PKP Polskie Linie Kolejowe wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju tworzy innowacyjny system chroniący spółkę przed kradzieżami – poinformowało biuro prasowe PKP PLK.


Jak informuje biuro prasowe PKP PLK, tworzony we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju system zakłada budowę systemu komunikacji i powiadamiania o zdarzeniach z siecią trakcyjną. Obecnie PLK zarządzają prawie 12 tys. km zelektryfikowanych linii kolejowych, nad którymi jest ponad 24 tys. km sieci.
"Działanie programu będzie oparte o specjalnie wypracowany mechanizm wychwytywania nieprawidłowości, tak aby ograniczyć liczbę fałszywych alarmów. Rozwiązanie ma dodatkowo zapewnić możliwość obserwacji przez całą dobę sieci trakcyjnej przy pomocy systemu kamer termowizyjnych. To dodatkowo ograniczy ingerencje w sieć trakcyjną czyli zmniejszy zmiany i wyeliminuje przerwy w podróżach" – informuje spółka.
Według danych PKP PLK, w ciągu ostatnich czterech lat liczba kradzieży elementów trakcyjnych systematycznie maleje. W 2017 r. odnotowano 217 takich przypadków. Rok później 147, a porównując pierwszy kwartał ubiegłego roku z analogicznym okresem roku bieżącego ilość przypadków spadła odpowiednio z 63 w 2018 r. do 25 w roku bieżącym.

Podatkowy rozkład jazdy i wskaźniki kadrowo-płacowe na 2023. Ściąga dla przedsiębiorcy
Od stycznia 2023 r. zmieniły się wskaźniki kadrowo-płacowe. Prezentujemy najważniejsze zmiany. I zachęcamy do pobrania pliku pdf. Pobierz e-book bezpłatnie lub kup za 20 zł.
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl
Zdaniem PKP, powodem malejącej liczby kradzieży jest m.in. działanie Straży Ochrony Kolei, która coraz częściej sięga po nowoczesne technologie.
"Lornetki, termowizory, noktowizory i gogle noktowizyjne to sprzęt niezbędny w zabezpieczeniu infrastruktury kolejowej. Straż Ochrony Kolei wyposażona w nowoczesny sprzęt patroluje szlaki kolejowe przez całą dobę. W terenie działają Mobilne Centra Monitoringu – samochody wyposażone w kamery dzienno-nocne i kamery termowizyjne na masztach oraz kamery przenośne – instalowane w dowolnym miejscu na obszarze kolejowym, posiadające zdalne połączenie z pojazdem. Patrole wykorzystują w terenie fotopułapki, wyszkolone psy, a terenowe samochody zapewniają dojazd w najtrudniejsze rejony szlaków kolejowych" – napisano w komunikacie spółki.
Strażnicy SOK-u nie ograniczają się do służby przy obiektach kolejowych. W ubiegłym roku przeprowadzili 18 tysięcy kontroli m.in. na punktach skupu złomu, gdzie najczęściej trafiają kradzione elementy infrastruktury kolejowej. (PAP)
autor: Marek Szczepanik
masz/ wj/