Koniec dobrej passy w motoryzacji. Polacy kupili znacznie mniej aut

redaktor Bankier.pl

To już jest koniec. Nowe samochody sprzedały się gorzej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. To oznacza przerwanie 41-miesięcznej passy, która szczególnie w ostatnim roku pompowała portfele producentów branży motoryzacyjnej.

Spadek był o tyle wyższy, że sierpień był rekordowym miesiącem polskiego rynku motoryzacyjnego. Po raz pierwszy w Polsce zarejestrowano wtedy 56 701 osobówek w ciągu zaledwie 30 dni – to oznacza, że urzędnicy rejestrowali grubo ponad 2000 samochodów dziennie. Po tych rekordach nie ma już śladu. We wrześniu w Polsce kupiono o połowę nowych samochodów mniej względem poprzedniego miesiąca – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

(YAY Foto)

Nowe normy spalania napędziły sprzedaż w ostatnich miesiącach. Po wzrostach został już tylko siwy dym

– Po rekordowych wynikach w sierpniu br. we wrześniu zgodnie z oczekiwaniami zarejestrowano dużo mniejszą liczbę pojazdów – czytamy w raporcie. „Brak zaskoczenia” wynika z tego, że za lwią część sierpniowego wyniku odpowiadali sami dealerzy (ok. 80 proc.), którzy rejestrowali samochodu na potęgę na siebie, żeby zdążyć przed nowymi wymogami sprzedaży samochodów w Unii Europejskiej. Mowa oczywiście o normie emisji spalin Euro 6d-Temp i metodzie pomiaru spalania WLTP. Miało to uchronić ich przed wycofaniem pojazdów z rynku i umożliwić ich sprzedaż w nowym porządku prawnym.

Przypomnijmy, że dokładnie ta sama praktyka pojawiła się na rynku lekkich motocykli przed wdrożeniem normy Euro 4. Stąd olbrzymie wzrosty sprzedaży dwukołowych pojazdów na koniec roku, tuż przed wejściem w życie nowych wymogów. Dotyczyło to zarówno motocykli (wdrożenie w 2017 r.) i motorowerów rok później.

Liderzy mimo spadków nadal na podium

Nowe wymogi dla samochodów sprawiły, że we wrześniu zarejestrowano już tylko 27 312 osobówek. W tym tylko 7001 szt. pochodziło z rejestracji przez klientów indywidualnych. Mimo spadków, czołówka sprzedaży nadal utrzymała swoje pozycje z poprzednich miesięcy.

Wśród klientów indywidualnych wciąż najlepiej sprzedaje się dacia duster – model zanotował tylko 5-proc. spadek. Na drugie miejscu była skoda fabia (jako jeden z niewielu samochodów sprzedał się lepiej), a toyota auris utrzymała ostatnie miejsce podium pomimo spadku o 28 proc. Na ogólnych spadkach kilka modeli wybroniło się ze sporą nadwyżką – kia stoniq i skoda karoq sprzedały się dwukrotnie lepiej niż w mocnym sierpniu.

Liczba pierwszych rejestracji nowych samochodów osobowych we wrześniu 2018 r. w Polsce

Klienci indywidualni

Firmy

Lp.

Samochód

Wrzesień '18

Sierpień '18

Zmiana mdm

Samochód

Wrzesień '18

Sierpień '18

Zmiana mdm

1.

dacia duster

449

472

-4,9%

skoda octavia

1 101

1 987

-44,6%

2.

skoda fabia

369

321

15,0%

skoda fabia

956

1 368

-30,1%

3.

toyota yaris

198

275

-28,0%

ford focus

657

795

-17,4%

4.

hyundai tucson

192

420

-54,3%

toyota yaris

572

723

-20,9%

5.

opel corsa

180

180

0,0%

toyota auris

524

1 615

-67,6%

6.

dacia sandero

174

228

-23,7%

opel astra

491

1 316

-62,7%

7.

kia stonic

168

76

121,1%

skoda superb

485

413

17,4%

8.

skoda rapid

166

170

-2,4%

renault clio

363

403

-9,9%

9.

kia sportage

162

189

-14,3%

skoda rapid

353

687

-48,6%

10.

skoda octavia

160

274

-41,6%

toyota c-hr

346

499

-30,7%

11.

toyota aygo

155

186

-16,7%

volkswagen golf

345

1 643

-79,0%

12.

mazda cx-3

126

207

-39,1%

toyota corolla

340

637

-46,6%

13.

renault captur

124

220

-43,6%

volvo xc60

294

170

72,9%

14.

skoda karoq

122

62

96,8%

dacia sandero

292

313

-6,7%

15.

hyundai i20

122

153

-20,3%

volkswagen passat

279

1 073

-74,0%

16.

toyota auris

114

295

-61,4%

kia cee'd

272

215

26,5%

17.

opel astra

111

354

-68,6%

hyundai tucson

266

446

-40,4%

18.

suzuki baleno

109

84

29,8%

dacia duster

258

368

-29,9%

19.

renault clio

108

200

-46,0%

opel corsa

249

266

-6,4%

20.

tohota c-hr

101

128

-21,1%

BMW seria 3

245

327

-25,1%

Łącznie (1.-20.)

3 410

4 494

-16,6%

Łącznie (1.-20.)

8688

15264

-43,1%

Pozostałe

3 591

6 790

-30,3%

Pozostałe

11 623

30 153

-61,5%

Suma

7 001

11 284

-38,0%

Suma

20 311

45 417

-55,3%

Źródło: Raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie bazy CEPiK (MSW/MC)

Firmy nadal inwestowały najchętniej w skody – octavię (1101 szt.) i fabię (956 szt.). Trzecie miejsce zajął ford focus, a TOP5 uzupełniły toyoty – yaris i auris. W sprzedaży aut na firmę, ze względu na gigantyczny spadek sprzedaży ogółem, trudniej jednak było wybronić się konkretnym modelem. Lepiej poradziło sobie tylko volvo xc60 (73 proc.) i kia cee’d (26,5 proc.). Pozostałe modele notowały spadki sprzedaży przekraczające nawet połowę tego, co udało się wypracować w sierpniu.

Mateusz Gawin

Źródło:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 22 iwonka50

Kupili mniej bo się wcześniej obkupili więc ile można kupować?

! Odpowiedz
6 20 ricozez

Zapomniałem dodać,że unijne stado dewiantów wymusi na Europejczykach zakup drogich elektryków w imię rzekomej troski o ekologię a tak naprawdę zagoni tylko zindoktrynowanych po drogie kredyty i też bardzo drogie samochody.Belgia już karci karami za diesla a co będzie dalej wiadomo duży biznes dla banków i producentów !

! Odpowiedz
5 22 xxx_jdsfhsgfhjghjgh

dla niektórych ważne jest żeby Passat w TDI jechał jak najtaniej.
Dla innych zdrowie jest ważne.

Szkoda, że spaliny z diesli z powycinanymi filtrami musimy wdychać wszyscy, a nie tylko ich właściciele.

! Odpowiedz
1 50 ricozez

Po pierwsze auta za drogie a kredyt je jeszcze podnosi,,

! Odpowiedz

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia