Ponad 200 tys. ton węgla popłynęło w tym roku z Gliwic do Wrocławia

Blisko 207 tys. ton węgla energetycznego popłynęło w tym roku Kanałem Gliwickim i Odrą z gliwickiego portu do wrocławskiej elektrociepłowni. W tym roku tą drogą wodną przewieziono łącznie o 63 proc. więcej węgla niż w poprzednim sezonie żeglugowym.

Jak poinformował PAP w poniedziałek dyrektor ds. rozwoju Śląskiego Centrum Logistyki, które jest operatorem gliwickiego portu rzecznego, Robert Goc, w zakończonym już sezonie żeglugowym na Kanale Gliwickim i Odrze wypłynęło z Gliwic do Wrocławia w sumie 421 barek z węglem.

Barki z tym paliwem pilotażowo wróciły na śląski odcinek Odry po kilkuletniej przerwie w połowie ubiegłego roku. Od lipca 2017 r., kiedy przywrócono transport węgla Odrzańską Drogą Wodną, do końca 2017 r. przewieziono z Gliwic do Wrocławia ok. 127 tys. ton tego surowca

W tym roku łączna ilość surowca dostarczonego do wrocławskiej elektrociepłowni Kanałem Gliwickim i Odrą wyniosła 206 808 ton. Ładunek został dostarczony do gliwickiego portu 105 pociągami, a łączna liczba przeładowanych wagonów wyniosła 3834 sztuk.

Goc przypomniał, że dostawy energetycznego paliwa z gliwickiej kopalni do wrocławskiej elektrociepłowni to intermodalny łańcuch logistyczny, wykorzystujący dwie gałęzie transportu: kolejowy i wodny śródlądowy. Za organizację drogi przewozu odpowiada grupa kapitałowa OT Logistics, jednak w realizację procesu zaangażowanych jest kilku podwykonawców.

Węgiel z gliwickiej kopalni Sośnica jest przewożony do tamtejszego portu koleją. Przewoźnikiem jest spółka PKP Cargo, a spedytorem - Rentrans International Spedition. Przeładunkiem węgla z wagonów na barki zajmuje się Śląskie Centrum Logistyki. Żegluga po Kanale Gliwickim i Odrze to domena firmy OT Logistics, największego armatora śródlądowego w Polsce.

Tegoroczny sezon żeglugowy na Odrze był bardzo udany. Dzięki współpracy ze Śląskim Centrum Logistyki oraz naszymi partnerami zwiększyliśmy wolumen przeładunków o 63 proc. rok do roku - do ok. 207 tys. ton. Szczególnie nas cieszy, że regularne transporty towarowe powróciły na Odrę i Kanał Gliwicki - powiedział wiceprezes OT Logistics Andrzej Klimek.

Wciąż jednak wykorzystujemy potencjał dróg śródlądowych w niewielkim stopniu. Liczymy, że inwestycje związane z użeglownieniem Odrzańskiej Drogi Wodnej, takie jak niedawne ukończenie stopnia wodnego w Malczycach, przełożą się na większą liczbę przewozów, także na dłuższych trasach - wyraził nadzieję Klimek.

Nasze możliwości przeładunkowe towarów masowych są znacznie większe, niż wspomniane 207 tys. ton węgla i sięgają ok. 1 mln ton rocznie. Sukcesywnie modernizujemy nasze żurawie portowe oraz naszą infrastrukturę. Jesteśmy również gotowi na inwestycję w nowy sprzęt przeładunkowy, jeśli będzie taka potrzeba - zapewnił dyrektor Goc ze Śląskiego Centrum Logistyki.

Partnerzy tego przedsięwzięcia zwracają uwagę na kolejne działania, zmierzające do poprawy warunków nawigacyjnych na Odrze. 19 listopada br. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk zainicjował podpisanie listu intencyjnego w sprawie budowy nowych stopni wodnych.

Jak zaznaczył wówczas minister, przygotowania do modernizacji Wisły i Odry są na zaawansowanym etapie. Nowe stopnie wodne w środkowym biegu Odry, w połączeniu z kanałami żeglugowymi Odra-Szprewa oraz Hawela-Odra, mają pozwolić na regularną żeglugę z Gliwic do Szczecina oraz Świnoujścia.

OT Logistics, wraz ze spółkami tworzącymi jej grupę kapitałową, jest największym operatorem portowym w Polsce i na południowym Bałtyku oraz liderem w transporcie wodnym śródlądowym od Kaliningradu w Rosji po porty w Niemczech i Holandii.

Grupa OT Logistics skupia również podmioty wyspecjalizowane w transporcie drogowym, kolejowym, a także spedycji i logistyce; jest największym branżowym udziałowcem portu morskiego Luka Rijeka w Chorwacji. W 2016 r. Grupa wypracowała 712,1 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, a jej zysk netto wyniósł 10 mln zł. Od 2013 r. akcje OT Logistics są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Śląskie Centrum Logistyki zajmuje się dostarczaniem rozwiązań logistycznych. Jednym z głównych atutów firmy jest jej lokalizacja, dająca możliwość łączenia transportu samochodowego, kolejowego oraz żeglugi śródlądowej.

Na terenie Centrum mieszczą się m.in. sześć specjalistycznych magazynów klasy A, terminal kontenerowy, bocznice kolejowe, Wolny Obszar Celny oraz agencje celne. Spółka obsługuje i zarządza największym i najbardziej uniwersalnym portem śródlądowym w Polsce. W Gliwicach początek ma Odrzańska Droga Wodna.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ amac/

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,6% IX 2019
PKB rdr 4,4% II kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% VIII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 084,56 zł IX 2019
Produkcja przemysłowa rdr 5,6% IX 2019

Znajdź profil