REKLAMA

Inter Cars przewiduje w najbliższych miesiącach utrzymanie wysokiej sprzedaży, w '22 dalszy wzrost

2021-09-27 10:40
publikacja
2021-09-27 10:40
Inter Cars przewiduje w najbliższych miesiącach utrzymanie wysokiej sprzedaży, w '22 dalszy wzrost
Inter Cars przewiduje w najbliższych miesiącach utrzymanie wysokiej sprzedaży, w '22 dalszy wzrost
/ Intercars

Inter Cars ocenia, że kondycja aftermarketu we wrześniu pozostaje bardzo dobra i dynamika sprzedaży w najbliższych miesiącach pozostanie wysoka - poinformował PAP Biznes w wywiadzie członek zarządu spółki Piotr Zamora. Dodał, że w przyszłym roku grupa zakłada dalszy wzrost przychodów.

"Branża dystrybucji części do aut należy do tych najszybciej rosnących w roku 2021. W ostatnich miesiącach sprzedaż Inter Cars rośnie dynamicznie, osiągając w skali miesiąca wzrosty powyżej 30 proc. mierzone rok do roku. Po ośmiu miesiącach narastająca dynamika sprzedaży grupy wyniosła 33,5 proc. We wrześniu widzimy podobny trend. Rynek jest bardzo mocny. Wszystko wskazuje na to, że dynamika w najbliższych miesiącach będzie nadal wysoka" - powiedział członek zarządu.

"Taka sytuacja jest spowodowana wieloma czynnikami. Po stronie popytowej mamy do czynienia z realizacją przez konsumentów, odkładanych przez COVID, wydatków. Ponadto, ograniczenie produkcji nowych samochodów i powiązany z tym długi okres oczekiwania na nowe samochody, skłania użytkowników pojazdów do kupowania aut używanych bądź do korzystania ze swoich samochodów przez dłuższy, niż dotychczas, okres a to z kolei oznacza zwiększenie ilości napraw w nieautoryzowanych warsztatach i większy popyt na części" - dodał.

Skonsolidowane przychody Inter Cars w sierpniu 2021 roku wyniosły 992,9 mln zł, co oznacza wzrost rdr o 33 proc. Narastająco od początku roku grupa wypracowała 7,524 mld zł przychodów, czyli o 33,5 proc. więcej niż przed rokiem.

Piotr Zamora ocenia, że Inter Cars dobrze radzi sobie z problemami z dostępnością części do aut, a 2022 rok optymistycznie zapowiada się dla grupy.

"W sytuacji niedostępności części, wynikającej z opóźnień w realizacji zamówień, duży dystrybutor taki jak Inter Cars, współpracujący od wielu lat z dużą liczbą dostawców i mający z nimi partnerskie relacje, łatwiej sobie radzi z tego typu problemami. W przypadku niedostępności jednego dostawcy, szeroka oferta pozwala na zaoferowanie klientowi produktu komplementarnego innego producenta. Pomaga nam również doskonała sytuacja finansowa firmy, niskie zadłużenie finansowe i mocne kapitały własne 2,5 mld zł" - zaznaczył.

"Patrzymy, więc optymistycznie na wyniki tego roku oraz na rok przyszły. Zakładamy, że będziemy nadal rosnąć we wszystkich segmentach i krajach. Widzimy nadal przestrzeń do wzrostu, zarówno w Polsce, jak i za granicą, a głównym motorem tych wzrostów w 2022 będzie sprzedaż zagranicznych spółek dystrybucyjnych oraz sprzedaż eksportowa z Polski" - dodał.

Członek zarządu Inter Cars spodziewa się utrzymania wysokiej rentowności grupy.

"Jeśli chodzi o marże, obecnie mamy drugą falę podwyżek cen u producentów części. Podwyżki te naturalnie zwiększają nasze ceny zakupu i sprzedaży, ale niekoniecznie zwiększając marżę procentową. Warto jednak zauważyć, że w takiej sytuacji rośnie nasza marża na unit/sztukę sprzedanego towaru, co przekłada się na poprawę rentowności. Ponieważ rośnie marża na jednym sprzedanym produkcie, to przy założeniu utrzymania kosztów operacyjnych w ryzach powinniśmy utrzymać wyższą rentowność i nie widzimy na razie przesłanek, żeby to się zmieniło" - powiedział Piotr Zamora.

W pierwszym półroczu 2021 roku skonsolidowany zysk netto zwiększył się do 278,1 mln zł z 134,1 mln zł przed rokiem, EBIT wzrósł do 359,5 mln zł z 189,5 mln zł. Przychody grupy wzrosły w tym okresie do 5,582 mld zł z 4,071 mld zł.

Dotychczasowa strategia Inter Cars zakładała wzrost organiczny. W marcu członek zarządu w rozmowie z PAP Biznes nie wykluczył przejęć.

"Mając wysoki wskaźnik EBITDA, ponad 807 mln zł i niski wskaźnik dług netto/EBITDA, na poziomie 1,3, mamy przestrzeń do poszukiwania nowych projektów, mających wysoką stopę zwrotu. Patrząc na rynek polski i na rynki zagraniczne chcemy inwestować w logistykę, kapitał obrotowy oraz rozwój projektów wspierających sprzedaż, czyli w przedsięwzięcia o dużym zwrocie" - powiedział w poniedziałek Zamora.

Po pierwszym półroczu CAPEX grupy wyniósł nieco ponad 25 mln zł. Wydatki inwestycyjne w drugiej połowie 2021 mogą być na podobnym poziomie.

"Aktualnie nie skupiamy na ekspansji do nowych krajów, koncentrujemy się na wykorzystaniu istniejącej sieci w krajach, w których już jesteśmy obecni. W Polsce nie planujemy w tym roku nowych otwarć filii, a za granicą otworzyliśmy w pierwszym półroczu 11 filii i do końca 2021 roku planujemy uruchomić jeszcze 5-6" - powiedział członek zarządu.

"W większości krajów, w których jesteśmy dzisiaj obecni, zajmujemy miejsce zwykle w pierwszej trójce pod względem wielkości przychodów, jeżeli chodzi o nasze dojrzałe spółki, które funkcjonują na danym rynku od wielu lat. Patrzymy też na inne perspektywiczne rynki, na przykład na rynek grecki. Mamy aspiracje do bycia liderem na każdym z rynków, gdzie aktywnie działamy. Koncentrujemy się mocno w 2021 na sprzedaży poprzez sklepy internetowe z wykorzystaniem logistyki w Polsce, pakowanie pod konkretnego klienta i wysyłanie do wybranych krajów Europy Zachodniej" - dodał.

Grupa Inter Cars ma spółki dystrybucyjne w kilkunastu krajach. Są to: Litwa, Łotwa, Estonia, Ukraina, Polska, Czechy, Słowacja, Słowenia, Węgry, Rumunia, Chorwacja, Serbia, Bośnia, Bułgaria, Grecja, Włochy, Mołdawia.

Na koniec pierwszego półrocza 2021 roku Inter Cars miał w Polsce 242 filie oraz 327 za granicą. Grupa ma w kraju 11 magazynów i 6 regionalnych za granicą.

Inter Cars nabył w trzecim kwartale 33 proc. udziałów w Partslife International Kft. z siedzibą w węgierskim Dunakeszi.

"Spółka Partslife to inicjatywa producentów części oraz dystrybutorów części. Inter Cars jest prekursorem w tej proekologicznej inicjatywie. Celem jest dalszy rozwój biznesu, który będzie przyczyniał się do tego, aby dbać o ekologię i ochronę środowiska naturalnego u naszych klientów warsztatowych. Koncepcja opiera się na odbieraniu z warsztatów i utylizacji zużytych części, akumulatorów i olejów silnikowych w całym regionie. Do współpracy zostaną zaproszeni w przyszłości również inni dystrybutorzy" - powiedział Zamora.

Oprócz Inter Carsu 33 proc. Partslife International Kft kupił też Autonet, który jest częścią Autonet Group Holding, który jest dostawcą w segmencie napraw samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej, prowadzącym działalność w Rumunii, Węgrzech, Słowacji i Słowenii.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Otwórz Konto Mój Biznes i zyskaj nawet 1800 zł

Otwórz Konto Mój Biznes i zyskaj nawet 1800 zł

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki