanie sztucznej inteligencji w szybszej obsłudze naszych klientów. Natomiast najważniejszym wykorzystaniem sztucznej inteligencji jest kreator stron internetowych naszych klientów, gdzie sztuczna inteligencja zbuduje wszystko - dostarczy zdjęcia, treść czy design strony" - dodał.

"Zrobimy wszystko, żeby cyber_Folks odniosło taki sukces jak R22. Wierzymy w to, że nasza praca i kreatywność przyczynią się do tego, że trend wzrostu wartości utrzyma się w takim samym tempie jak w ciągu ostatnich 5-ciu lat" - powiedział prezes.

Dodał, że spółka po to buduje nowe produkty i inwestuje w takie spółki jak MailerLite, aby tak się stało.

"Cały czas zwiększamy zespół ludzi. Pojawiają się nowe produkty – kreator stron wykorzystujący AI czy _stores, które mają nas do tego celu doprowadzić. Cały czas rośnie nam liczba pozyskanych klientów. cyber_Folks na początku opierał się o 80 tysięcy klientów, obecnie jest ich około 200 tysięcy. Dodatkowo, 10 sierpnia w Rumunii dołączyła do nas marka TLH. Ta kula coraz szybciej się toczy, więc jesteśmy na najlepszej drodze, żeby ten sukces powtórzyć" - powiedział Jakub Dwernicki.

Anna Lalek

alk/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
inwestor2023
Byłoby fajnie...ale te serwery które teraz mają się do tego nie nadają. Testowałem kilka. Chyba że dedyki na kei, ale w tej cenie idzie znaleźć dużo taniej.

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki