Sosnowiec chce kupić trzy autobusy elektryczne

Trzy nowe autobusy elektryczne zamierza kupić Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu. To kolejne elektryczne autobusy miejskie w konurbacji katowickiej - ponad 20 takich pojazdów ma jeździć od 2017 r. we flocie samorządowego przewoźnika z Jaworzna.

We wtorek sosnowiecki PKM ogłosił przetarg na zakup trzech 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania. To element wartego 129 mln zł unijnego projektu przewoźnika zakładającego zakup nowego taboru niskoemisyjnego. We wrześniu br. spółka podpisała już umowy z dostawcami 78 nowych autobusów, w tym 35 hybrydowych.

Sosnowiecki PKM korzysta już z dwóch hybrydowych solarisów od kilku lat. Sprawdzają się na tyle dobrze, że jeszcze w ub. roku firma planowała zakup przy pomocy środków UE nawet 50 nowych hybryd (niezależnie od wozów elektrycznych). Po weryfikacji kryteriów projektowych i przetargu nowych autobusów hybrydowych będzie tam jednak 35.

W tym wypadku na plany wpłynęła m.in. ekonomia, wobec - jak się okazało - możliwości zakupu przy wsparciu UE większej liczby tańszych autobusów z napędem diesla (spełniających normę emisji Euro 6). Miasto nie zrezygnowało jednocześnie z planów zakupu autobusów elektrycznych.

W specyfikacji ogłoszonego we wtorek przetargu na te pojazdy zapisano m.in. wymóg ich gwarantowanego przebiegu (przy pełnym naładowaniu, w szerokim zakresie temperatur, niezależnie od liczby włączonych urządzeń pokładowych, przy maksymalnym napełnieniu i niezależnie od trasy) na poziomie 120 km.

W ogłoszeniu przetargowym podkreślono też, że autobusy muszą być napędzane wyłącznie silnikiem lub silnikami elektrycznymi, a zamontowany w nich napęd musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy Diesla tak, aby możliwa była zgodna z rozkładem jazdy obsługa linii (...), na których operatorem jest zamawiający (przewoźnik wymienił przy tym linie, na których zamierza eksploatować autobusy elektryczne).

Ponadto, elektryczny układ napędowy autobusu musi być zasilany z zabudowanego w autobusie magazynu energii, składającego się z akumulatorów trakcyjnych lub superkondensatorów lub też innych urządzeń służących do magazynowania energii elektrycznej. Całość napędu musi być zarządzana przez elektroniczny system zapewniający optymalne wykorzystanie energii i możliwie największe przebiegi autobusu.

Wraz z zakupem elektrycznych autobusów dostawca ma udzielić PKM-owi Sosnowiec autoryzacji na ich serwis, zapewnić obsługę dla podzespołów, na których serwisowanie nie może udzielić autoryzacji, a także wyposażyć stacje obsługi PKM w potrzebny specjalistyczny sprzęt.

W ostatnich miesiącach PKM Sosnowiec był jednym z przewoźników w regionie (obok podobnych spółek m.in. z Katowic i Gliwic), którzy testowali na swoich trasach elektrycznego solarisa.

Sosnowiecki PKM w specyfikacji przetargowej wskazał, że zamierza sfinansować zakup elektrycznych autobusów ze środków unijnych, własnych oraz kredytu bankowego. Wskazana w ogłoszeniu przetargowym szacunkowa wartość zamówienia to 6,06 mln zł (bez VAT).

Zagłębiowski przewoźnik korzysta przy tym z jednej z dwóch dróg unijnego dofinansowania zakupów niskoemisyjnych pojazdów transportu miejskiego. To komponent Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - tzw. ZIT. W rozstrzygniętym już pierwszym naborze w ramach ZIT projekty taborowe zgłosiły - prócz sosnowieckiego - m.in. PKM-y z Katowic (dotąd zamówił 30 diesli, wcześniej rozważał m.in. elektryczne) i Jaworzna (wyłącznie autobusy elektryczne).

PKM z Jaworzna testuje autobusy elektryczne od 2012 r. (ostatnio m.in. we współpracy ze spółką Tauron Dystrybucja). Pod kątem obecnych środków unijnych spółka przygotowała wart 60 mln zł unijny projekt zakupu elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą, a także budową centralnej stacji ładowania i wymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiego ładowania baterii.

Wraz ze zgłoszeniem projektu, wiosną jaworznicki PKM ogłosił m.in. przetargi na zakup 16 autobusów elektrycznych (czterech dziewięcio-, trzy dwunasto- i dziewięć osiemnastometrowych), a także sześć dwunastometrowych autobusów elektrycznych przystosowanych do szybkiej wymiany akumulatorów trakcyjnych.

Zwycięzcą pierwszego z tych przetargów został jedyny oferent, producent solarisów. Umowę o wartości 35,2 mln zł już podpisano. Ta sama spółka złożyła najlepszą ofertę w drugim przetargu; jaworznicki PKM dotąd nie poinformował o zamknięciu go umową.

Ogłoszone również wiosną br. przetargi PKM Jaworzno na elementy infrastruktury stacji ładowania i wymiany baterii oraz stacji ładowania autobusów zostały unieważnione - wobec braku ofert bądź wartości ofert przekraczające przewidziane nakłady. Obecnie spółka prowadzi przetarg na budowę budynku stacji ładowania i wymiany baterii.(PAP)

mtb/ amac/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~Mario

Byleby kupili je od polskiego Ursusa, a nie od Chińczyków lub od lewusów z Wielkopolski.

! Odpowiedz
0 0 ~Jasko

Zapomniałeś rdzennie polskim Autosanie?
Najważniejsze jest jednak to, by zakupów dokonać za własne pieniądze, bez korzystania z unijnych lewackich srebrników.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.