Wartość obrotów w lokalnych sklepach spożywczych w 2022 r. (dane od stycznia do grudnia) była o 11,2 proc. większa niż w 2021 roku. Liczba wizyt była dość stabilna, rosnąc o 0,2 proc., kupiono o 3,3 proc. mniej produktów – wynika z badania M/platform.


"Spadki ilościowych obrotów w lokalnych sklepach spożywczych, z których dysponujemy danymi transakcyjnymi nie są wyjątkową sytuacją. Inne agencje badawcze monitorujące rynek dóbr szybkozbywalnych potwierdzają tę tendencję także na poziomie całej Polski. Rosnące ceny spowodowały, że zaczęliśmy kupować mniej produktów spożywczych" - powiedziała, cytowana w komunikacie, Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych M/platform.
Jak wskazała, trend spadkowy jest niejako „przytłumiony”.
"Od lutego w Polsce mieszka około miliona nowych osób z Ukrainy, które schroniły się przed wojną. Jednak nawet mimo tak wielu nowych mieszkańców Polski ilość zakupów spadła, co może wskazywać na coraz trudniejszą sytuację finansową wielu gospodarstw domowych" – dodała.
Jak podano, średnia wartość transakcji w 2022 r. wyniosła 25,27 zł, 10,9 proc. więcej rdr. Rok temu w koszyku było średnio 5,1 produktów, w 2022 r. - 5 produktów.
"W przypadku miesięcznego koszyka z grudnia 2022 r. ta różnica jest nawet większa w porównaniu rok do roku, bo wynosi 3,29 zł. W grudniu 2021 r. za średni koszyk płaciliśmy 27,14 zł, a w ubiegłym roku już 30,43 zł, czyli zgodnie z naszymi prognozami koszyk grudniowy przekroczył magiczną barierę 30 zł. Ta różnica w średniej wartości transakcji oczywiście wynika ze specyfiki grudnia, podczas którego kupujemy więcej, a często także sięgamy po produkty z wyższych półek" - powiedziała Ewa Rybołowicz.
Jak dodała, dla wielu kategorii (alkohole mocne, kawa, herbata, kakao czy nabiał) to w grudniu przypadają najlepsze dni dla obrotów w całym roku.
pel/ osz/