REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Dlaczego Polska nie produkuje swojego samochodu?

Marcin Lekki2014-01-06 06:00
publikacja
2014-01-06 06:00

Rozwinięty przemysł motoryzacyjny to jeden z wyznaczników bogactwa i rozwoju gospodarczego. Z polskich fabryk od wielu lat wyjeżdżają tylko samochody zagranicznych marek, a na wskrzeszenie FSO raczej nie ma co liczyć. Jedyną nadzieją są małe projekty młodych entuzjastów. Ci mają jeden problem – potrzebują dużo pieniędzy na rozwój projektów.

produkcja samochód
foto: Thinkstock 

W czasach PRL-u kopalnią motoryzacyjnych idei była firma FSO i należący do niej zakład produkcyjny na warszawskim Żeraniu – to tam powstały warszawa, syrena i polonez.  Niestety lwia część projektów nie znajdowała aprobaty decydentów i nie była produkowana. Wystarczy wspomnieć takie samochody, jak FSO ogar, FSO wars, czy syrena sport, której projektem zachwycał się cały świat. We Włoszech o syrenie sport mówiono jako o „najpiękniejszym aucie zza żelaznej kurtyny”.

Po upadku komunizmu fabryka borykała się z problemami, a ostatni samochód zjechał z taśmy produkcyjnej w 2011 roku. Obecnie nie ma szans na reaktywację FSO. Z innych polskich fabryk wyjeżdżają samochody zagranicznych marek.

Dlaczego tak trudno o polski samochód?

Kilka dobrych sposobów, aby taniej kupić samochód» Kilka dobrych sposobów, aby taniej kupić samochód
Powodów jest kilka, ale wszystkie wiążą się z brakiem pieniędzy. Obecnie na rynek motoryzacyjny na skalę masową praktycznie nie da się wejść. Jest zdominowany przez producentów globalnych, dysponujących potężnymi zasobami finansowymi, z którymi próżno walczyć. Pokazał to dobitnie przykład Porsche i Volkswagena sprzed kilku lat. Producent sportowych samochodów zarzekał się, że przejmie spółkę z Wolfsburga, a skończyło się na… przejęciu Porsche przez VW.

Problemem jest też marka – całkiem nowemu producentowi nie jest łatwo zaistnieć w świecie motoryzacji. Rynek samochodów jest specyficzny, ponieważ nabywcy są często mocno przywiązani do marki. Nawet jeśli nie są z nią związani emocjonalnie, to znany producent ma łatwiej – jego produkt daje bowiem rękojmię jakości. Jest to niezbędne, dla wielu osób zakup nowego samochodu bywa drugim największym w życiu, zaraz po kupnie mieszkania.

Małym producentom pozostaje próba zagospodarowania niszy na rynku. Taka nisza najczęściej znajduje się wśród najdroższych samochodów (mały producent pod względem kosztów nie może konkurować z dużym). Tutaj możemy wskazać sukcesy mniejszych producentów, takich jak Pagani, Tesla czy kilku brytyjskich marek. Aby zbudować samochód zdolny do konkurowania z największymi, trzeba osiągnąć bardzo wysoki poziom technologiczny, a na to potrzeba dużych pieniędzy – i tak koło się zamyka. W efekcie drobnych producentów co roku więcej upada, niż powstaje.

Nadzieja w nowych-starych projektach

Na produkcję masową polskiego samochodu nie mamy co liczyć. Ostatnio jest jednak głośno o kilku pomysłach na samochody mające powstawać od zera i wzniecić zapomnianą myśl techniczną. Jednym z nich jest projekt nowej syreny sport – pracują nad nim Rafał Czubaj, Pavlo Burkatsky oraz Maciej Marcinkowski. Aquila sport (tak ma się nazywać nowe wcielenie syreny sport) ma mieć 330 koni mechanicznych przy wadze poniżej 1000 kg oraz napęd na tylne koła. Patrząc na charakterystykę techniczną i styl, przypomina najnowszą alfę romeo 4C (do kupienia za 220 tys. zł) i z tego typu samochodami powinna konkurować.  – Jeśli chodzi o cenę samochodu, myślę że będzie to kwota ok. 250 tys. zł, jednak są to tylko oszacowania – mówi Rafał Czubaj, jeden z projektantów aquili sport.

aquila sport
Wizualizacja aquili sport, źródło: http://aquila-sport.com/

- Szanse na rozpoczęcie produkcji auta aquila sport są bardzo duże, w chwili obecnej trwają prace projektowe podwozia, nadwozia, zawieszenia oraz wnętrza. Wciąż trwają negocjacje dotyczące stałej dostawy silników oraz skrzyń biegów – mówi Czubaj. Podkreśla, że chodzi przede wszystkim o wskrzeszenie legendy i o to, aby samochód od początku do końca powstał w Polsce. Do tego potrzeba sporej sumy pieniędzy. W prototyp trzeba zainwestować 1,5 mln zł, aby rozpocząć produkcję trzeba zebrać około 10 mln zł. – Pozyskanie tych środków to tylko kwestia czasu, inwestorzy są otwarci na dalsze inwestycje – dodaje Rafał Czubaj. Na temat projektu dowiemy się więcej na stronie facebook.com/AquilaAuto oraz http://aquila-sport.com/.

Inną ciekawą inicjatywą jest projekt nowej warszawy, którym zarządza Michał Koziołek. Prace są na zaawansowanym etapie, twórcy zapowiadają pierwsze jazdy testowe już w lutym 2014, a na ulicach być może zobaczymy samochód za półtora roku. Ma być luksusową i stylową limuzyną – pomogą w tym 22-calowe felgi i wykończenie wnętrza skórą. Nowej Warszawie nie zabraknie mocy, znajdzie się w niej 5-litrowy silnik o mocy 544 koni mechanicznych.

nowa warszawa
Wizualizacja nowej warszawy, źródło: http://www.newwarsaw.com/

Kolejny projekt należy do kanadyjskiej firmy, jednak prowadzonej przez Polaka i nawiązującej do przeszłości polskiej motoryzacji. Mowa o syrenie meluzyna – firma AK Motor nabyła prawa do marki Syrena. Jednak firma nie zamierza stawiać własnych fabryk, a produkcje chce zlecać podmiotom zewnętrznym. Ze względu na rozmiary i docelową klientelę samochód ma konkurować między innymi z fiatem 500, a jego ceny mają zaczynać się od 35 tys. zł.

Jesteśmy na dobrej drodze

O tym, że Polak potrafi, świadczy chociażby projekt, zakończony powstaniem prototypu polskiego supersamochodu – arrinery hussaryi, który ujrzał świat w 2011 roku. Samochód ma mieć umieszczony centralnie 650-konny silnik i rozpędzać się od 0 do 100 km/h w czasie 3,2 sekundy. Nadwozie Arrinery projektował Pavlo Burkatsky, pracujący obecnie nad aquilą sport. Za elementy ramy pojazdu odpowiada Lee Noble, który przez 30 lat zaprojektował i wyprodukował 2000 samochodów. Aktualnie testowana jest rama pojazdu (która już jeździła z prędkością 250 km/h), a w 2015 roku samochód ma trafić do pierwszych nabywców. Producent na chwilę obecną ustala cenę na poziomie 509 tys. zł

Na terenie Polski działają fabryki Fiata, Volkswagena i Opla, a ostatnio pojawiły się wieści o kolejnym projekcie. W Specjalnych Strefach Ekonomicznych prężnie działają firmy produkujące podzespoły – wciąż brakuje nam jednak polskiego samochodu, który miałby potencjał sprzedaży na całym świecie. Być może to właśnie aquila sport, nowa warszawa i syrena meluzyna dadzą nam powód do dumy.

Marcin Lekki
Bankier.pl

m.lekki@bankier.pl

Źródło:
Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Komentarze (4)

dodaj komentarz
~barbara-
Problem w tym, ze bylibysmy konkurencja dla Niemcow. Ja juz pracuje za granica a tu na okraglo reklamuja Lufthansa (loty lini niemieckiej) i niemieckie samochody. Polskich reklam brak. I to nie jest przypadek i nie jest przypadkiem, ze nieznany Tusk zostal krolem Europy w pierwszej kadencji. Nie przypadkowe jest takrze, to, Problem w tym, ze bylibysmy konkurencja dla Niemcow. Ja juz pracuje za granica a tu na okraglo reklamuja Lufthansa (loty lini niemieckiej) i niemieckie samochody. Polskich reklam brak. I to nie jest przypadek i nie jest przypadkiem, ze nieznany Tusk zostal krolem Europy w pierwszej kadencji. Nie przypadkowe jest takrze, to, ze mamy w Polsce sklepy typu LIDL i Karfurt. To jest wszystko niemieckie. Stocznie, gornictwo w Polsce zlikwidowano a w Niemczech kwitnie. Przeciez to golym okiem widac, ze Niemcy likwiduja sobie konkurencje a teraz jeszcze Tusk na drugiej kadencji w Uni, poparty przez Angele Merker. Skoro udalo mu sie przekonac prawie cala Polske, ze jest uczciwym czlowiekiem, to i w Uni przekonuje ich, ze jest odpowiednim czlowiekiem na odpowiednim miejscu, tylko ze fakty sa takie, ze Polska jest biedna a Niemcy bogate.
~wwmoto
Jeśli będzie wsparcie rządu to jest szansza na reaktywację FSO a w nim produkcję wspólnie nowej Syreny, nowej Warszawy i Poloneza czy aquili
~Arek
Te wszystkie polskie samochody to marzenia.. nie nadajemy sie do produkcji technicznych. Powinniśmy zostać przy tym na czym zarabiamy np. Produkcja palet Euro albo hodowla lisów lub kur no i transport .

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki