REKLAMA

RAPORT PWCRynek mediów i rozrywki w Polsce będzie rósł średnio o 4,4 proc. rocznie

2022-10-05 11:48
publikacja
2022-10-05 11:48

Rynek mediów i rozrywki w Polsce w latach 2022-2026 będzie rósł w średniorocznym tempie na poziomie 4,4 proc., dzięki czemu jego wartość w 2026 r. przekroczy 14 mld USD - prognozuje firma doradcza PwC w raporcie "Global Entertainment & Media Outlook 2022–2026".

Rynek mediów i rozrywki w Polsce będzie rósł średnio o 4,4 proc. rocznie
Rynek mediów i rozrywki w Polsce będzie rósł średnio o 4,4 proc. rocznie
fot. Marek Wiśniewski / / Puls Biznesu

Z szacunków PwC wynika, że w 2022 roku polski rynek mediów i rozrywki osiągnie ponad 12 mld USD, co plasuje nasz kraj w pozycji lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), jeżeli chodzi o wartość przychodów z tego sektora.

"Przez ostatnie 2 lata światowe marki musiały przejść przyspieszony kurs przetrwania i reorganizacji swojego dotychczasowego status quo. Pandemia sprawiła, że trendy przyszłości, jak digitalizacja czy cyfryzacja treści stały się rzeczywistością rynku i konsumentów, co szczególnie widoczne jest w branży rozrywki i mediów. Przychody z reklamy w tradycyjnej formie, do której przywykło pokolenie wyżu demograficznego minimalnie wzrosły, w 2026 roku zaczną spadać. Polski rynek rozrywki i mediów w 2026 roku będzie wciąż największym w regionie CEE pod względem wielkości przychodów, które przekroczą 14 mld dolarów. Branża medialno-rozrywkowa w Polsce będzie stanowić wówczas 26proc. całego rynku CEE" - powiedział, cytowany w komunikacie, partner i lider sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów, PwC Polska Marcin Sidelnik.

PwC podał, że w 2022 r. zarówno w Polsce, jak i na świecie przychody z różnych form reklamy stanowić będą już ponad 30 proc. przychodów z rynku rozrywki i mediów ogółem. W kolejnych latach ta część rynku będzie tylko rosnąć. Kluczowy jest w tym udział reklamy internetowej, która na polskim rynku stanowić będzie w 2022 r. już ponad 60 proc. przychodów z całego rynku reklamowego (2,3 mld USD). Przychody z reklamy telewizyjnej (1 mld USD) nadal stanowić będą istotną część przychodów z reklamy ogółem (3,8 mld USD), a w kolejnych latach będą plasować się na stabilnym poziomie, notując niewielki wzrost (CAGR 1 proc. w ciągu pięciu lat).

"W 2022 roku zarówno w Polsce, jak i na świecie tempo wzrostu przychodów branży medialno-rozrywkowej dyktują digitalizacja, usługi mobilne i reklama cyfrowa. Liderem polskiego i globalnego rynku jest segment dostępu do internetu, który odpowiada za 22 proc. przychodów w Polsce (2,7 mld USD) i 30 proc. na świecie (784,4 mld USD). Wzrost przychodów w tym sektorze związany jest głównie z rozwojem usług mobilnych, rozwojem nowoczesnej sieci komunikacyjnej FTTH (Fiber To The Home), internetu mobilnego oraz sieci 5G. Drugi największy udział w rynku zajmuje reklama internetowa, która w 2022 r. wygenerowała 2,3 mld USD przychodów na polskim rynku, co stanowi 18 proc. całości rynku” - powiedział, cytowany w komunikacie, partner w zespole usług dla sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów, PwC Polska Paweł Wesołowski.

Zgodnie z wyliczeniami PwC, branża mediów i rozrywki na świecie będzie w najbliższych latach rozwijała się nieco wolniej niż w Polsce, w średniorocznym tempie 3,9 proc.

"W perspektywie najbliższych kilku lat najszybciej będą rozwijać się w Polsce segmenty reklamy internetowej oraz kin, których wzrost wyniesie ok. 9 proc. Średnioroczne wskaźniki wzrostu tych kategorii są wyższe niż globalnie (reklama internetowa 7,68 proc.; kina 8,51 proc.). Na świecie intensywnie rozwija się sektor gier wideo (ok. 8 proc. do 2026 r. i jest to wyższy wzrost niż ten, który obserwujemy nad Wisłą 7 proc.). Tendencję spadkową zarówno w Polsce jak i na świecie widać w segmencie gazet i magazynów, co wiąże się z trendem odchodzenia od papierowych wydań prasy. Na świecie największą dynamikę rozwoju widać w sektorze wirtualnej rzeczywistości i gier mobilnych – eksperci PwC prognozują aż 19 proc. wzrost przychodów do 2026 r.” - powiedziała, cytowana w komunikacie, partner w zespole usług dla sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów, PwC Polska Małgorzata Górna.

PwC podał, że mimo silnej pozycji sektora usług streamingowych OTT w Polsce ta część rynku będzie rosnąć globalnie znacznie szybciej niż w Polsce – eksperci PwC prognozują prawie 7 proc. wzrost CAGR sektora usług OTT do 2026 r na świecie, podczas gdy w Polsce ten sektor będzie rósł na poziomie ok. 3 proc.

Zdaniem ekspertów, mimo spadków na świecie w sektorze tradycyjnej telewizji i wideo (-0,58 proc. CAGR), w Polsce nadal ta kategoria będzie notować niewielki wzrost przychodów (1,2 proc.) w ciągu 4 lat. Potwierdza to mocną pozycję i przywiązanie konsumentów do konsumpcji treści poprzez tradycyjną telewizję. W kategorii książek w Polsce mimo wzrostu czytelnictwa widać wyraźną stagnację, a nawet minimalny spadek przychodów (-0,1 proc.). Inaczej ma się sytuacja na rynkach światowych - sektor książek będzie rósł o 1,2 proc. CAGR do 2026 r. (PAP Biznes)

epo/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Dziennikarze i media

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki