REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Żabka ma wielkie plany, ale jak wyglądają jej wyniki? Znamy odpowiedź

2024-07-11 13:15
publikacja
2024-07-11 13:15

Najsłynniejsza polska sieć sklepów typu convenience, Grupa Żabka, przedstawiła sprawozdanie finansowe za 2023 roku. Co mówi nam ono na temat wyników spółki, o której mówi się coraz głośniej, jako o potencjalnym debiucie roku na warszawskiej giełdzie?

Żabka ma wielkie plany, ale jak wyglądają jej wyniki? Znamy odpowiedź
Żabka ma wielkie plany, ale jak wyglądają jej wyniki? Znamy odpowiedź
fot. Amverlly / / Shutterstock

Grupa Żabka, w której skład poza spółkami odpowiedzialnymi za sklepy i logistykę, wchodzą również firma cateringowa Maczfit oraz platforma Dietly.pl, to kandydat do najgłośniejszego IPO na warszawskiej giełdzie od wielu lat. O tym, że obecni właściciele grupy, czyli fundusz inwestycyjny CVC Capital Partners, myślą o wkroczeniu na parkiet, było wiadomo już od dłuższego czasu. 

W połowie czerwca br. temat Żabki na GPW powrócił natomiast ze zdwojoną siłą za sprawą Bloomberga, który napisał, że do giełdowego debiutu grupy może dojść już po wakacjach. Osoby zaznajomione ze sprawą miały powiedzieć agencji informacyjnej, że wycena spółki znajdzie się w przedziale 7,5-8 mld dolarów, a w ramach oferty publicznej pozyskane może zostać 1-1,5 mld dolarów.

Oficjalnych informacji na temat giełdowego debiutu Żabki wciąż brak. Dzięki danym z KRS wiemy natomiast, jak wyglądały jej wyniki w 2023 roku, co może powiedzieć nam więcej o kondycji spółki oraz tym, czy byłaby warta uwagi inwestorów w przypadku, jeśli doniesienia o IPO okażą się prawdą.  

Tak zarabia Żabka: miliardy przychodów i setki milionów zysków

Zgodnie z danymi przedstawionymi przez grupę Żabka Polska, spółka odnotowała w 2023 roku 357,6 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej, wobec 382,84 mln zł zysku rok wcześniej (-6,25% rdr.). 

Zysk operacyjny spółki wzrósł do 1,38 mld zł z 1,22 mld zł odnotowanych rok wcześniej (+13,11% rdr.). Zysk EBITDA wyniósł 2,74 mld zł, w porównaniu do 2,33 mld zł wypracowanych w 2022 roku (+17,6% rdr.). 

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 19,8 mld zł w 2023 r. wobec 16 mld zł rok wcześniej (+23,7% rdr.). Jednocześnie marża brutto ze sprzedaży Grupy Żabka spadła z poziomu 18,6% w 2022 roku do 17,8% w 2023 roku, wynosząc 3,5 mld złotych. Na koniec grudnia 2023 r. grupa miała 642,6 mln zł środków pieniężnych wobec 276,6 mln zł rok wcześniej.

Inwestorzy powinny zwrócić uwagę na rentowności EBITDA i EBIT, które zmniejszyły się w ubiegłym roku z 14,5% do 13,8% (EBITDA) oraz z 7,6% do 6,9% (EBIT). Oprócz tego w raporcie widać też rosnące koszty finansowe, które zwiększyły się do 305 mln zł (+43% rdr.) za sprawą wysokich stóp procentowych oraz rosnące zadłużenie podążające za coraz większymi wydatkami inwestycyjnymi. Podobnie było już w zeszłym roku, o czym informowaliśmy na portalu.

Plany podboju regionu

Jak podała w czwartek Polska Agencja Prasowa, Grupa Żabka podała w swoim sprawozdaniu finansowym, że w ciągu najbliższych 5 lat chce otwierać średnio około 900 sklepów rocznie. Spółka planuje ekspansję w kolejnych krajach Europy Środkowo-Wschodniej i jako swój pierwszy cel wskazuje Rumunię. Na koniec grudnia 2023 roku sieć Żabka liczyła 10 014 sklepów, w 2023 roku uruchomiono 1100 nowych placówek.

Jak podano w sprawozdaniu, wartość sprzedaży do klientów końcowych (sprzedaż generowana przez sklepy Żabka, a także platformy cyfrowe Maczfit, Dietly i q-commerce) wyniosła w 2023 roku 22,8 mld zł. GMV w obszarze cyfrowym wyniósł 1,5 mld zł.

"W odniesieniu do kanałów fizycznych planujemy dalszą ekspansję sieci stacjonarnej, wykorzystując do lokalizacji kolejnych punktów sprzedaży narzędzia AI, gwarantujące bardzo dobre wyniki nowo otwartych sklepów. Chcemy nadal przyciągać nowych klientów i zwiększać częstotliwość zakupów w naszej sieci. W tym celu realizujemy szereg różnorodnych inicjatyw, takich jak optymalizowanie układu sklepów, wprowadzanie nowych atrakcyjnych usług i formatów czy działania skoncentrowane na strategicznych kategoriach asortymentu (głównie produktach Quick Meal Solutions)" - napisano w sprawozdaniu z działalności grupy.

"Co więcej, wraz z nabyciem firmy DRIM Daniel rozpoczynamy nowy, ekscytujący etap ekspansji naszej działalności poza granice Polski. Zamierzamy objąć naszym ekosystemem wygodnych rozwiązań klientów w kolejnych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, zaczynając od Rumunii" - dodano.

Żabka podała, że cyfrowe kanały sprzedaży planuje rozwijać poprzez zwiększanie zasięgu usług q-commerce oraz internetowego supermarketu (Żabka Jush! i Delio).

"Będziemy również pracować nad dalszą optymalizacją oferty cateringu dietetycznego (za pośrednictwem Maczfit i Dietly) i zdobywaniem nowych klientów zainteresowanych tego typu rozwiązaniami" - napisano.

Spółka podała, że Aplikacja Żappka pozostanie bramą do ekosystemu convenience, ale jednocześnie będzie wdrażać SuperApp – nową, bardziej rozbudowaną aplikację mobilną dla klientów.

MM/ PAP

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (9)

dodaj komentarz
deryy
Lubię żabki. Zawsze pod ręką, jak czegoś pilnie zabraknie.
tomitomi
Skasowane posty - dlaczego ??
elear
Naganiają frajerów na balon C/Z 100
Nie przeszkadzaj. Mój post też skasowali ;)
langdon25
Żabka zielona jak zielony grzegorzkubik w inwestycjach wszelakich i wiedzy o otaczającym nas świecie
simonsoft8
czteraj pancernik and kot. prawo człowieka na kupiś akcio na wysoka ceniać
elear
Buahahah na dzień dobry C/Z 100
Polska giełda nigdy nie będzie sensownie traktowana tylko jako dawca kapitału.
Mówimy o firmie, która osiągnęła maksa w rozwoju - żabka na żabce, ale spokojnie OFE, PPK i TFI się rzucą, tak się goli frajerów.

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki