Celem grupy VRG na 2022 rok jest dalszy, dwucyfrowy wzrost przychodów. Zarząd oczekuje również wzrostu zysku operacyjnego i netto, szybszego niż wzrost sprzedaży - poinformował w liście do akcjonariuszy Jan Pilch, p.o. prezesa VRG. Spółka planuje 3 proc. wzrost powierzchni stacjonarnej i poprawę marży brutto na sprzedaży.


"Po bardzo dobrym 2021 roku, celem zarządu jest kontynuacja pozytywnych działań w 2022 roku. Choć w roku tym wyzwania pandemiczne mogą być mniejsze, zarząd na bieżąco będzie monitorował wpływ konfliktu zbrojnego na Ukrainie na popyt konsumencki w kraju i elastycznie dopasowywał swoje działania. Na moment rozpoczęcia konfliktu grupa VRG nie prowadziła sprzedaży zarówno stacjonarnej, jak i internetowej ani w Rosji, ani w Ukrainie" - poinformował w liście do akcjonariuszy Jan Pilch, p.o. prezesa VRG.
"Celem zarządu na 2022 rok jest dalszy dwucyfrowy wzrost przychodów grupy VRG w oparciu o omnichannel. Planujemy 3 proc. wzrost powierzchni stacjonarnej, która na koniec bieżącego roku powinna zbliżyć się do 54 tys. m kw. Sprzedaż internetową powinny wesprzeć aplikacje sprzedażowe trzech marek VRG jak również wirtualne przymierzalnie i rozszerzone możliwości odbioru i zwrotu naszych towarów" - dodał.
Jak wskazał, kontynuowane będą również prace nad dalszą poprawą marży brutto na sprzedaży, w szczególności w segmencie odzieżowym.
"Zarząd oczekuje również korzystnego wpływu dźwigni operacyjnej, a w rezultacie wzrostu zysku operacyjnego i netto szybszego niż wzrost sprzedaży. Te korzystne trendy powinny sprzyjać zachowaniu bezpiecznej sytuacji płynnościowej grupy VRG" - ocenił Pilch.
Skonsolidowane przychody grupy VRG w 2021 roku wyniosły 1,07 mld zł i były o 25,3 proc. wyższe niż w roku 2020. Jak podano, do wyniku przyczyniły się korzystne tendencje sprzedażowe zarówno w salonach stacjonarnych, jak i online.
Przychody segmentu odzieżowego wyniosły w 2021 roku 569,6 mln zł, rosnąc o 14 proc. rdr. Segment jubilerski odnotował z kolei 500,3 mln zł przychodów, co stanowi 42 proc. wzrostu rdr.
Marża brutto na sprzedaży grupy wyniosła w 2021 roku 53,1 proc., rosnąc o 4,2 p.p. wobec roku 2020.
"Tak dobry wynik uzyskano ze względu na optymalizację polityki rabatowej w obu segmentach biznesowych" - podał Pilch w liście do akcjonariuszy.
Jak dodał, pracy nad rentownością towarzyszyły również działania poprawiające efektywność wykorzystania kapitału obrotowego oraz utrzymanie efektywności kosztowej.
W 2021 roku koszty sprzedaży i ogólnego zarządu stanowiły łącznie 43,4 proc. sprzedaży grupy VRG, spadając o 5,4 p.p. W rezultacie, grupa zanotowała w 2021 roku zysk operacyjny w wysokości 97,5 mln zł w porównaniu do 11,9 mln zł straty w okresie porównywalnym. Zysk netto wyniósł 66,3 mln zł wobec 39,9 mln zł straty w 2020 roku.
VRG zamknęło 2021 rok siecią 550 salonów w 106 miastach w Polsce, operując na 52,3 tys. m kw. powierzchni.
Poniżej przedstawiamy wyniki VRG w czwartym kwartale 2021 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i poprzednich wyników (dane w mln zł).
4Q2021 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2021 | rdr |
Przychody | 348,8 | 349,1 | -0,1% | 50,3% | 14,4% | 1069,9 | 25,3% |
EBITDA | 79,7 | 76,4 | 4,3% | 249,3% | 17,7% | 201,6 | 104,9% |
EBIT | 53,6 | 51,0 | 5,1% | - | 24,7% | 97,5 | - |
zysk netto j.d. | 39,8 | 36,9 | 8,0% | - | 68,1% | 66,3 | - |
marża EBITDA | 22,8% | 21,9% | 0,95 | 13,01 | 0,65 | 18,84% | 7,32 |
marża EBIT | 15,4% | 14,6% | 0,76 | 16,62 | 1,27 | 9,12% | 10,51 |
marża netto | 11,4% | 10,6% | 0,85 | 19,54 | 3,65 | 6,20% | 11,84 |
*** Prognozy roczne i kwartalne dla ponad 200 spółek notowanych na GPW znajdują się w bazie Konsensusy, dostępnej dla abonentów w Serwisie Ekonomicznym PAP Biznes. http://biznes.pap.pl/nse-2/pl/consensus/main/newWindow/?referer=nse2.
(PAP Biznes)
sar/ ana/