Opóźniony lub odwołany samolot? Pasażerowie podróżujący samolotami często nie znają przysługujących im praw, a linie lotnicze to wykorzystują. Warto wiedzieć w jakich przypadkach możemy skorzystać z odszkodowania bądź innych dodatkowych świadczeń. O tym, jak świadomie podróżować samolotem, rozmawiamy z mec. Marcinem Maciejewskim z Opóźnionysamolot.pl.


Często zastanawiamy się, czy niesprzyjające warunki pogodowe, z powodu których odwołają nam samolot, są podstawą do dochodzenia odszkodowania, czy przysługują nam jakieś świadczenia?
- Warunki pogodowe niestety są okolicznością nadzwyczajną, która wyłącza odpowiedzialność odszkodowawczą ze strony przewoźników. W tym przypadku więc nie jesteśmy uprawnieni do uzyskania rekompensaty ryczałtowej 250, 400 lub 600 euro, ale najważniejsze dla pasażera jest to, że linie lotnicze są zobowiązane do dowiezienia nas do portu przeznaczenia jak najszybciej, jak to możliwe. Dodatkowe świadczenia, jakie przysługują nam w przypadku opóźnienia lub odwołania samolotu, to posiłki lub napoje, jeżeli opóźnienie przekracza co najmniej dwie godziny. Natomiast jeżeli samolot leciałby dopiero następnego dnia, to jest to hotel oraz dojazd z lotniska do hotelu i z powrotem - wyjaśnia mec. Maciejewski.
Mamy też przypadki nieprzyjęcia pasażerów na pokład. W tych przypadkach rekompensata wynosi również 250, 400 i 600 euro i jest to uzasadnione, gdy linia lotnicza odmówi pasażerowi przelotu wbrew jego woli. Jeżeli pasażer zdecyduje się dobrowolnie zmienić lub przełożyć rezerwację na inny termin, wtedy odszkodowanie nie jest należne. Podstawowym obowiązkiem przewoźnika jest dowiezienie pasażera na czas. W takiej sytuacji przewoźnik powinien przebukować bilet na następny możliwy rejs. Wtedy hotel i taksówki przysługują pasażerowi za każdym razem, niezależnie jakie są to przyczyny. Odszkodowanie jest uzasadnione wtedy, kiedy opóźnienie lub odwołanie lotu wystąpiło z winy przewoźnika. Może być to strajk lub usterka techniczna czy inne przyczyny operacyjne - dodaje Maciejewski.
Jedynym dokumentem potrzebnym do dochodzenia rekompensaty jest umowa przewozu, którą najczęściej znajdziemy w skrzynce e-mailowej w postaci biletu elektronicznego. Zamiennie możemy skorzystać z karty pokładowej (boarding pass). Z takim dokumentem możemy dochodzić odszkodowania do 10 lat wstecz. Warto pamiętać, że zarówno tanie linie lotnicze, regularne, jak i charterowe są zobowiązane do wypłaty odszkodowania - komentuje Marcin Maciejewski z Opóźnionysamolot.pl