Grodno, dystrybutor materiałów elektrotechnicznych, zadebiutował w piątek na rynku głównym GPW. W najbliższym czasie spółka nie planuje emisji, ale w przyszłości giełda może być źródłem pozyskania kapitału przy okazji ewentualnych akwizycji.
Kurs akcji Grodna wzrósł na otwarciu w pierwszym dniu notowań na rynku głównym warszawskiej giełdy o 0,92 proc. do 5,5 zł. Do obrotu trafiło łącznie 5.381.861 akcji spółki serii B, C i D. Spółka przeniosła się na rynek główny z NewConnect, gdzie była notowana od kwietnia 2011 r.
"Choć w najbliższym czasie nie planujemy nowych emisji, to fakt, że będziemy w gronie firm notowanych na parkiecie głównym GPW zwiększa możliwości rozwoju. W przyszłości może to być droga do pozyskania kapitału przy okazji ewentualnych akwizycji" – powiedział PAP prezes Andrzej Jurczak.
Spółka Grodno jest zainteresowana przejęciami, ale czeka na okazje cenowe.
"W perspektywie kilku najbliższych lat dojdzie do konsolidacji rynku. W branży będzie następować zmiana pokoleniowa. Istnieje wiele firm, które nie mają strategii rozwoju i stoją w miejscu, a są wartościowe. W tej chwili wyceny różnych podmiotów są wysokie, ale czas działa na naszą korzyść. Spółki, które stoją w miejscu, w praktyce cofają się, co przekłada się na ich wartość" - powiedział prezes.
Jego zdaniem do konsolidacji dojdzie w okresie od dwóch do pięciu lat.
"Na rynku zostanie kilku poważnych graczy, którzy przejmą mniejszych" – dodał.
Grodno chce znaleźć się w gronie trzech największych dystrybutorów w kraju. W tej chwili zajmuje piątą-szóstą pozycję.
Spółka zakłada, że w roku obrotowym 2015/2016 (rok obrotowy spółki trwa od kwietnia do marca) osiągnie 9,7 mln zł zysku netto, 13,5 mln zł zysku operacyjnego i 292 mln zł przychodów.
"Optymistycznie oceniamy rynek i podtrzymujemy prognozy finansowe. Wypracowany w ostatnim czasie potencjał biznesowy przełoży się na blisko 23 proc. wzrost przychodów ze sprzedaży. Już pierwszy kwartał pokazał, że te prognozy są jak najbardziej wiarygodne. Również w drugim kwartale idziemy zgodnie z planem" – powiedział Jurczak.
Prezes poinformował, że w ostatnich trzech miesiącach spółka realizowała szereg zleceń dla segmentu przemysłowego. Wzrosła też sprzedaż w nowych obszarach działalności – w fotowoltaice i w handlu klimatyzatorami i wentylatorami.
"Sprzedaży klimatyzatorów szczególnie sprzyjała w tym roku pogoda. Wyniki podbił gorący sierpień. Zrealizowaliśmy także szereg nowych projektów związanych z fotowoltaiką. Zgodnie z planem rozwijamy również sprzedaż pod marką własną" – powiedział Jurczak.
Zgodnie z założeniami spółki na koniec tego roku obrotowego segmenty fotowoltaiczny i urządzeń wentylacyjnych mają mieć po 5 proc. udziałów w przychodach.
Grodno chce być nie tylko dostawcą kompletnych rozwiązań związanych z prądem, ale stawia również na doradztwo w tym zakresie. Rozszerza działalność o telewizję przemysłową, alarmy, kontrolę dostępu do budynku, kompleksowe sterowanie budynkami i systemy przeciwpożarowe.
"Od kilku lat systematycznie notujemy wzrosty skali naszego biznesu. Wyraźne zwyżki w kolejnych latach są dalej możliwe przy nowych pomysłach i rozwijaniu nowych segmentów" – powiedział prezes.
Spółka rozbudowuje też kanał sprzedaży w swoim podstawowym segmencie. Do końca bieżącego roku obrotowego rozbuduje sieć o trzy nowe własne placówki i kilka punktów franczyzowych. Obecnie ma 46 własnych punktów sprzedaży i jeden franczyzowy.
Grodno utrzymuje politykę dywidendową zakładającą wypłatę do 30 proc. zysku netto na dywidendę. W tym roku firma wypłaci 12 groszy dywidendy na akcję. Rok wcześniej było to 8 groszy. (PAP)
morb/ jtt/























































