Marki własne dyskontów jeszcze do niedawna nie cieszyły się zbyt dużą popularnością. W końcu były w pewnym stopniu "nieoryginalne". Jednak inflacja spowodowała, że Polacy z ciekawością po nie sięgnęli, przekonując się, że niska cena nie oznacza mniejszej jakości. Która z marek - Lidl, Biedronka czy Kaufland - ma najlepszą ofertę cenową marek własnych?


– Polacy coraz częściej sięgają po produkty codziennego użytku, które są wytwarzane na zamówienie poszczególnych sieci sklepów. Głównym czynnikiem wpływającym na taki trend jest dobra relacja ceny do jakości produktu. W czasach wszechobecnej drożyzny to właśnie niska cena odgrywa kluczową rolę w codziennych zakupach. Dlatego w najnowszym badaniu postanowiliśmy sprawdzić, jaka sieć sklepów ma najtańszą ofertę w sektorze marek własnych – informuje Antonina Grzelak z aplikacji do przechowywania paragonów i wyszukiwania promocji PanParagon. – Spośród setek tysięcy paragonów z datą zakupu od 1 października do 12 listopada 2023 roku wyłoniliśmy dowody zakupu sieci handlowych, które wyróżniają się bogatą ofertą produktów z własnym brandem. Wśród nich znalazły się: Lidl, Biedronka oraz Kaufland – dodaje. Wyniki zaskakują.
W badaniu porównane zostały takie artykuły jak:
- czekolada mleczna,
- woda źródlana,
- mleko 2%,
- twaróg półtłusty,
- płatki owsiane górskie,
- pomidory krojone w puszce,
- majonez,
- mydło w płynie w opakowaniu do uzupełniania dozownika.
Porównywane produkty zostały dobrane w taki sposób, żeby występowały w takiej samej gramaturze czy pojemności. W badaniu uwzględnione zostały jedynie ceny regularne, a nie promocyjne, które bywają okresowe. Co zatem wynika z badania?
Starcie przegrywa portugalska sieć
Jak się okazało, najtańsze zakupy w kategorii “marka własna” można zrobić w Lidlu. Paragon za wszystkie produkty wyniósł średnio 28 zł 49 gr. Na drugim miejscu znalazł się Kaufland, w którym suma koszyka opiewała na kwotę 29 zł 26 gr. Pod względem cen artykułów marki własnej najdrożej wypadła Biedronka z wynikiem 29 zł 56 gr.
– Oferta cenowa marek własnych w przebadanych sieciach jest dość mocno wyrównana. Różnica w sumie koszyka składającego się aż z ośmiu produktów pomiędzy Biedronką i Lidlem wynosi niewiele ponad 1 złotówkę – zauważa Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. – Są jednak takie artykuły, które najtaniej można kupić w Biedronce, oraz takie, które najlepszą cenę mają w Kauflandzie czy też Lidlu – dodaje. Jakie to produkty?
Po czekoladę do Biedronki, a po majonez do Lidla
W Biedronce najtaniej można kupić czekoladę mleczną (o 30 groszy taniej niż w Lidlu) oraz twaróg półtłusty (o 9 groszy taniej niż w Kauflandzie). Natomiast w Lidlu warto sięgnąć po półtoralitrową wodę źródlaną (20 groszy tańszą niż u konkurentów) oraz majonez marki własnej, który kosztuje aż 1 zł 20 groszy mniej niż w pozostałych sieciach ujętych w analizie. Po płatki owsiane górskie opłaca się udać do Kauflandu. W tym przypadku różnica w cenie względem innych sklepów wynosi 59 groszy na jednym opakowaniu.
– Warto zauważyć, że spośród wszystkich przebadanych produktów znajdziemy pozycje, które w każdej sieci kosztują tyle samo. Taka sytuacja dotyczy dwuprocentowego mleka, pomidorów krojonych w puszce oraz mydła w płynie – informuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. – Patrząc całościowo na wyniki naszego badana, trzeba zastanowić się, czy przy tak niewielkich różnicach cenowych opłaca się jechać na drugi koniec miasta, by zrobić zakupy o 1 zł tańsze niż w sklepie, który mamy tuż obok. Może się okazać, że koszt paliwa i czas przeznaczony na podróż czynią całą “operację” nieopłacalną – zauważa.


aw/PanParagon