REKLAMA

Śnieżka: Zachowania zakupowe wrócą do standardów sprzed pandemii, wyzwaniem ciągłość dostaw

2021-03-16 17:00
publikacja
2021-03-16 17:00
Śnieżka: Zachowania zakupowe wrócą do standardów sprzed pandemii, wyzwaniem ciągłość dostaw
Śnieżka: Zachowania zakupowe wrócą do standardów sprzed pandemii, wyzwaniem ciągłość dostaw
/ Śnieżka

Śnieżka spodziewa się, że po szczycie zakupowym obserwowanym w ubiegłym roku, zachowania konsumentów wrócą do standardów sprzed pandemii – oceniła w rozmowie z PAP Biznes wiceprezes FFiL Śnieżka Joanna Wróbel-Lipa. Zarząd jest zadowolony z wyników za cały 2020 r. i ocenia, że największe wyzwania dla grupy stanowią obecnie łańcuchy dostaw oraz dostępność i ceny surowców.

"Długoterminowo spodziewamy się, że zachowania zakupowe klientów wrócą do standardów sprzed pandemii. Powtórzenie w tym roku wyników ubiegłorocznych byłoby sukcesem, ale w obecnym otoczeniu ciężko to prognozować. Sprzyja nam oczywiście kontynuacja pracy na home office, ale myślę, że takiego efektu jak w zeszłym roku nie będzie. Remonty zaczynają znów być procesem zaplanowanym" – powiedziała wiceprezes Joanna Wróbel-Lipa.

Dodała, że zarząd z umiarkowanym optymizmem patrzy na ten rok pod względem spodziewanego popytu konsumenckiego. Z badań robionych przez spółkę wynika, że na kluczowych dla niej rynkach główne produkty, tj. farby i preparaty do ochrony i dekoracji drewna, wciąż są w kręgu zainteresowania klientów.

"Jesteśmy zadowoleni z wyników za czwarty kwartał 2020 r. i cały rok. Teraz przygotowujemy się do nowego sezonu – ruszamy z kampaniami, a nasi dystrybutorzy zaczynają się zatowarowywać. Jednocześnie już wiemy, że trudno będzie porównywać wyniki rok do roku, bo rok temu zaczęła się pandemia – na początku panowała panika i nikt nie myślał o remontach" – powiedziała wiceprezes.

"Zeszły rok był dla grupy bardzo dobry, zwiększyliśmy swoje udziały w rynku we wszystkich najważniejszych kategoriach – pomimo pandemii i dużej dynamiki zmian zachowań klientów. Zaryzykowaliśmy w pewnych kwestiach i zrobiliśmy inaczej niż cała branża, np. od początku pandemii prowadziliśmy kampanie reklamowe naszych marek. To przełożyło się na dobre wyniki w ubiegłorocznym sezonie" – dodała.

Po trzech kwartałach 2020 r. grupa wypracowała skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 682,2 mln zł, zysk na działalności operacyjnej wyniósł 107,1 mln zł, EBITDA 132,2 mln zł, a zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej 80,4 mln zł. Raport za cały 2020 r. Śnieżka planuje opublikować 29 marca.

Zarząd ocenia, że największe wyzwania dla grupy stanowią obecnie łańcuchy dostaw i dostępność oraz ceny surowców.

"Jednym ze skutków pandemii jest zerwanie tradycyjnych łańcuchów dostaw, a wiele branż stanęło przed wyzwaniem braku dostępności surowców i wahań ich cen. Największym wyzwaniem w tym roku będzie właśnie ciągłość dostaw. Radzimy sobie z tym, ale perspektywę długoterminową będzie można ocenić pod koniec drugiego kwartału" – powiedziała Wróbel-Lipa.

Zdaniem wiceprezes, pandemia wzmocniła trendy w zachowaniach konsumenckich, które pojawiły się jeszcze przed jej wybuchem, ale nie spodziewa się, by szczyt zakupowy obserwowany podczas pierwszego lockdownu powtórzył się w tym roku. Dodała, że spodziewany jest powrót do standardowego poziomu zakupów farb, tj. dokonywania wydatków na te artykuły nie częściej niż jednokrotnie w trakcie jednego sezonu remontowego dla jednej nieruchomości.

Wiceprezes oceniła, że jednym z trendów, który grupa obserwuje od kilku lat jest rosnąca popularność produktów premium. Dodała, że przy niepewności związanej z pandemią może wystąpić chęć racjonalizacji zakupów i ograniczony konsumpcjonizm, ale popularność produktów premium nie powinna się zmniejszyć - zwłaszcza, że będzie wspierana przez trend związany z ochroną zdrowia i środowiska.

"Pandemia wzmocniła trend związany z ochroną zdrowia i środowiska – tutaj dodatkowo motywacją do zmian są także wprowadzane przez UE przepisy. Teraz klienci zaczęli traktować bezpieczeństwo produktu dla środowiska oraz zdrowia jak cechy produktów premium. Zwracają też uwagę na działalność producenta w tych obszarach" – powiedziała wiceprezes.

Dodała, że te trendy są globalne, natomiast w Polsce grupie dodatkowo sprzyja lokalność, poczucie odpowiedzialności za polskie firmy i wybieranie produktów krajowych.

Z danych Polskiego Związku Producentów Farb i Klejów wynika, że sprzedaż farb dekoracyjnych – stanowiąca największy segment rynku – wzrosła rdr o 6,2 proc., do ponad 2,38 mld zł w 2020 roku. Wolumen sprzedanych farb liczony w litrach wzrósł o 3,4 proc.

"Dynamika wartościowa przewyższa ilościową już od kilku lat. Klienci wybierają produkty droższe, które mają wyższe parametry i w związku z tym - relacja przyrostu wartości do ilości jest taka, że wygrywa wartość" – powiedziała.

"Grupy produktowe z dużą dynamiką zmian to wciąż emulsje, bardzo ciekawe są zachowania konsumentów jeśli chodzi o produkty do ochrony i dekoracji drewna, rośnie także wspomniane zainteresowanie ekologią i zdrowiem" – dodała.

Plany Śnieżki na 2021 r. zakładają kontynuację cyklu inwestycyjnego – w tym budowy centrum logistycznego – wprowadzenie zmian związanych z wyodrębnieniem spółki Śnieżka Trade of Colours oraz koncentrację na digitalizacji.

W styczniu Śnieżka wdrożyła zmiany w modelu operacyjnym i koncepcji zarządzania. Ze spółki-matki wydzielono pion handlowy i aportem wniesiono go do spółki zależnej Śnieżka Trade of Colours.

"Po przejęciu Poli-Farbe, kiedy synergie następowały szybciej niż się spodziewaliśmy, pojawiła się silna potrzeba, by już teraz utworzyć zaplanowane w ramach grupy centra kompetencyjne. Jednym z nich jest Śnieżka Trade of Colours, która jest centrum marketingowo-sprzedażowym. Obecnie postawy klientów zmieniają się bardzo szybko, a przeprowadzane badania rynku pozwalają nam mieć większą pewność co do wdrażanych rozwiązań" - powiedziała wiceprezes.

"Śnieżka ToC jest pierwszym krokiem – planujemy, że za rozwój i strategiczną kontrolę innych aspektów działalności grupy, jak i zarządzanie łańcuchem dostaw (zakupy, dystrybucja, magazynowanie, logistyka), produkcją i technologią oraz badaniami i rozwojem – docelowo będzie odpowiedzialne oddzielne centrum kompetencyjne działające w spółce-matce" – dodała Wróbel-Lipa.

Wiceprezes przypomniała, że w 2018 r. rozpoczął się największy w historii grupy cykl inwestycyjny obejmujący m.in. inwestycję w park maszynowy, przejęcie Poli-Farbe, czy cyfryzację działalności. Zwieńczeniem cyklu ma być otwarcie w pierwszych miesiącach 2022 r. nowego centrum logistycznego.

Wróbel-Lipa pytana o plany dotyczące podziału zysku za 2020 r. odpowiedziała, że Śnieżka jest spółką dywidendową, a w najbliższym czasie zarząd przedstawi swoją rekomendację dotyczącą podziału zysku. W 2020 r. spółka wypłaciła 2,6 zł dywidendy na akcję.

Dominika Antoniak (PAP Biznes)

doa/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Sprawdź ile możesz zyskać z Kontem Jakie Chcę

Sprawdź ile możesz zyskać z Kontem Jakie Chcę

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki