REKLAMA
GPW

Klimczak: Prezydencki projekt CPK nie pomoże w realizacji inwestycji

2025-09-26 22:01
publikacja
2025-09-26 22:01

Prezydencki projekt CPK nie pomoże w realizacji jednego z najważniejszych projektów infrastrukturalnych - powiedział w piątek minister infrastruktury Dariusz Klimczak, odnosząc się decyzji Sejmu, który skierował propozycję prezydenta Karola Nawrockiego do prac w komisji infrastruktury.

Klimczak: Prezydencki projekt CPK nie pomoże w realizacji inwestycji
Klimczak: Prezydencki projekt CPK nie pomoże w realizacji inwestycji
fot. KONFERENCJA MINISTROW PO RADZIE GABINETOWEJ W WARSZAWIE 27.08.2025 WARSZAWA KONFERENCJA MINISTROW PO RADZIE GABINETOWEJ N/Z DARIUSZ KLIMCZAK FOT / FOTONEWS credit: GRZEGORZ KRZYZEWSKI / FotoNews / Forum / / FORUM

Sejm w piątek nie przyjął wniosku Lewicy o odrzucenie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu ustawy o zapewnieniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tym samym projekt skierowano do dalszych prac w komisji infrastruktury. Za odrzuceniem prezydenckiego projektu w pierwszym czytaniu głosowało 203 posłów, przeciw było 211, a 12 wstrzymało się od głosu. Wśród głosujących przeciw wnioskowi Lewicy było 9 posłów Polski 2050, w tym marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Z kolei 12 posłów tego ugrupowania wstrzymało się od głosu.

- Posłowie Polski 2050 popełnili błąd, mam nadzieję, że więcej takich nie będzie - powiedział szef resortu infrastruktury w rozmowie z TVPInfo.

Jego zdaniem prezydencka propozycja nie pomoże w realizacji CPK. - To jest projekt, który ma zahamować realizację jednego z naważniejszych projektów infrastrukturalnych, osłabić jej parametry - ocenił. Podał, że prezydencka propozycja zakłada np. zmniejszenie prędkości planowanych pociągów z 300 do 250 km na godzinę.

Podkreślił, że projekt CPK jest obecnie realizowany prawidłowo i „nabrał on realnych kształtów”.

Prezydencki projekt przewiduje m.in. zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości. Zakłada on też: przeniesienie całego ruchu lotniczego z warszawskiego Lotniska Chopina na CPK najpóźniej do końca 2032 r., wprowadzenie zakazu dofinansowywania połączeń lotniczych przez państwowe podmioty oraz finansowanie programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych na co najmniej 66,18 mld zł.

Szef kancelarii prezydenta Zbigniew Bogucki prezentując w Sejmie założenia ustawy podkreślał, że projekt jest „kontynuacją woli obywateli” i ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa oraz rozwoju infrastruktury transportowej.

W ramach obowiązującego Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Linia KDP na odcinku Warszawa – Łódź przez CPK ma skrócić czas przejazdu na tym odcinku z ok. 70 do 40 minut, a z Warszawy do lotniska w Baranowie podróż ma potrwać mniej niż 20 minut. Po wybudowaniu całej kolei „Y” podróż z Poznania do Warszawy ma trwać ok. 1 godz. 40 minut zamiast 2 godz. 20 min, jak obecnie.

Lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 r. W tym terminie planowane jest też otwarcie linii KDP Warszawa – Łódź. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają być gotowe trzy lata później. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)

ewes/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki