Ponad 1 mld zł długu branży motoryzacyjnej w Polsce

Marcin Kaźmierczak2020-05-12 11:15redaktor Bankier.pl
publikacja
2020-05-12 11:15

Na koniec marca zadłużenie branży motoryzacyjnej przekroczyło 1,2 mld zł. Problem z niespłaconymi długami był udziałem blisko 7 proc. firm produkujących auta i części do nich oraz 6 proc. firm zajmujących się handlem i naprawą. Łącznie to ponad 13,5 tys. przedsiębiorstw – wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK.

Zadłużenie branży w ciągu roku zwiększyło się o ponad 107 mln zł. Patrząc na cały sektor, zdecydowanie większy dług wygenerowały firmy handlujące pojazdami i częściami do nich. Na koniec marca wyniósł on nieco ponad 1,1 mld zł. Firmy produkujące pojazdy, silniki, podzespoły i części miały łączny dług wynoszący niespełna 115 mln zł.

Zadłużenie firm produkcyjnych z sektora motoryzacyjnego pod koniec marca wynosiło 114,8 mln zł / fot. Shutterstock.com /

Długi sprzed wybuchu pandemii

Przekładając te dane na poszczególne firmy wychodzi jednak zgoła odmienny obraz. Firmy z sektora zajmujące się sprzedażą lub naprawą miały średnio 83 tys. zł długu, podczas gdy średni dług w przeliczeniu na producenta oscylował wokół 580 tys. zł.

Zadłużenie działających w Polsce firm z branży motoryzacyjnej (handel i usługi)

Rodzaj działalności

Odsetek firm z zaległościami [w proc.]

Łączna kwota zaległości [w mln zł]

Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi, naprawa aut

6,0

1 104,4

Sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek

9,9

452,2

Sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych samochodów

11,2

66,3

Konserwacja i naprawa samochodów

4,5

319,0

Sprzedaż hurtowa części i akcesoriów aut, z wyłączeniem motocykli

7,8

175,7

Sprzedaż detaliczna części i akcesoriów samochodów

5,5

74,7

Sprzedaż hurtowa i detaliczna motocykli, ich naprawa i konserwacja oraz sprzedaż hurtowa i detaliczna części i akcesoriów do nich

5,2

16,6

Źródło: Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK

Warto wziąć pod uwagę, że choć wyniki odnoszą się do stanu na koniec marca, to dotyczą jeszcze sytuacji sprzed wybuchu pandemii koronawirusa, uwzględniają bowiem 30-dniowe opóźnienie w rozliczeniach między firmami.

Spadek sprzedaży aut pociągnie branżę na dno?

Tymczasem w marcu, w relacji rocznej sprzedaż nowych aut w Polsce spadła o 40,8 proc. Jeszcze gorszy wynik branża osiągnęła w kwietniu, kiedy to sprzedano niespełna 18 tys. nowych aut, co było o 66 proc. gorszym wynikiem od osiągniętego w kwietniu 2019 r. Jak na zadłużenie sektora wpłynie drastyczny spadek sprzedaży nowych aut, a także zamykanie fabryk samochodowych w Polsce i pozostałych krajach Unii Europejskiej, do których Polska eksportuje podzespoły, pokażą dopiero wyniki za kwiecień i maj.

– Branża motoryzacyjna jest szczególnie podatna na zmiany koniunktury gospodarczej, bo w okresie kryzysu popyt na samochody gwałtownie maleje. Do tego dochodzą ograniczenia w przemieszczaniu się mieszkańców i obawy o pogorszenie się ich sytuacji finansowej w najbliższym czasie, a także utrudnienia w rejestrowaniu nowych pojazdów. Z kolei zamykanie fabryk samochodowych w krajach UE doprowadziło do spadku produkcji pojazdów oraz coraz większych problemów poddostawców części i akcesoriów motoryzacyjnych, zarówno na potrzeby krajowych zakładów, jak i producentów za granicą – wskazuje Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Zadłużenie, a rodzaj działalności

Na koniec marca zaległe zobowiązania wobec banków i kontrahentów miało 13 554 firm z branży motoryzacyjnej. Przyglądając się poszczególnym rodzajom działalności, na koniec marca największy dług wygenerowały przedsiębiorstwa handlujące samochodami osobowymi i furgonetkami (452,2 mln zł). Zadłużone było 10 proc. z nich. Wśród firm produkujących samochody przeznaczone do przewozu towarów zadłużona była co piąta (18,9 proc.), wśród przedsiębiorstw produkujących auta osobowe co siódma (13,5 proc.) a autobusy jedna na osiem (12,1 proc.).

Zadłużenie działających w Polsce firm z branży motoryzacyjnej (produkcja)

Rodzaj działalności

Odsetek firm z zaległościami [w proc.]

Łączna kwota zaległości [w mln zł]

Produkcja samochodów, przyczep i naczep

6,7

114,8

Produkcja silników do samochodów oraz ciągników rolniczych

5,9

0,09

Produkcja samochodów osobowych

13,5

1,0

Produkcja autobusów

12,1

0,2

Produkcja samochodów przeznaczonych do przewozu towarów

18,9

66,0

Produkcja pozostałych samochodów

10,4

9,0

Produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych, produkcja przyczep i naczep

9,7

18,4

Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych

4,0

3,7

Produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli

4,9

16,4

Źródło: Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK

Znacznie mniejszy odsetek dłużników do bazy Biura Informacji Kredytowej trafił spośród firm zajmujących się produkcją wyposażenia elektrycznego i elektronicznego aut (4 proc.) oraz przedsiębiorstw produkujących silniki do samochodów i ciągników rolniczych (5,9 proc.).

Większość firm w złej kondycji finansowej

Jak z kolei wnika z ankiety przeprowadzonej wśród firm z branży motoryzacyjnej przez firmę badawczą Bisnode, 60 proc. z nich znajduje się w słabej, a 6 proc. w bardzo złej sytuacji finansowej. Bardzo dobrą sytuację finansową zadeklarowało 31 proc. przedsiębiorstw z sektora. Największy pesymizm panował wśród firm zajmujących się naprawą aut. O raczej słabej lub złej kondycji finansowej mówiło 80 proc. przedsiębiorstw.

Na sytuację finansową branży wpływ może mieć także spadek cen aut, choć te na razie rosną. W marcu średnia cena nowego samochodu osobowego sprzedanego w Polsce wyniosła niespełna 125 tys. zł. Oznacza to, że nowe auta w ciągu roku podrożały średnio o 11,3 proc., a w relacji do grudnia 2019 r. o 3,8 proc.

Jak jednak wieszczą analitycy Carsmile, producenci mogą podnieść ceny, aby pokryć rosnące koszty produkcji aut, a także koszty przestojów w fabrykach do jakich doszło z powodu koronawirusa. Pomimo spadku sprzedaży będą więc dążyli do tego, aby w miarę możliwości obronić swoje marże.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim.

Tematy
Konto osobiste Banku Millennium 360° i 360° Junior w promocji z premią do 290 zł!

Konto osobiste Banku Millennium 360° i 360° Junior w promocji z premią do 290 zł!

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki