W 2021 roku przybyło 300 tys. m kw. powierzchni handlowej, czyli o 12 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z raportu CBRE. Eksperci wskazują, że do końca 2022 roku może przybyć kolejne 300 tys. m kw. nowej przestrzeni.


"Za nami kolejny rok pełen wyzwań dla rynku handlowego. Podobnie jak w 2020 roku funkcjonowanie części obiektów było ograniczone przez 2,5 miesiąca. Jednak negatywny wpływ obostrzeń okazał się mniejszy. Odwiedzalność wzrosła, w najlepszych miesiącach zbliżając się nawet do poziomów sprzed COVID-19. Zwiększały się również obroty sklepów. Podczas gdy w 2020 spadek rok do roku wyniósł 30 proc., to w minionym roku był mniejszy jedynie o 16 proc. względem 2019 roku" - poinformowała w komunikacie prasowym Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.
"Klienci wciąż rzadziej niż przed pandemią odwiedzali centra handlowe, ale robili większe zakupy podczas jednej wizyty. W tym roku częstotliwość wizyt w sklepach wciąż będzie skorelowana z zachorowalnością na koronawirusa, ale sprzedaż detaliczna będzie rosła, zarówno w kanale e-commerce jak i stacjonarnym" - dodała.
Eksperci podali, że obecnie w Polsce znajduje się niemal 12,02 mln m kw. powierzchni handlowej. W 2021 roku rynek powiększył się o prawie 300 tys. m kw., czyli o 12 proc. więcej rok do roku
"Oznacza to, że roczny przyrost podaży ukształtował się na poziomie z 2019 roku. W kolejnych 12 miesiącach może przybyć 300 tys. m kw. przestrzeni zakupowej, co wskazuje, że trend się utrzyma" - podano w komunikacie.
Jak wskazano, w 2021 roku parki handlowe okazały się odporne na pandemiczne zawirowania i "świetnie wpisywały się w zmianę stylu życia konsumentów".
"Inwestorzy i deweloperzy wciąż poszukują nisz na rynku pod budowę tego typu obiektów, koncentrując się na mniejszych ośrodkach miejskich, głównie miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Parki handlowe dominują, stanowiąc 70 proc. wszystkich projektów w budowie i ponad połowę nowo powstających metrów kwadratowych powierzchni" - podano w komunikacie.
"Popularność zakupów w formacie +convenience+ wpływa nie tylko na rozwój parków, ale również handlu na parterach budynków mieszkalnych oraz w obiektach wielofunkcyjnych. Praca zdalna i mniejsza mobilność konsumentów sprawia, że rośnie potrzeba rozbudowywania oferty handlowo-usługowej jak najbliżej osiedli mieszkaniowych" - dodano.
Według CBRE, czynsze umowne w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie.
"Aktualnie dla najlepszych lokali o powierzchni do 100 m kw. wynoszą 100-130 euro/miesiąc/m kw. w Warszawie i 40-50 euro/miesiąc/m kw. w pozostałych największych miastach. Sytuacja rynkowa spowodowała jednak, że najemcy zyskali większą możliwość negocjacji czynszów efektywnych. W 2022 roku może pojawić się presja na obniżkę czynszów w obiektach starszych i ze słabszą pozycją na rynku" - podano w komunikacie. (PAP Biznes)
sar/ ana/