Ubezpieczenia Home Assistance to pakiet usług świadczonych przez zakłady ubezpieczeń za pośrednictwem operatora assistance (Centrów Alarmowych/ Interwencyjnych / Operacyjnych), które czynne są 24 h/ dobę we wszystkie dni w roku, na rzecz ubezpieczonego i osób mu bliskich wspólnie z nim zamieszkałych. Ubezpieczenia tego rodzaju są już obecne prawie we wszystkich produktach ubezpieczeń mieszkań / domów jednorodzinnych na rynku polskim lub dodawane do ubezpieczeń oferowanych w ramach rachunków bankowych.
Usługi Home Assistance udzielane przez zakłady ubezpieczeń skonstruowane są tak, że ubezpieczony ma możliwość wyboru wariantów świadczonych usług, albo w zakresie podstawowym (który najczęściej dodawany jest już obligatoryjnie do każdej umowy ubezpieczenia bezskładkowo lub za symboliczną opłatą) albo w zakresach rozszerzonych, które w różnych zakładach ubezpieczeń zawierają inaczej skonstruowane opcje udzielanych usług. Najczęściej ubezpieczenie Home Assistance w zakresie podstawowym zawiera usługi związane z pomocą techniczną w domu uruchamianą w przypadku wystąpienia szkody w miejscu ubezpieczenia powstałej wskutek zdarzeń losowych albo kradzieży z włamaniem rabunku, awarii sprzętu AGD/RTV, utraty kluczy do miejsca zamieszkania, utraty kart bankowych, utraty dokumentów.
Pomoc ubezpieczonemu udzielana jest najczęściej w poniższym zakresie: interwencja specjalisty (ślusarza, hydraulika, elektryka, dekarza, technika urządzeń grzewczych) w celu usunięcia szkody, przyjazd ubezpieczonego do miejsca zamieszkania, jeśli w chwili awarii powstałej w jego ubezpieczonym mieszkaniu jest on w miejscu odległym od miejsca zamieszkania; transport ubezpieczonego w przypadku szkody, która uniemożliwia zamieszkiwanie ubezpieczonego w miejscu zamieszkania do najbliższego hotelu lub lokalu zastępczego, organizacja tego pobytu w hotelu lub wynajem lokalu zastępczego; dozór mienia, organizacja transportu mienia; interwencja ślusarza w celu wymiany zamków lub otworzenia drzwi jeśli się zatrzasnęły, naprawa sprzętu AGD/RTV przez odpowiedniego specjalistę, pomoc w zastrzeżeniu kart bankowych, udzielenie informacji o działaniach jakie należy podjąć w celu uzyskania nowych dokumentów oraz np. na życzenie ubezpieczającego usługi informacyjne o usługodawcach.
W zakresach rozszerzonych najczęściej udzielane są usługi takie jak:
· Pomoc medyczna, która może obejmować: wizytę lekarza pierwszego kontaktu lub pielęgniarki, transport medyczny, organizację wizyty u lekarza specjalisty, dostawę leków do domu, opiekę domową po hospitalizacji, opiekę nad dziećmi wraz z indywidualnymi korepetycjami lub osobami niepełnosprawnymi w trakcie hospitalizacji ubezpieczonego, opiekę nad zwierzętami w przypadku pobytu ubezpieczonego na zwolnieniu lekarskim, usługi rehabilitacyjne;
· Serwis prawny, który może obejmować: telefoniczną informacje prawną, przesyłanie drogą elektroniczną aktów prawnych oraz wzorców umów cywilnoprawnych;
· Serwis informatyczny, który może obejmować telefoniczną konsultację z dyżurnym informatykiem, zorganizowanie naprawy sprzętu komputerowego u miejscu zamieszkania lub zorganizowanie dostarczenia tego sprzętu do najbliższego punktu serwisowego;
· Usługi concierge, które mogą obejmować: organizację dostarczenia i rezerwację takich produktów jak np.: dostawy kwiatów, dostawy zakupów, wypoczynku w wybranym miejscu (rezerwacja hotelu, pensjonatu, wycieczki, biletów lotniczych, kolejowych, itp.), biletów na koncert, mecz, spektakl, itp., rezerwację w wybranej restauracji, klubie sportowym, centrum biznesowym, stacji obsługi pojazdów, itp., opieki nad dziećmi zwierzętami, wynajęcie i podstawienie samochodu zastępczego wynajęcie usługi i podstawienie limuzyny z kierowcą, drobnej pomocy domowej;
· Usługi informacyjne, które mogą obejmować takie informacje jak: sportowe ( np. informacje o rozgrywkach i ich wynikach), o podróżach i turystyce ( np. informacje ona temat klimatu w danym kraju, szczepieniach obowiązkowych, wiz, atrakcji turystycznych), samochodowe ( np. o sugerowanych połączeniach i objazdach, lokalizacji najbliższej stacji benzynowej lub warsztatu samochodowego), o możliwości wypożyczenia samochodu, o usługodawcach operatora Assistance, odnośnie procedur likwidacji szkód z posiadanych przez ubezpieczonych umów ubezpieczeniowych, odnośnie połączeń lotniczych i promowych, odnośnie kosztów paliwa i opłat drogowych we wskazanym kraju.
Należy tutaj zaznaczyć, że ubezpieczenia Home Assistane nie są oferowane jako indywidualne produkty, a powiązane są zawsze z ubezpieczeniem mieszkania lub domu jednorodzinnego.
Dokonując wyboru ubezpieczenia mieszkania sugerowałabym zwrócić uwagę na zakres oferowanych usług Home Assistance, ponieważ niektóre zakłady ubezpieczeń bardzo zawężają ilość oferowanych usług.
W zakresie ubezpieczenia Home Assistance należy szczególną uwagę zwrócić na:
· to, czy usługi assistance obejmują jedynie organizację pomocy, czy również pokrywają jej koszty (jeśli nie będą pokrywały kosztów , to koszt wykonania usługi będzie ponosił ubezpieczony),
· limity kwotowe określone na poszczególne rodzaje usług oraz na ich ilość możliwą do wykorzystania w ciągu okresu ubezpieczenia,
· sumę ubezpieczenia, która stanowi górną granicę odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń za wszystkie oferowane usługi.
Agnieszka Potrzebowska
Główny Specjalista ds. Ubezpieczeń Majątkowych InterRisk TU SA
Źródło:Informacja prasowa





















































