REKLAMA
WAKACJE NA GIEŁDZIE

Sonel w czerwcu przedstawi korektę strategii do roku 2024

2023-05-12 13:34
publikacja
2023-05-12 13:34

Sonel zamierza w czerwcu przedstawić aktualizację swojej strategii na lata 2021-2024. Spółka zakłada, że w perspektywie dwóch lat zakończy prace nad cyfrową platformą, która pozwoli na znaczne obniżenie kosztów produkcji i R&D – poinformowali przedstawiciele spółki podczas wideokonferencji.

Sonel w czerwcu przedstawi korektę strategii do roku 2024
Sonel w czerwcu przedstawi korektę strategii do roku 2024
fot. MakMedia Group /

„W korekcie strategii nie będzie spektakularnych zmian, jednak zawarte w niej cele zdezaktualizowały się, pojawiły się także nowe zagrożenia rynkowe” – powiedział Tomasz Wiśniewski, prezes Sonel.

„Myślę, że będziemy mogli ją zaprezentować w czerwcu. Jednak już teraz od około dwóch miesięcy działamy według nowych założeń” – dodał.

W marcu w wywiadzie dla PAP Biznes prezes Sonel powiedział, że zmiany w strategii będą dotyczyły m.in. celów przychodowych. Obejmie ona także możliwość akwizycji.

Sonel potwierdził, że zamierza do 2024 roku osiągnąć wskaźnik zwrotu z kapitału na poziomie 17 proc.

„Chcemy osiągnąć ten poziom w perspektywie naszej strategii, czyli zakończyć rok 2024 z takim wynikiem” – powiedział Tomasz Wiśniewski.

Tomasz Hodij, członek zarządu Sonel dodał, że jest to cel ambitny, ale spółka już oscyluje wokół niego.

„W rozliczeniach miesięcznych udaje nam się ten cel przekroczyć” – powiedział.

Spółka odniosła się także do faktu, że w wynikach za 2022 rok koszty sprzedanych produktów wzrosły silniej niż sprzedaż.

„Główną przyczyną jest większy wolumen poziomu sprzedaży usług, gdzie marża jest dużo niższa niż na sprzedaży mierników. Poza tym, musimy alokować część kosztów, które ponosimy w związku z dostosowaniem oferty do nowych wymogów związanych z elektromobilnością, np. z tym, by nasze mierniki były obsługiwane zarówno przez tablety, jak i urządzenia mobilne” – powiedział Tomasz Hodij.

Tomasz Wiśniewski poinformował, że spółka ponosi koszty inwestycji w tworzenie nowej platformy, która cyfryzuje procesy wewnętrzne.

„Jest to element, który w przyszłości bardzo zaważy na kosztach produkcji i R&D. Pewne rozwiązania będą przyjęte jako uniwersalne, platforma posłuży dla wielu przyrządów, dzięki niej będziemy w stanie bardziej efektywniej, szybciej wprowadzać nowe wyroby. Wiemy, jakich produktów rynek potrzebuje. Teraz musimy zainwestować w poprawę naszych możliwości produkcyjnych i R&D” – powiedział prezes spółki.

„Pierwsze przyrządy już weszły do sprzedaży, ale pojawi się ich znacznie więcej. Kiedy już zakończymy wszystkie funkcjonalności w tym projekcie, czyli w perspektywie dwóch lat, zarówno produkcja jak i konstrukcje będą znacznie tańsze niż obecnie. Na przykład oprogramowanie mierników może kosztować nawet kilka mln zł, w nowym podejściu skonstruowanie jednego oprogramowania może posłużyć kilku – kilkunastu miernikom” – dodał.

Przedstawiciele Sonel poinformowali, że w 2022 roku spółka przeprowadziła 4 podwyżki cen swoich produktów, natomiast w tym roku była jedna korekta cennika.

„Nie żyjemy w próżni, jest też konkurencja. W 2022 roku pierwszy raz w historii tak często zmienialiśmy ceny. Nie chcieliśmy postawić naszych klientów wobec jednej dużej podwyżki, woleliśmy podnosić ceny raz na kwartał. Tak zamierzamy postępować dalej” – powiedział Piotr Saciuk, członek zarządu spółki.

Sonel ocenia, że jednym z najbardziej perspektywicznych rynków dla spółki są Indie. W 2022 roku spółka osiągnęła w tym kraju 7,2 mln zł przychodów, podczas gdy rok wcześniej było to 4,,ln zł.

„Indie rosną z kilku powodów. Organicznie rosną struktury sprzedażowe i handlowe w naszej spółce córce. W ubiegłych latach był to dla nas rynek przetargowy. Przez ostatnie 5 lat naszemu parterowi z Indii udało się zbudować sieć dystrybucji. Mamy też duże portfolio przetargów i wyglądamy korzystnie na tle zagranicznej konkurencji. Poza tym, zmieniło się w Indiach prawo, które narzuca na instalatorów i firmy produkcyjne dbanie o bezpieczeństwo instalacji elektrycznej. To daje nam dobrą perspektywę” – powiedział Tomasz Hodij.

W 2022 roku grupa Sonel osiągnęła 180 mln zł przychodów wobec 158,1 mln zł rok wcześniej. Zysk operacyjny spółki spadł do 15,3 mln zł, z 15,8 mln zł osiągniętych w 2021 roku. Zysk netto wyniósł w 2022 roku 14,7 mln zł, podczas gdy w 2021 roku wynosił on 16,2 mln zł.

Koszty sprzedanych produktów wyniosły w 2022 roku 140,9 mln zł wobec 119,1 mln zł rok wcześniej. (PAP Biznes)

pam/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki