

Coraz więcej Polaków zmienia sprzedawcę energii elektrycznej żeby zmniejszyć rachunki. Wbrew pozorom nie jest to trudny i czasochłonny proces. Osoba fizyczna może zmienić sprzedawcę prądu w ciągu zaledwie miesiąca. Tym, którzy chcą to zrobić, podpowiadamy, jakie kroki muszą w tym celu podjąć.
| REGION | OPERATOR SYSTEMU DYSTRYBUCYJNEGO |
| Zachód Polski | Enea Operator Sp. z o. o. |
| Północ Polski | Energa-Operator SA |
| Wschód Polski | PGE Dystrybucja SA |
| Południe Polski | Tauron Dystrybucja SA |
| Warszawa | RWE Stoen Operator Sp. z o. o. |
Odbiorca domyślnie powiązany jest ze swoim dostawcą regionalnym. Usługi świadczone są na warunkach umowy kompleksowej. Oznacza to tyle, że dostawca jest zarówno dystrybutorem (właścicielem infrastruktury przez którą dostarczany jest prąd) i sprzedawcą (sprzedaje energię). Dystrybutora nie można zmienić, ale od 2007 roku istnieje możliwość zmiany sprzedawcy, który wystawia fakturę za wykorzystaną energię.
Krok 1 – znajdź nowego dostawcę
Po przeanalizowaniu cen i ofert innych sprzedawców energii elektrycznej (z pomocą przyjdą porównywarki internetowe), należy sprawdzić , czy mają oni uprawnienia do jej sprzedaży na terenie dostawcy, z którym aktualnie zawarta jest umowa. Listy sprzedawców, z którymi dostawca regionalny ma podpisane umowy są dostępne na ich stronach internetowych
Macierzysty dostawca może mieć
zawarte dwie umowy z nowym sprzedawcą: generalną umowę dystrybucji (GUD) lub
generalną umowę dystrybucji dla umowy kompleksowej (GUD-K). GUD-K umożliwia
otrzymywanie jednej faktury, a nie dwóch (osobno za dystrybucję i osobno za
sprzedaż od poprzedniego i nowego sprzedawcy)..
Krok 2 – podpisanie umowy z nowym dostawcą
Jeśli decyzja odnośnie do wyboru nowego sprzedawcy została podjęta, należy z nim podpisać umowę. Oczywiście musimy się wywiązać czasowo z zawartej umowy, w przeciwnym razie nałożona zostanie kara. Nowa umowa wejdzie w życie w chwili wygaśnięcia dotychczasowej umowy terminowej. Dokładnie tak samo, jak w przypadku zmiany operatora telekomunikacyjnego.
Obecnie standardem jest, że nowy dostawca resztę formalności załatwia za klienta, który się do niego zgłasza. Wystarczy udzielić mu pełnomocnictwa. Dzięki temu nie trzeba się martwić o: złożenie rezygnacji z usług dotychczasowego sprzedawcy, zgłoszenie zawarcia umowy z nowym sprzedawcą Operatorowi Systemu Dystrybucyjnego (OSD), oraz zawarcie z nim nowej umowy dystrybucyjnej.
Krok 3 –przywitaj nowego dostawcę
Operator Systemu Dystrybucyjnego w razie potrzeby zobowiązuje się na swój koszt dostosować układy pomiarowo-rozliczeniowe. Jeśli zajdzie taka konieczność, odbiorca otrzyma nowy licznik.
W dniu zmiany sprzedawcy (możliwe opóźnienie do 5 dni roboczych w przypadku licznika bez transmisji danych) następuje odczyt licznika. Na jego podstawie następuje rozliczenie końcowe. Od tego momentu odbiorca staje się oficjalnie klientem dostawcy energii, którego sam sobie wybrał.
Fakty, które rozwieją wątpliwości
Poniżej przedstawiamy informacje, które dadzą odpowiedź na najczęściej zadawane pytania odnośnie do zmiany operatora energetycznego:
- Zmiana operatora nie powoduje przerwy w dostawie prądu– za proces odpowiedzialny jest OSD i jest on tak skonstruowany, że nowa umowa wchodzi w życie w tym samym momencie, w którym wygasa stara.
- Możesz dokonywać zmiany operatora nieograniczoną ilość razy – wiążę Cię umowa terminowa, podobnie jak w przypadku umowy z operatorem telekomunikacyjnym.
- Po zmianie operatora nie wzrosną opłaty za przesył energii. Stawki za przesył ustala Urząd Regulacji Energetyki (URE).
- Nie musisz mieć dwóch osobnych faktur. Żeby tego uniknąć wybierz dostawcę, który ma podpisaną generalną umowę dystrybucji dla umowy kompleksowej z odpowiadającym ci dostawcą energii.
- Nie trwa to w nieskończoność. Zmiana operatora trwa do miesiąca.
Mateusz Gawin
























































