Jak poinformowaliśmy wczoraj, Newag zrealizuje pierwszy projekt dostawy taboru za granicę Polski. Będą to pociągi spalinowe dla Kolei Etneńskich o prędkości maksymalnej 100 km/h. Pomieszczą co najmniej 100 pasażerów na miejscach siedzących.
W prospekcie emisyjnym widnieje kwota 155 mln złotych brutto za dostarczenie 20 pojazdów dla Kolei Etneńskich, ale była to pomyłka pisarska, a umowa od początku mówiła o 10 pociągach. Newag pozyskał to zamówienie przejmując część upadającej spółki Costa Sistemi Ferroviari. Wykonanie umowy było jednak zawieszone. Żeby weszła w życie, Newag musiał uzyskać wymagane zgody włoskich instytucji, ale też rozmawiał z przewoźnikiem o doprecyzowaniu kontraktu. To się udało.
Według informacji opublikowanych przez spółkę z powodu jutrzejszego debiutu giełdowego, ostatecznie umowa ramowa obejmie 10 pojazdów plus dostawę części zamiennych. Jej wartość wzrosła i wyniesie maksymalnie 40 mln euro netto, czyli ok. 168 mln złotych. Na zamawianie pojazdów przewoźnik będzie miał cztery lata.
Pewne jest zamówienie na cztery pierwsze pojazdy w ramach umowy ramowej. Na ich dostawę Newag będzie miał 18 miesięcy. Po przekazaniu ostatniego pojazdu polski producent będzie musiał utrzymywać je przez trzy lata. Za cztery pociągi i ich utrzymanie spółka otrzyma 14,76 mln euro netto, co oznacza ok. 15,5 mln złotych za jeden pojazd. Terminy i koszt dostawy kolejnych pociągów Newag będzie mógł negocjować, jeżeli wzrosną koszty produkcji.
Informacje "Rynku Kolejowego" Newag potwierdził po południu - Ekspansja zagraniczna Newagu to jeden z najważniejszych celów strategicznych na najbliższe lata. Kontrakt z włoskimi partnerami to początek realizacji naszego planu – skomentował podpisanie umowy Zbigniew Konieczek, prezes Newagu. - Bardzo się cieszę z podpisania tej umowy. Dzięki Newagowi unowocześniony zostanie tabor kolejowy na Sycylii, co istotnie usprawni komunikację na wyspie – dodał Virginio Di Giambattista, Dyrektor Generalny Regionalnego Transportu Publicznego.
Jakie pojazdy dla Włoch?
Pojazdy, jakie Newag wyprodukuje dla włoskiego odbiorcy mają mieć silniki diesla i przekładnię elektryczną. Zaawansowana technologia napędu oraz zawieszenia pojazdu ma pozwolić na wyciszenie kabiny pasażerskiej, zgodnie z wymogami zamawiającego. Spalinowe zespoły trakcyjne pojadą z maksymalną prędkością do 100 km/h i będą przystosowane do jazdy w trakcji wielokrotnej.
Konfiguracja wnętrza przedziału pasażerskiego umożliwi eksploatację pojazdu zarówno w ruchu miejskim jak i podmiejskim. Łatwo modyfikowalna konfiguracja siedzeń pozwoli na optymalizację pojemności transportowej. Minimalna liczba miejsc siedzących wynosi 100 i może być zmniejszana w zależności od potrzeb przewoźnika.
Pojazdy będą w pełni klimatyzowane i przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Każdy wagon wyposażony będzie w toaletę w systemie zamkniętym, przystosowaną dla osób niepełnosprawnych. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych w SZT zainstalowany zostanie monitoring. Pojazd będzie posiadał wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. Kabina maszynisty wyposażona będzie w system rozgłoszeniowy, umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.
Rynek Kolejowy























































