REKLAMA
WEBINAR

Ekologia może iść w parze z wygodą. Transport publiczny w Polsce powoli się zazielenia

2022-12-20 08:45
publikacja
2022-12-20 08:45

Ograniczenie negatywnych skutków zmian klimatu to cel wymagający ogromnych nakładów i działań wielowektorowych. Dlatego w unijnych politykach akcent kładzie się zarówno na dekarbonizację gospodarek, jak i na wprowadzanie „zielonych” zmian do transportu drogowego, który odpowiada za ok. 1/4 emisji CO2 w UE. Mowa tu nie tylko o odchodzeniu od silników spalinowych, ale również o wsparciu dla publicznej komunikacji opartej o niskoemisyjne źródła energii.

Ekologia może iść w parze z wygodą. Transport publiczny w Polsce powoli się zazielenia
Ekologia może iść w parze z wygodą. Transport publiczny w Polsce powoli się zazielenia
fot. D. Nita-Garbiec / / UM Gliwice

Sprawnie działający transport publiczny to mniej samochodów osobowych na ulicach, a więc i także mniej korków i spalin. Kluczowe jest tu jednak słowo „sprawnie”, bo – czy nam się to podoba, czy nie – do korzystania z autobusów, tramwajów i pociągów ciężko będzie zachęcić jedynie ekologią.

Pasażerowie oczekują bowiem rozbudowanej siatki połączeń, a także infrastruktury ułatwiającej przesiadki, np. z pociągu do autobusu, i dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Taka infrastruktura już w Polsce powstaje, a za jej modelowe przykłady mogą posłużyć Gliwickie Centrum przesiadkowe i Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.

„Zachodnia Brama Metropolii Silesia – Centrum Przesiadkowe w Gliwicach”, bo tak brzmi oficjalny tytuł projektu, otrzymało 129 mln zł ze środków unijnych, a dokładnie z puli zarezerwowanej dla Śląska w programie regionalnym. Inwestycję realizowano od 2020 r. na dawnych terenach pokolejowych w centrum miasta. Oficjalne otwarcie miało natomiast miejsce 3 grudnia 2022 r.

fot. D. Nita-Garbiec / UM Gliwice

Gliwickie centrum przesiadkowe, na które składa się m.in. nowy budynek obsługi pasażerskiej, połączyło pobliski dworzec PKP z systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, a także z centrum miasta. Obiekt wyposażono w wiele nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań, by wspomnieć tylko o panelach fotowoltaicznych czy okładzinach z płyt elewacyjnych na bazie cementu fotokatalitycznego, który zmniejsza stężenia szkodliwych substancji w powietrzu i ma właściwości antybakteryjne.

Innym przykładem inwestycji w zrównoważony transport miejski jest wspomniane już Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego (LOF), którego ukończenie zaplanowano na początek 2023 r.

W projekcie nowego lubelskiego Dworca Metropolitalnego aż roi się od proekologicznych technologii budowlanych. Budynek, ogrzewany pompami ciepła, będzie otoczony szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła, a na dachu konstrukcji pojawią się nasadzenia, które będą oczyszczać powietrze i zapobiegać powstawaniu tzw. wysp ciepła. Co więcej, nad stanowiskami autobusowymi zainstalowane zostaną panele fotowoltaiczne o mocy zapewniającej pełną samowystarczalność energetyczną dworca.

Dodatkowo miasto zdążyło już rozbudować sieć komunikacji zbiorowej na potrzeby LOF-u – zakupiono m.in. 15 trolejbusów i przeprowadzono remont ulicy Muzycznej, wytyczając na niej dwa pasy dla pojazdów komunikacji miejskiej. W tym przypadku pieniądze unijne pozyskano (ponad 65 mln zł) z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia przeznaczonego dla makroregionu złożonego z 5 województw ściany wschodniej.

Zbliżająca się nowa perspektywa finansowania to kolejne środki na tego rodzaju inwestycje i to w kilku programach, poczynając od największego, czyli Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Środowisko i Klimat, przez nowy Program Operacyjny dla Polski Wschodniej, a kończąc na programach regionalnych dla poszczególnych województw.

fot. Materiał Partnera / 

Źródło:
Tematy
Znajdź pracownika na Pracuj.pl już od 41,70 zł!

Znajdź pracownika na Pracuj.pl już od 41,70 zł!

Advertisement

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki