Od 2012 w litrze paliwa 15 groszy akcyzy więcej

Od nowego roku paliwo będzie jeszcze droższe o ok. 19 groszy na litrze. Podwyżki wynikać będą z podwyższenia podatku akcyzowego na olej napędowy i paliwa powstałe z jego zmieszania z biokomponentami, a także podwyżki opłaty paliwowej. Podróże samochodem po Polsce to już jest luksus - automatycznie od 1 stycznia 2012 roku przejazd 100 km przeciętnym samochodem osobowym będzie droższy o ok. 1,2 zł.

Obecnie średnia detaliczna cena oleju napędowego wynosi 5,39 zł. Z kolei PB 95 - 5,36 zł, a PB 98 - 5,59 zł. Cena ON u producenta (rafinerii) to ok. 3248 zł za 1000 litrów. Do tego należy dodać akcyzę (1048 zł), opłatę paliwową (239,84 zł), marże stacji (ok. 200-300 zł) oraz 23% podatku VAT. Łącznie 41% ceny ON w Polsce to podatek.

Kliknij, aby powiększyć


Niestety od 1 stycznia 2012 roku wzrosną stawki akcyzy i opłaty paliwowej. Jest to związane z dostosowywaniem polskiej stawki do unijnej wynoszacej 330 euro za 1000 litrów. Ministerstwo Finansów podkreśla, że podwyżka związana jest z osłabieniem polskiej waluty. Kurs referencyjny EUR/PLN w 2011 roku wynosił 3,97. Na przyszły rok wyniesie on 4,38.

 

 

Podatek/rok 2011 rok 2012 rok Wzrost
Akcyza na ON (1000 litrów) 1 048,00 zł 1 196,00 zł 148,00 zł
Opłata paliwowa 239,48 zł 249,92 zł 10,44 zł


Akcyza na ON wzrośnie z 1048 zł do 1196 zł na 1000 litrów. Zatem podwyżka wyniesie 148 zł, czyli ok. 0,15 zł na litr paliwa. Z kolei opłata paliwowa wzrośnie z 239,84 zł do 249,92 zł, czyli o 10,44 zł. Oznacza to podwyżke o ok. 1 grosz na litr paliwa. Łącznie wzrost akcyzy i opłaty paliwowej spowoduje wzrost ceny ON przynajmniej o 19 groszy z VAT-em.

Cena zależy od rynków

Naturalnie należy pamiętać, że cena paliwa w Polsce zależy głównie od sytuacji na giełdzie w Londynie. Obecnie za baryłkę ropy (159 litrów) trzeba zapłacić 110 dolarów, czyli 348 zł (przy kursie USD/PLN 3,17). W tym roku najwięcej za baryłkę ropy trzeba było zapłacić w kwietniu - 126 dolarów. Jednak wtedy kurs USD/PLN wynosił 2,74. Jeżeli dolar i ropa podrożeją, wówczas za paliwo trzeba będzie zapłacić jeszcze więcej.

Kliknij, aby powiększyć



Jednak na rynkach nic nie jest pewne i bardzo możliwe, że wahania kursowe i zawirowania na giełdzie w Londynie sprawią, że cena za ropę wyrażona w złotówkach w styczniu 2012 roku nie ulegnie wielkim zmianom. Na to można liczyć. Niestety całkowicie odwrotnie jest w przypadku akcyzy - tutaj możemy być pewni, że z każdego zakupionego litra paliwa, dodatkowe 19  groszy stanowić będzie podatek.

Kto zyska, a kto straci?



Dochody z tytułu podatku akcyzowego (na papierosy, paliwo, alkohol) szacowane były na poziomie 61,6 mld zł. Po korekcie należy do tego doliczyć dodatkowe 2,2 mld zł. Są to pieniądze wprost wyciągnięte z kieszeni podatnika. Paliwo to towar inflacyjny i za każdym razem gdy rośnie jego cena należy się spodziewać podwyżek innych produktów. Rząd zapowiedział, że raczej nie ma szans na obniżenie akcyzy za paliwo. W sytuacji, gdy Unia wymaga od nas wyrównania stawki, kurs USD/PLN jest niekorzystny, itd., rząd mógłby przemyśleć sprawę obniżenia VAT za paliwo, np. we Francji wynosi on 19,6%.



Niestety w takim wypadku pojawiał się argument, że na obniżce podatku najpierw zyskaliby właściciele stacji benzynowych (w domyśle spekulanci), którzy zanim obniżyliby ceny za paliwo, popdwyższyliby marżę. W takim wypadku należy zadać sobie pytanie, czy lepiej cały czas tracić na rzecz budżetu państwa, czy chwilowo na rzecz właścicieli stacji benzynowych? Odpowiedź jest prosta i z przymrużeniem oka - lepiej np. dopłacać do paliwa rolniczego 720 mln zł rocznie.

Łukasz Piechowiak
Bankier.pl
l.piechowiak@bankier.pl
 

Łukasz Piechowiak

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~MICHAL

WIDAC ZA TUSK I JEGO BANDA ROBI Z POLSKA CO CHCE LUDZIE Z CALEJ POLSKI POWINNI STANAC CHOCIAZ NA TYDZIEN I OD RAZU BY RZAD PO DUPIE I RESZTA ZLODZIEJI DOSTALA ALE NIE BO POLACZKI MUSZA JEZDZIC NAWET JAK PALIWO BEDZIE PO 15ZL CHORY KRAJ

! Odpowiedz
0 0 ~fabian

czy ich juz całkiem powaliło??unia narzuca polsce tyle i tyle,ale do cholery niech porównaja zarobki Polaka i Niemca...bez kitu złodziej na złodzieju sidzi i nic wiecej..niedługo to nawet ludzi nie bd stać na to żeby na lpg jezdzic,do tego doprowadza te gamonie i cała ta zasrana unia...

! Odpowiedz
0 0 ~bonaparte

bardzo słuszna decyzja rządu!! komu się nie podoba niech zostawi grata w domu, będzie lużniej na drogach !! kto to widział, aby zwykłe kmiotki, którym słoma z butów wyłazi, jedzie od nich krowim łajnem, te kmiotki rozbijały się swoimi rzęchami 20-sto letnimi po drogach !! na piechotę czereśniaki !! drogi dla wysoko urodzonych !!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~JW

szlachcic się znalazł,
przeczytaj co napisałeś barania łąko

! Odpowiedz
0 0 ~Gosc

Niemcy cena ON - 1,40 PB 1,50 ........... ponieważ zarabiają tyle samo w Euro co my w zł (średnio) to te ceny należy dla nich traktować jak w zł .... Fakt że po przeliczeniu kursu wychodzi 6,30 i 6,75 zł ... mnóstwo aut z Niemiec okupuje Polskie przygraniczne stacje - jeśli mogą zatankować o niemal 20% taniej to czemu nie ...

Kto nie chciałby paliwa po 1,50 zł ? A oni narzekają że drogo !

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~bartek

jak tak dalej pójdzie to ludzie wyjdą na ulice! w lutym 2010 średnia cena ON to 3,95 dziś 5,49 ! ludzie co z nami robią!

! Odpowiedz
0 0 ~tom

polityka miłości sprowadziła się do prozaicznego wydymania całego narodu

! Odpowiedz
0 0 ~tomasz

Liberalna partia miłości i "obiektywne" media wytłumaczą POlakom że to przez kryzys.

! Odpowiedz
0 0 ~FK

"Niestety w takim wypadku pojawiał się argument, że na obniżce podatku najpierw" - gdyby podniesli jedno bo musza a obnizyli drugie bo chca (watplie, ze chca)... to nic by nie mialo prawa sie zmienic... wiec w zadne 'niechce ale musze' nie wierze..
Ot bajka dla szarej masy.. skoro juz po wyborach...

! Odpowiedz
0 0 ~FK

a nie czasem... 15 akcyzy + 1gr podatku drogowego + 3.6gr VATu od powyzszych = 20 gr?

! Odpowiedz
ROPA -1,30% 71,27
2018-08-15 16:16:00

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,0% VII 2018
PKB rdr 5,2% I kw. 2018
Stopa bezrobocia 5,9% VI 2018
Przeciętne wynagrodzenie 4 848,16 zł VI 2018
Produkcja przemysłowa rdr 6,8% VI 2018

Znajdź profil

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl