Vivus Finance, Zaplom i Bank Pocztowy z nakazem zwrotu części prowizji za wcześniejszą spłatę kredytu

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzje związane z wcześniejszą spłatą kredytów konsumenckich i nakazał m.in. Bankowi Pocztowemu zwrot konsumentom proporcjonalnej części pobranych opłat - podał Urząd w komunikacie.

(fot. Justyna Troc / Shutterstock)

"Jeśli klient uregulował dług wcześniej niż przewidywała to umowa, spółki te zatrzymywały sobie całą prowizję. Tymczasem zgodnie z art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim powinny się rozliczyć z kosztów udzielenia pożyczki proporcjonalnie do okresu, o który został skrócony kontrakt. Taką interpretację przepisów Prezes UOKiK przedstawił już w 2016 roku, zaś potwierdził ją wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z września 2019 r." - napisano w komunikacie.

UOKiK nakazał firmom Vivus Finance i Zaplo natychmiastowe zaprzestanie zakwestionowanej praktyki, przyjął także zobowiązanie Banku Pocztowego do usunięcia wobec konsumentów jej skutków.

"W efekcie decyzji Prezesa Urzędu wszystkie trzy spółki będą musiały poinformować każdego konsumenta, który spłacił przed terminem zaciągnięty u nich kredyt, o możliwości złożenia reklamacji. Reklamacje mają zostać rozpatrzone w okresie nie dłuższym niż 30 dni. Konsumenci dostaną wówczas zwrot nadpłaconej części prowizji" - dodano.

Kwotę do zwrotu instytucje finansowe mają obliczać metodą liniową i jak ocenia prezes UOKiK Tomasz Chróstny - liniowy mechanizm obliczania zwrotu opłat klientom jest najkorzystniejszy i uczciwie wypełnia wyrok TSUE.

Poprzednio UOKiK zakazał niewłaściwych rozliczeń przy wcześniejszej spłacie pożyczek firmom: Aasa, iCredit, Optima oraz Eurocent w upadłości, a w toku są kolejne postępowania przeciw bankom i firmom pożyczkowym.

Urząd poinformował, że decyzje wobec są Zaplo i Vivus Finance są nieprawomocne, a firmy odwołały się do sądu. Decyzja wobec Banku Pocztowego jest prawomocna.

Bank nie chce oddać prowizji? Podpowiadamy, co robić

Po naszej publikacji dotyczącej zwrotów prowizji od kredytów spłaconych przed terminem dostaliśmy  lawinę wiadomości  od czytelników piszących na adres alert@bankier.pl. Potwierdziły się podane przez nas informacje, ale pojawiły się też nowe pytania. Redakcja Bankier.pl poprosiła Rzecznika Finansowego o wyjaśnienie wątpliwych kwestii.

doa/ asa/

Źródło: PAP Biznes

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne