REKLAMA

Cyberprzestępcy okradli holenderskie banki na prawie 40 mln euro w 2020 r.

2021-04-09 14:37
publikacja
2021-04-09 14:37
fot. igorstevanovic / Shutterstock

Cyberprzestępcy okradli holenderskie banki w 2020 r. na prawie 40 mln euro. Bankowcy rosnącą liczbę przestępstw wiążą z pandemią COVID-19.

W wyniku przestępstw dokonanych przez przestępców internetowych w ubiegłym roku banki utraciły 39.5 mln euro - informuje w piątek Holenderski Związek Banków (NVB).

Najwięcej szkód, bo aż 26,7 mln euro, wyrządził „phishing”, czyli podszywanie się pod stronę banku lub wyłudzenie danych przez telefon lub pocztę elektroniczną. W 2019 r. było to jedynie 7,9 mln euro.

Cyberprzestępcy wykorzystywali także skradzione karty debetowe i kredytowe, co przyniosło prawie 10 mln euro strat. Jak zauważa NVB prawie wszystkie szkody są rekompensowane przez banki, chyba że sam klient dopuścił się poważnego zaniedbania.

Według bankowców istnieje kilka przyczyn większych szkód spowodowanych oszustwami w systemie płatności. „Ponieważ w wyniku pandemii utrzymujemy więcej kontaktów online ze znajomymi, sklepami, firmami i władzami, oszustom łatwiej jest dotrzeć do potencjalnych ofiar przez internet” - pisze w informacji prasowej Holenderski Związek Banków.

Fałszywe wiadomości i fałszywe strony internetowe oszustów stały się znacznie lepsze, inteligentniejsze i bardziej przekonujące. Dzięki bogactwu danych osobowych, które oszuści uzyskują z wycieków danych: Facebooka, Marktplaats, Instagrama, LinkedIn i innych mediów społecznościowych, mogą łatwiej oszukać ofiary.

„Przestępcy są bardzo kreatywni w uzyskiwaniu dostępu do kont bankowych” - poinformowano PAP w biurze rzecznika amsterdamskiej policji. Na przykład, wysyłając wiadomość e-mail lub wiadomość tekstową z informacją, że jest coś nie tak z danymi bankowymi lub kartą bankową.

„Następnie przestępcy zwabiają do fałszywej witryny banku, która niczym nie różni się od prawdziwej. Tutaj zostaniemy poproszeni o podanie nazwy użytkownika i hasła. W ten sposób oszust będzie miał dostęp do danych bankowych. Ze wszystkimi tego konsekwencjami” - informuje policja.

Z Amsterdamu Andrzej Pawluszek

Źródło:PAP
Tematy
Kredyt balonowy na samochód. Wszystko, co musisz wiedzieć.

Kredyt balonowy na samochód. Wszystko, co musisz wiedzieć.

Komentarze (2)

dodaj komentarz
fiat126p
Okradli klientów banków (przynajmniej w podawanych 2/3 strat) a nie banki - to nie to samo. A że dziwaczne prawo każe płacić za złodziei to nie ma motywacji do ich ścigania i elementarnej ostrożności wśród klientów. Niestety zapłacą za to inni klienci w gorszych ofertach banków i opłatach.
Okradanie banków to
Okradli klientów banków (przynajmniej w podawanych 2/3 strat) a nie banki - to nie to samo. A że dziwaczne prawo każe płacić za złodziei to nie ma motywacji do ich ścigania i elementarnej ostrożności wśród klientów. Niestety zapłacą za to inni klienci w gorszych ofertach banków i opłatach.
Okradanie banków to rzadkość, czasem robią to pracownicy. Najgorsze włamania z zewnątrz - pół biedy jeśli tylko ukradną pieniądze - bank przywraca salda. Częściej kradną dane osobowe z bazy i stany kont (bo wyprowadzenie kasy, nawet z konta klienta jest trudniejsze).
demeryt_69
"Jak zauważa NVB prawie wszystkie szkody są rekompensowane przez banki, chyba że sam klient dopuścił się poważnego zaniedbania" - fajnie tam mają :)

Powiązane: Cyberbezpieczeństwo

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki