Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Rynek moto w coraz głębszym dołku. Zmiany w czołówce rankingu sprzedaży

Za branżą motoryzacyjną najgorszy miesiąc od 15 lat. Sprzedaż nowych aut osobowych spadła w kwietniu w ujęciu rocznym o ponad 67 proc. Spowodowany koronawirusem zastój w branży sprawił także przetasowania wśród najpopularniejszych modeli.

W kwietniu do Centralnej Ewidencji Pojazdów trafiło 17 865 nowych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. To wynik o 47,4 proc. gorszy od marcowego i aż o 65,8 proc. gorszy od osiągniętego przez branżę przed rokiem. W przypadku aut osobowych liczba rejestracji nieznacznie przekroczyła 15 tys. (15 239, -48,6 proc. m/m i -67,1 proc. r/r).

Od początku roku na polskich drogach przybyło 138 890 nowych aut – o 33,6 proc. a nominalnie o ponad 70 tys. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Jeszcze w ostatniej dekadzie marca, dziennie rejestrowano w Polsce ok. 1067 samochodów osobowych. W kwietniu średnia dziennych rejestracji spadła do 726 egzemplarzy.

Jak długo potrwa zastój w salonach, będzie zależało od długości trwania epidemii koronawirusa, ale także zachowań konsumentów po jej zakończeniu. Nadzieję na poprawę sytuacji dają ostatnie dni kwietnia.

– Druga część drugiego kwartału to na ogół czas dobrych wyników sprzedażowych. Obserwacje z ostatniego miesiąca dają nadzieję na ich poprawę. W ostatniej dekadzie kwietnia zaobserwowaliśmy rozwój dziennych rejestracji. W porównaniu do drugiej dekady ubiegłego miesiąca przyrost dziennych rejestracji aut osobowych wyniósł 17,7 proc. – czytamy w raporcie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Wyniki osiągnięte w kwietniu przez poszczególnych producentów były jednak od 40 do blisko 80 proc. gorsze od marcowych.

Koronawirus oprócz opustoszałych salonów przyniósł jeszcze jedną zmianę. Wśród najpopularniejszych modeli coraz śmielej radzą sobie SUV-y. W kwietniu w pierwszej ósemce znalazło się trzech przedstawicieli tego segmentu. To toyota rav4 (439 zarejestrowanych egzemplarzy), toyota c-hr (299 egzemplarzy) i volvo xc60 (291 egzemplarzy).

Podobnie jak w poprzednich miesiącach liderem sprzedaży została toyota corolla, którą zarówno klienci indywidualni jak i firmowi zarejestrowali 786 razy. To jednak wynik aż o 50,8 proc. gorszy od marcowego. Corolla wyprzedziła swoją najgroźniejszą konkurentkę skodę octavię (586 egzemplarzy i -53,4 proc. m/m). Na podium uplasowała się także inna przedstawicielka czeskiej motoryzacji – skoda fabia (490 egzemplarz i -52,6 proc. m/m), a tuż za nim wracająca do łask dacia duster (446 egzemplarzy i -50,8 proc. m/m).

Duster znów na czele

Pandemia koronawirusa przyniosła zmianę preferencji wśród polskich klientów indywidualnych, którzy w kwietniu zarejestrowali 4390 nowych aut (-66,9 proc. r/r) Po kilku miesiącach przerwy liderem tego segmentu został, czyli dacia duster (245 egzemplarzy) i to pomimo gorszego o 35 proc. wyniku w relacji do marca.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – kwiecień 2020

Lp. Model Kwiecień 20’ Marzec 20’ Zmiana m/m [w proc.]
1. dacia duster 245 379 -35,4
2. toyota yaris 224 445 -49,7
3. toyota corolla 197 393 -49,9
4. toyota rav4 177 232 -23,7
5. toyota aygo 101 209 -51,7
6. skoda fabia 98 263 -62,7
7. skoda kamiq 94 226 -58,4
8. renault captur 93 86 +8,1
9. dacia sandero 86 126 -31,7
10. toyota c-hr 84 191 -56,0
11. renault clio 83 156 -46,8
12. kia sportage 82 167 -50,9
13. fiat tipo 77 161 -52,2
14. kia stonic 75 145 -48,3
15. opel corsa 72 91 -20,9
16. hyundai tucson 67 173 -61,3
17. hyundai i20 65 128 -49,2
18. volkswagen tiguan 61 90 -32,2
19. skoda octavia 60 164 -63,4
20. skoda karoq 58 128 -54,7
1-20. 2099 3953 -46,9
Pozostałe 2291 4315 -46,9
Suma 4390 8268 -46,9

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Kolejne miejsca zajmowały modele produkowane przez Toyotę. Druga była najpopularniejsza w marcu wśród „Kowalskich” – toyota yaris (224 egzemplarze i -49,7 proc. m/m), a trzecia toyota corolla (197 egzemplarzy i -49,9 proc. m/m). Tuż za podium znalazł się pierwszy SUV – toyota rav4, która znalazła w kwietniu 177 nabywców (-23,7 proc. m/m).

Na uwagę zasługuje wzrost liczby sprzedanych egzemplarzy renault captur (93 sztuk i +8,1 proc. m/m). Najmocniej sprzedaż wśród klientów indywidualnych spadła w przypadku skody octavii. Nowe egzemplarze tego modelu rejestrowano w kwietniu jedynie 60 razy, co było o 63,4 proc. gorszym wynikiem od osiągniętego w marcu.

Co warte podkreślenia, do znalezienia się wśród dziesięciu najpopularniejszych modeli wystarczyły jedynie 84 rejestracje przez klientów indywidualnych.

Biorąc pod uwagę liczbę sprzedanych egzemplarzy od początku roku, liderem jest wciąż toyota yaris (2649 egzemplarze), która wyprzedza toyotę corollę (1785 egzemplarzy) i kwietniową liderkę – dacię duster (1380 egzemplarzy).

SUV-y coraz popularniejsze

Przetasowania na liście najpopularniejszych modeli widać także w przypadku aut rejestrowanych przez firmy. Choć w tej grupie liderami wciąż pozostają toyota corolla (589 egzemplarzy i -51,1 proc. m/m) i skoda octavia (536 egzemplarzy i -51,9 proc. m/m), to w kwietniu zmieniła się sytuacja na dalszych miejscach.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – kwiecień 2020

Lp. Model Kwiecień 20’ Marzec 20’ Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 589 1204 -51,1
2. skoda octavia 536 1114 -51,9
3. skoda fabia 392 770 -49,1
4. toyota rav4 262 337 -22,3
5. volvo xc60 247 394 -37,3
6. volkswagen passat 218 365 -40,3
7. toyota c-hr 215 511 -57,9
7. skoda superb 215 624 -65,5
9. volkswagen golf 214 522 -59,0
10. dacia duster 201 528 -61,9
11. kia cee’d 182 227 -19,8
12. opel corsa 163 75 +117,3
13. bmw x3 161 127 +26,8
14. ford focus 153 281 -45,6
15. bmw x5 150 174 -13,8
16. opel astra 141 218 -35,3
17. bmw serii 3 140 273 -48,7
18. toyota yaris 139 560 -75,2
19. skoda scala 132 230 -42,6
20. mercedes-benz klasa gl 129 252 -48,8
1-20. 4579 8786 -47,9
Pozostałe 6270 12 603 -50,2
Suma 10 849 21 389 -49,3

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Najbardziej odporne na spadki sprzedaży wśród klientów instytucjonalnych okazały się SUV-y i droższe auta klasy premium, choć i wśród nich wyniki były znacznie słabsze niż w marcu. W gronie dwudziestu najpopularniejszych modeli kwietnia znalazły się m.in.: toyota rav4 (262 egzemplarze i -22,3 proc. m/m), volvo xc60 (247 egzemplarzy i -27,3 proc. m/m), toyota c-hr (215 egzemplarzy i -57,9 proc. m/m), bmw x3 (161 egzemplarzy i +26,8 proc. m/m), bmw x5 (150 egzemplarzy i -13,8 proc. m/m) oraz mercedes-benz gl (129 egzemplarzy i -48,8 proc. m/m).

Wśród firm najmocniej obniżyła się sprzedaż toyoty yaris, którą w kwietniu rejestrowano 139 razy (-75,2 proc. m/m).

Auta na prąd też tracą

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano ponad 2,3 tys. hybryd (-25,7 proc. r/r) oraz 341 aut z napędem elektrycznym (-26,5 proc. r/r).To pierwszy od dawna miesiąc kiedy liczba rejestracji samochodów z napędem alternatywnym spadły w ujęciu rocznym. Wśród nich znalazło się 145 szt. (-61,2 proc. r/r) samochodów całkowicie elektrycznych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 196 (+117,8 proc. r/r) hybryd plug-in. Jedynie wśród tych ostatnich odnotowano wzrost.

Samochody z napędem benzynowym (ok. 9,0 tys. szt.) stanowiły w kwietniu 59,4 proc. rynku, w którym w ciągu roku straciły 10,5 proc. udziałów. Diesle stanowiły kwietniu 21,7 proc. wszystkich rejestracji (ok. 3,3 tys. szt.), podczas gdy rok wcześniej było ich 20,2 proc.

Tematy
Komentarze
Rynek moto w coraz głębszym dołku. Zmiany w czołówce rankingu sprzedaży
Marcin Kaźmierczak
Podziel się