W ramach analizowanych zmian w programie "Mój prąd" resort klimatu rozważa obligatoryjne magazyny energii do źródeł wytwarzania PV, będzie to konsultowane - zapowiedział na prezentacji raportu IEO o rynku PV wiceminister klimatu i środowiska Miłosz Motyka.


"Poważnie rozważamy obligatoryjne magazyny do tych źródeł wytwarzania w ramach zmian, aby w pełni wykorzystać idee prosumenta" - powiedział Motyka.
Dodał, że program "Mój prąd 6.0" powinien być gotowy jesienią.
Program „Mój prąd” wspiera rozwój energetyki prosumenckiej. Do tej pory można było z niego uzyskać dofinansowanie m.in. na instalacje fotowoltaiczne i magazyny energii oraz ciepła.
Także jesienią resort klimatu spodziewa się przyjęcia nowelizacji ustawy o OZE, która ureguluje m.in. rozliczenia z prosumentami.
"Myślę, że tuż po wakacjach będziemy gotowi do tego, żeby ustawa trafiła do parlamentu i mogła zostać przyjęta" - powiedział Motyka.
Dodał, że proces konsultacyjny projektu potrwa do 25 czerwca.
Dla kogo "Mój prąd"?
Opublikowany na początku czerwca projekt noweli ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw odnosi się m.in. do możliwej do wyboru zmiany rozliczania przez prosumentów, a także przyspieszenia niektórych inwestycji OZE.
Zmiana będzie polegać na utrzymaniu po dniu 1 lipca 2024 r. możliwości rozliczania się w systemie net-billing w oparciu o rynkową miesięczną cenę energii elektrycznej. Prosumenci będą jednak mogli, składając oświadczenie sprzedawcy, zmienić sposób rozliczeń na rozliczenie w oparciu o rynkową cenę energii elektrycznej obowiązującą w okresach rozliczenia niezbilansowania. Zachętą do zmiany systemu rozliczenia będzie możliwość zwiększenia wartości zwrotu niewykorzystanych przez prosumenta środków za wprowadzoną do sieci energię elektryczną w okresie kolejnych 12 miesięcy (tzw. nadpłaty) do 30 proc." - wyjaśniono.
Zgodnie z projektowanymi przepisami, jeśli prosument zdecyduje się nadal stosować dotychczasowy sposób rozliczeń, wysokość zwrotu jego nadpłaty nie ulegnie podwyższeniu i będzie wynosić do 20 proc. wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w miesiącu kalendarzowym, którego dotyczy zwrot nadpłaty.
Projektowana nowela przewiduje ponadto modyfikację w zakresie korekty rynkowej ceny energii. W przypadku zmiany danych wykorzystywanych do ustalenia cen energii elektrycznej, wynikającej z korekt przekazywanych przez operatorów systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych lub inne podmioty, oblicza się skorygowaną wartość tych cen. Skorygowana cena zostaje obliczona, jeśli różnica między nią a poprzednio obliczoną ceną wynosi więcej niż 2 proc.
Net billing polega na tym, że prosument sprzedaje nadwyżki wyprodukowanej przez siebie energii, a w razie potrzeby ją kupuje. Nie dostaje on jednak pieniędzy do ręki, a rozliczenia następują za pośrednictwem konta prosumenckiego, z którego następuje zakup energii. Net billing zastąpił net metering, oparty na systemie opustów. Zgodnie z poprzednią metodą, prosument rozliczał się z energii ilościowo. Za jedną jednostkę energii wprowadzoną do sieci mógł pobrać za darmo 0,8. Przy większych instalacjach stosunek ten wynosił 1 do 0,7.
Projektowane przepisy zakładają również skrócenie terminów trwania procedur dla instalacji i projektów dla wybranych źródeł OZE, ze szczególnym uwzględnieniem montowanych na dachach budynków paneli fotowoltaicznych i położonych na tym samym terenie magazynów energii, pomp ciepła, urządzeń i instalacji niezbędnych do przyłączenia do sieci danej instalacji OZE oraz remontu, odbudowy, przebudowy, nadbudowy lub rozbudowy instalacji OZE. (PAP Biznes)
jz/ pat/ asa/