Za branżą motoryzacyjną najgorszy miesiąc od 15 lat. Sprzedaż nowych aut osobowych spadła w kwietniu w ujęciu rocznym o ponad 67 proc. Spowodowany koronawirusem zastój w branży sprawił także przetasowania wśród najpopularniejszych modeli.
W kwietniu do Centralnej Ewidencji Pojazdów trafiło 17 865 nowych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. To wynik o 47,4 proc. gorszy od marcowego i aż o 65,8 proc. gorszy od osiągniętego przez branżę przed rokiem. W przypadku aut osobowych liczba rejestracji nieznacznie przekroczyła 15 tys. (15 239, -48,6 proc. m/m i -67,1 proc. r/r).
Od początku roku na polskich drogach przybyło 138 890 nowych aut – o 33,6 proc. a nominalnie o ponad 70 tys. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Jeszcze w ostatniej dekadzie marca, dziennie rejestrowano w Polsce ok. 1067 samochodów osobowych. W kwietniu średnia dziennych rejestracji spadła do 726 egzemplarzy.
Jak długo potrwa zastój w salonach, będzie zależało od długości trwania epidemii koronawirusa, ale także zachowań konsumentów po jej zakończeniu. Nadzieję na poprawę sytuacji dają ostatnie dni kwietnia.
– Druga część drugiego kwartału to na ogół czas dobrych wyników sprzedażowych. Obserwacje z ostatniego miesiąca dają nadzieję na ich poprawę. W ostatniej dekadzie kwietnia zaobserwowaliśmy rozwój dziennych rejestracji. W porównaniu do drugiej dekady ubiegłego miesiąca przyrost dziennych rejestracji aut osobowych wyniósł 17,7 proc. – czytamy w raporcie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Wyniki osiągnięte w kwietniu przez poszczególnych producentów były jednak od 40 do blisko 80 proc. gorsze od marcowych.
Koronawirus oprócz opustoszałych salonów przyniósł jeszcze jedną zmianę. Wśród najpopularniejszych modeli coraz śmielej radzą sobie SUV-y. W kwietniu w pierwszej ósemce znalazło się trzech przedstawicieli tego segmentu. To toyota rav4 (439 zarejestrowanych egzemplarzy), toyota c-hr (299 egzemplarzy) i volvo xc60 (291 egzemplarzy).
Podobnie jak w poprzednich miesiącach liderem sprzedaży została toyota corolla, którą zarówno klienci indywidualni jak i firmowi zarejestrowali 786 razy. To jednak wynik aż o 50,8 proc. gorszy od marcowego. Corolla wyprzedziła swoją najgroźniejszą konkurentkę skodę octavię (586 egzemplarzy i -53,4 proc. m/m). Na podium uplasowała się także inna przedstawicielka czeskiej motoryzacji – skoda fabia (490 egzemplarz i -52,6 proc. m/m), a tuż za nim wracająca do łask dacia duster (446 egzemplarzy i -50,8 proc. m/m).
Duster znów na czele
Pandemia koronawirusa przyniosła zmianę preferencji wśród polskich klientów indywidualnych, którzy w kwietniu zarejestrowali 4390 nowych aut (-66,9 proc. r/r) Po kilku miesiącach przerwy liderem tego segmentu został, czyli dacia duster (245 egzemplarzy) i to pomimo gorszego o 35 proc. wyniku w relacji do marca.
Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – kwiecień 2020
Lp. | Model | Kwiecień 20’ | Marzec 20’ | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | dacia duster | 245 | 379 | -35,4 |
2. | toyota yaris | 224 | 445 | -49,7 |
3. | toyota corolla | 197 | 393 | -49,9 |
4. | toyota rav4 | 177 | 232 | -23,7 |
5. | toyota aygo | 101 | 209 | -51,7 |
6. | skoda fabia | 98 | 263 | -62,7 |
7. | skoda kamiq | 94 | 226 | -58,4 |
8. | renault captur | 93 | 86 | +8,1 |
9. | dacia sandero | 86 | 126 | -31,7 |
10. | toyota c-hr | 84 | 191 | -56,0 |
11. | renault clio | 83 | 156 | -46,8 |
12. | kia sportage | 82 | 167 | -50,9 |
13. | fiat tipo | 77 | 161 | -52,2 |
14. | kia stonic | 75 | 145 | -48,3 |
15. | opel corsa | 72 | 91 | -20,9 |
16. | hyundai tucson | 67 | 173 | -61,3 |
17. | hyundai i20 | 65 | 128 | -49,2 |
18. | volkswagen tiguan | 61 | 90 | -32,2 |
19. | skoda octavia | 60 | 164 | -63,4 |
20. | skoda karoq | 58 | 128 | -54,7 |
1-20. | – | 2099 | 3953 | -46,9 |
Pozostałe | – | 2291 | 4315 | -46,9 |
Suma | – | 4390 | 8268 | -46,9 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Kolejne miejsca zajmowały modele produkowane przez Toyotę. Druga była najpopularniejsza w marcu wśród „Kowalskich” – toyota yaris (224 egzemplarze i -49,7 proc. m/m), a trzecia toyota corolla (197 egzemplarzy i -49,9 proc. m/m). Tuż za podium znalazł się pierwszy SUV – toyota rav4, która znalazła w kwietniu 177 nabywców (-23,7 proc. m/m).
Na uwagę zasługuje wzrost liczby sprzedanych egzemplarzy renault captur (93 sztuk i +8,1 proc. m/m). Najmocniej sprzedaż wśród klientów indywidualnych spadła w przypadku skody octavii. Nowe egzemplarze tego modelu rejestrowano w kwietniu jedynie 60 razy, co było o 63,4 proc. gorszym wynikiem od osiągniętego w marcu.
Co warte podkreślenia, do znalezienia się wśród dziesięciu najpopularniejszych modeli wystarczyły jedynie 84 rejestracje przez klientów indywidualnych.
Biorąc pod uwagę liczbę sprzedanych egzemplarzy od początku roku, liderem jest wciąż toyota yaris (2649 egzemplarze), która wyprzedza toyotę corollę (1785 egzemplarzy) i kwietniową liderkę – dacię duster (1380 egzemplarzy).
SUV-y coraz popularniejsze
Przetasowania na liście najpopularniejszych modeli widać także w przypadku aut rejestrowanych przez firmy. Choć w tej grupie liderami wciąż pozostają toyota corolla (589 egzemplarzy i -51,1 proc. m/m) i skoda octavia (536 egzemplarzy i -51,9 proc. m/m), to w kwietniu zmieniła się sytuacja na dalszych miejscach.
Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – kwiecień 2020
Lp. | Model | Kwiecień 20’ | Marzec 20’ | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | toyota corolla | 589 | 1204 | -51,1 |
2. | skoda octavia | 536 | 1114 | -51,9 |
3. | skoda fabia | 392 | 770 | -49,1 |
4. | toyota rav4 | 262 | 337 | -22,3 |
5. | volvo xc60 | 247 | 394 | -37,3 |
6. | volkswagen passat | 218 | 365 | -40,3 |
7. | toyota c-hr | 215 | 511 | -57,9 |
7. | skoda superb | 215 | 624 | -65,5 |
9. | volkswagen golf | 214 | 522 | -59,0 |
10. | dacia duster | 201 | 528 | -61,9 |
11. | kia cee’d | 182 | 227 | -19,8 |
12. | opel corsa | 163 | 75 | +117,3 |
13. | bmw x3 | 161 | 127 | +26,8 |
14. | ford focus | 153 | 281 | -45,6 |
15. | bmw x5 | 150 | 174 | -13,8 |
16. | opel astra | 141 | 218 | -35,3 |
17. | bmw serii 3 | 140 | 273 | -48,7 |
18. | toyota yaris | 139 | 560 | -75,2 |
19. | skoda scala | 132 | 230 | -42,6 |
20. | mercedes-benz klasa gl | 129 | 252 | -48,8 |
1-20. | – | 4579 | 8786 | -47,9 |
Pozostałe | – | 6270 | 12 603 | -50,2 |
Suma | – | 10 849 | 21 389 | -49,3 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Najbardziej odporne na spadki sprzedaży wśród klientów instytucjonalnych okazały się SUV-y i droższe auta klasy premium, choć i wśród nich wyniki były znacznie słabsze niż w marcu. W gronie dwudziestu najpopularniejszych modeli kwietnia znalazły się m.in.: toyota rav4 (262 egzemplarze i -22,3 proc. m/m), volvo xc60 (247 egzemplarzy i -27,3 proc. m/m), toyota c-hr (215 egzemplarzy i -57,9 proc. m/m), bmw x3 (161 egzemplarzy i +26,8 proc. m/m), bmw x5 (150 egzemplarzy i -13,8 proc. m/m) oraz mercedes-benz gl (129 egzemplarzy i -48,8 proc. m/m).
Wśród firm najmocniej obniżyła się sprzedaż toyoty yaris, którą w kwietniu rejestrowano 139 razy (-75,2 proc. m/m).
Auta na prąd też tracą
W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano ponad 2,3 tys. hybryd (-25,7 proc. r/r) oraz 341 aut z napędem elektrycznym (-26,5 proc. r/r).To pierwszy od dawna miesiąc kiedy liczba rejestracji samochodów z napędem alternatywnym spadły w ujęciu rocznym. Wśród nich znalazło się 145 szt. (-61,2 proc. r/r) samochodów całkowicie elektrycznych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 196 (+117,8 proc. r/r) hybryd plug-in. Jedynie wśród tych ostatnich odnotowano wzrost.
Samochody z napędem benzynowym (ok. 9,0 tys. szt.) stanowiły w kwietniu 59,4 proc. rynku, w którym w ciągu roku straciły 10,5 proc. udziałów. Diesle stanowiły kwietniu 21,7 proc. wszystkich rejestracji (ok. 3,3 tys. szt.), podczas gdy rok wcześniej było ich 20,2 proc.