REKLAMA

Emilewicz: Polscy inżynierowie siłą napędową branży motoryzacyjnej

2016-10-26 15:45
publikacja
2016-10-26 15:45

To nie przypadek, że największe globalne koncerny motoryzacyjne decydują się lokować swoje linie produkcyjne w Polsce - uważa wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Jej zdaniem polscy inżynierowie są siła napędową tej branży, co przyciąga inwestorów.

fot. / / Volkswagen

"Jesteśmy w czasie, kiedy podpisaliśmy bardzo istotne umowy na rozwój (...) dynamicznej branży (motoryzacyjnej - PAP) w Polsce. To nie przypadek, że największe globalne koncerny motoryzacyjne decydują się na lokowanie swoich linii produkcyjnych" - mówiła Emilewicz w środę na konferencji prasowej.

Wskazała, że przez wiele lat Polska była postrzegana jako zaplecze taniej siły roboczej, jednak w branży motoryzacyjnej to nie był ten element, dla którego koncerny decydowały się na lokowanie swoich filii w naszym kraju. "Coraz częściej słyszymy i wiemy o tym doskonale, że to polscy inżynierowie i konstruktorzy, ci, którzy nie tylko składają, a wymyślają to, co mają złożyć, są tą siłą napędową, dla której ta branża i ten przemysł chce dzisiaj znajdować się w Polsce" - tłumaczyła wiceminister.

Jak mówiła, "dzisiaj nie ma części w samochodzie, która nie byłaby projektowana i wykonywana w Polsce, w polskich zakładach".

"Chcemy szukać produktów, na których marża w sprzedaży będzie rosła; chcemy poszukać takich produktów, które staną się składową częścią marki polskiej" - powiedziała wiceminister.

Emilewicz zwróciła też uwagę na rolę elektromobilności w rozwoju Polski. Powiedziała, że początkowo często zarzucano ministerstwu zbyt ambitne plany w stosunku do możliwości. "Już dzisiaj chyba nikt nie kwestionuje, że droga, którą wybraliśmy i którą chcemy wspierać (...) zarówno przez legislację wspierającą rozwój tego kierunku, jak i instrumenty finansowe, jest właściwa" - mówiła.

Jej zdaniem Polska znajduje się teraz w "unikalnym momencie", kiedy może realnie brać udział w dyskusji dotyczącej rozwoju gospodarczego. "Nie musimy gonić za peletonem, nie musimy być gdzieś w tyle; możemy być rzeczywiście w czołówce. Dlaczego? Dlatego, że mamy świetnych inżynierów, dlatego, że branża szeroko rozumiana jako ICT (Technologie informacyjne i komunikacyjne, Information and Communication Technologies, w skrócie ICT - PAP) jest naszym okrętem flagowym i dlatego, że dzisiaj te inwestycje chcą do nasz przychodzić" - podkreśliła Emilewicz.

"Jeśli są inwestycje, to wokół nich powstaje ekosystem. Dzisiaj chyba nie przesadzimy, jeśli powiemy, że ten ekosystem w Polsce jest najlepszy" - podsumowała.

W czasie konferencji prasowej przed budynkiem Ministerstwa Rozwoju można było zobaczyć wystawę pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych. Pokazano ponad 20 modeli autobusów, samochodów i ciężarówek o elektrycznych lub alternatywnych źródłach napędu. Wystawa wpisuje się w rządowy program Elektromoblilności. Ma on przyczynić się do rozpropagowania idei czystego i bezpiecznego transportu oraz do wprowadzenia konkretnych rozwiązań prawnych, które w przyszłości przełożą się na promocję pojazdów niskoemisyjnych.

We wrześniu resort energii przyjął Plan Rozwoju Elektromobilności, który zakłada, że do 2025 r. po polskich drogach będzie jeździć milion samochodów elektrycznych. Plan uwzględnia też elektryfikację transportu publicznego. W 2020 r. - jak wynika z planów resortu - w Polsce zarejestrowanych powinno być już ok. 75 tys. pojazdów elektrycznych, z czego 70 proc. w aglomeracjach i obszarach gęsto zaludnionych. W 2025 r. we flocie wykorzystywanej przez administrację publiczną pojazdów napędzanych prądem miałaby być już połowa.

W ostatnim czasie Polska podpisała porozumienia dot. inwestycji zagranicznych w kraju z globalnymi koncernami motoryzacyjnymi - m.in. firmami Mercedes-Benz, Volkswagen i Toyota. Mercedes ma wyłożyć na budowę fabryki silników ok. 500 mln euro i stworzyć kilkaset nowych miejsc pracy, a łączna wartość nowych inwestycji Toyoty ma sięgnąć 650 mln zł. (PAP)

k/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Konto Przekorzystne z premią do 300 zł

Konto Przekorzystne z premią do 300 zł

Advertisement

Komentarze (12)

dodaj komentarz
~ble
Czyli tania wysoko wykwalifikowana siła robocza jakby się dałódź to by profesorów na robotników brali
~silvio_gesell
Inżynieria dobra tylko marketing słaby. Jak przyciśnie gospodarkę zachodnich krajów to okaże się, że dobrych produktów nie trzeba reklamować.
~Dżejms
Dowalić wieśwagenowi parę miliardów i stawiać swoje fabryki. Co najmniej ze dwie. Musimy mieć swoje a nie dotować obcych.
~slaw
Ja myślę że Polacy to już powinni być władcami wszechświata a tu bida.
~Świadomy
Pamiętaj,szanowny rozmówco, ze mówisz o branży B2B wiec firmy, właściciele a nawet pracownicy nie szukają rozgłosu i powszechnej rozpoznawalności. Pewnie nie chcieliby abym szeroko opisywał ich działanie, zwłaszcza ze pytasz o szczegóły tego co projektują. To jest objęte bardzo ścisła tajemnica handlowa. Posłużę Pamiętaj,szanowny rozmówco, ze mówisz o branży B2B wiec firmy, właściciele a nawet pracownicy nie szukają rozgłosu i powszechnej rozpoznawalności. Pewnie nie chcieliby abym szeroko opisywał ich działanie, zwłaszcza ze pytasz o szczegóły tego co projektują. To jest objęte bardzo ścisła tajemnica handlowa. Posłużę sie wiec przykładem spółki AIUT z Gliwic, jednej z nielicznych szeroko promujących sie. Mysle ze nie ma liczącego sie w Europie producenta OEM lub tier 1 z automotive dla którego nie pracują. W samych Gliwicach jest kilka/kilkanaście firm o zbliżonym poziomie technicznym. W całym woj. Śląskim niskie kilkadziesiąt a w całej Polsce pewnie grubo ponad 100.
~zez
człowieku nie kompromituj się już. Najpierw piszesz, że "jest wiele firm", choć pytałem o biura konstrukcyjne a potem wyjeżdzasz z jedną firmą która nie ma nawet biura konstrukcyjnego bo klepie jakieś tam części wg GOTOWEJ specyfikacji a co najśmieszniejsze firma ta nie działa nawet w branży motoryzacyjnej człowieku nie kompromituj się już. Najpierw piszesz, że "jest wiele firm", choć pytałem o biura konstrukcyjne a potem wyjeżdzasz z jedną firmą która nie ma nawet biura konstrukcyjnego bo klepie jakieś tam części wg GOTOWEJ specyfikacji a co najśmieszniejsze firma ta nie działa nawet w branży motoryzacyjnej o której tutaj mowa.
~Nieświadomy
Jeśli objęte jest tajemnicą handlową, to skąd wiesz o tym?
~tiaaaa
Tiaaa To ile zarabia inzynier w Polsce a ile w Niemczech . Tiaaaa PiSowska propaganda sukcesu na plecach Polaków.
~karol
A jeszcze PiS chce doj....ac podatki 40% dla tych ambitnych inzynierow na DG i nie tylko.
~Świadomy
Całkiem sporo. Zwykle sa to firmy małe i średnie (zatrudnienie do 200 osób) najcześciej z dominującym udziałem kapitału polskiego. Ich zagłębia skupiaja sie w ramach trzech województw ( śląskie, wielkopolskie, dolnośląskie). W całej swojej masie sa spora siła i doganiają technologicznie światowa czołówkę. Niemniej Całkiem sporo. Zwykle sa to firmy małe i średnie (zatrudnienie do 200 osób) najcześciej z dominującym udziałem kapitału polskiego. Ich zagłębia skupiaja sie w ramach trzech województw ( śląskie, wielkopolskie, dolnośląskie). W całej swojej masie sa spora siła i doganiają technologicznie światowa czołówkę. Niemniej obecnie jeszcze światowego brendu brak ale rokowania sa dobre.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki