W ciągu dwóch lat liczba osób określanych jako łowcy okazji spadła o 25,81%. Wśród osób najczęściej korzystających z promocji są kobiety, mieszkańcy średniej wielkości miast oraz osoby, które skończyły 45 lat. Wzrasta odsetek świadomych konsumentów w Polsce.

Rośnie liczba osób obawiających się kupić „kota w worku” na promocjach. W latach 2017 - 2019 o 42,86% zwiększyła się grupa konsumentów, którzy podchodzą do zakupów z większym dystansem.
Z łowców okazji w pasywnych klientów
W ciągu dwóch lat o 12 p.p wzrosła liczba konsumentów, którzy podchodzą do zakupów na promocji z dystansem, przeczytamy w badaniu Monitor Promocji 2019 ARC Rynek i Opinia. Klienci, nazywani Łowcami Promocji, w 2019 roku stanowili 23% w porównaniu do 2017 roku, gdzie byli 31% grupą konsumentów.

- Wśród polskich konsumentów widać wyraźne przegrupowanie i nawet, można zaryzykować stwierdzenie – znudzenie promocjami (...) Istotny spadek odsetka osób, które są Łowcami promocji wyraźnie to pokazuje (…) Konsumenci są coraz bardziej świadomi tego, jakie działania marketingowe są wobec nich stosowane i nie są już tak naiwni w swoich zachowaniach, jak jeszcze kilkanaście lat temu – mówi Krzysztof Szczerbacz, kierownik zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia.
Kto nie kupuje „kota w worku"?
Autorzy raportu wskazują, że wśród łowców promocji jest najwięcej osób po 45. roku życia, kobiet, mieszkańców miast od 100 tys. do 200 tys. osób. W badaniu konsumenci podzieleni zostali na cztery grupy:
- łowców promocji,
- pasywnych klientów,
- minimalsów,
- racjonalnych klientów.
Łowcami promocji określane są osoby, które chętnie korzystają z promocji, biorą udział w konkursach oraz loteriach. Klienci pasywni czasami korzystają z promocji, obawiają się jednak, że mogą kupić „kota w worku". Minimalsi rzadko kupują na promocji, mają swoje marki, które kupują regularnie bez względu na cenę. Klienci racjonalni korzystają z promocji, w których można kupić więcej produktów za niższa cenę.
Badanie przeprowadzone zostało w sierpniu 2019 roku przez ARC Rynek i Opinia.
DF
