REKLAMA

Biomed-Lublin oczekuje w II poł. '18 wzrostu sprzedaży oraz marży brutto wyraźnie powyżej 50 proc.

2018-08-21 13:36
publikacja
2018-08-21 13:36

Biomed-Lublin oczekuje w drugiej połowie 2018 roku wzrostu sprzedaży oraz zwiększenia marży brutto wyraźnie powyżej 50 proc., skupia się na poprawie EBITDA - poinformował PAP Biznes prezes Marcin Piróg. Spółka chce rozwijać sprzedaż zagraniczną i ocenia, że w 2019 roku przychody z eksportu mogą przewyższyć przychody krajowe.

Biomed-Lublin oczekuje w II poł. '18 wzrostu sprzedaży oraz marży brutto wyraźnie powyżej 50 proc.
Biomed-Lublin oczekuje w II poł. '18 wzrostu sprzedaży oraz marży brutto wyraźnie powyżej 50 proc.
fot. phakimata / / YAY Foto

Biomed-Lublin przyjął w kwietniu strategię rozwoju na lata 2018-2022, której realizacja ma zapewnić spółce przychody przekraczające 100 mln zł rocznie.

W 2017 roku spółka odnotowała przychody ze sprzedaży na poziomie 31,2 mln zł. W pierwszym kwartale 2018 roku przychody wyniosły 7,1 mln zł wobec 8,9 mln zł rok wcześniej.

Jak wynika z raportu, marża brutto na sprzedaży Biomedu-Lublin wyniosła w pierwszym kwartale tego roku około 50 proc. Rok wcześniej było to około 37 proc.

"Przychody ze sprzedaży i marża w pierwszej połowie roku były obciążone tym, że spółka nie dysponowała jeszcze zwiększonymi mocami produkcyjnymi na Onko BCG. W drugiej połowie wzrost sprzedaży będzie już widoczny i marża brutto w drugiej połowie roku powinna być już wyraźnie powyżej 50 proc." - powiedział PAP Biznes prezes Marcin Piróg.

Spółka wskazała w strategii trzy główne produkty - Onko BCG, szczepionkę przeciwgruźliczą BCG oraz Distreptazę. Marża na sprzedaży w przypadku Distreptazy wynosi ponad 65 proc., a w przypadku pozostałych dwóch produktów ponad 70 proc.

"W przyszłym roku zobaczymy już pełne efekty zwiększenia mocy produkcyjnych. Naszym celem jest dwucyfrowy wzrost sprzedaży w kolejnych latach" - powiedział prezes Piróg.

Zarząd informował w kwietniu, że zakładane w strategii 100 mln zł przychodów to perspektywa nie wcześniej niż 2024 roku.

Biomed-Lublin miał w 2017 roku 11,1 mln zł EBITDA i 588 tys. zł zysku netto. W pierwszym kwartale 2018 roku EBITDA grupy wyniosła 1.758 mln zł wobec 641 tys. zł rok wcześniej, a strata netto 485 tys. zł wobec 1,024 mln zł straty rok wcześniej.

"Skupiamy się na systematycznej poprawie wyniku EBITDA i na tym poziomie z kwartału na kwartał postęp powinien być widoczny" - powiedział prezes Piróg.

Spółka oczekuje wzrostu sprzedaży eksportowej. Jak wynika z jej raportu rocznego, produkty Biomedu są obecnie dostępne w sprzedaży w prawie 30 krajach. Na koniec pierwszego kwartału eksport stanowił ok. 38 proc. przychodów grupy.

"Eksport na koniec tego roku powinien stanowić około 40 proc. wartości sprzedaży. W przyszłym roku przychody z eksportu powinny przewyższyć już przychody krajowe. Nie oznacza to, że przychody w kraju będą spadać. Zwiększyliśmy moce produkcyjne i będziemy realizować coraz większą sprzedaż za granicą" - powiedział prezes Piróg.

Do końca pierwszego półrocza 2018 roku spółka mogła produkować rocznie 12 tys. opakowań Onko BCG i 50 tys. opakowań szczepionki BCG. Od drugiego półrocza wydajność w przypadku Onko BCG wzrosła do 36 tys. opakowań. Spółka chce zwiększyć moce produkcyjne do końca 2020 roku do 72 tys. opakowań w przypadku Onko BCG i do 200 tys. opakowań w przypadku szczepionki.

"Nasza szczepionka BCG jest zarejestrowana na Ukrainie, ale nie mogliśmy tam realizować dostaw, ponieważ priorytetem jest dostawa na rynek polski. A mamy jeszcze umowy wiążące na rynkach: francuskim, węgierskim i kilku Bałkańskich i więcej dostaw w tej chwili nie możemy realizować. Jednak w perspektywie kolejnych lat i po realizacji CBR, które pozwoli nam przejście w szczepionce z ampułki na fiolkę, otworzą się nam nowe możliwości rynkowe” - dodał.

Zarząd informował wcześniej, że potencjał sprzedażowy szczepionki BCG w kraju w 2022 roku wynosi 30 tys. opakowań, a za granicą 100 tys. W 2017 roku Biomed sprzedał w kraju 29,2 tys. opakowań szczepionki i 19,9 tys. opakowań za granicą.

Spółka zamierza rozwijać działalność m.in. na rynku tureckim. Zamierza zarejestrować w tym kraju produkt Onko BCG.

"Zawirowania wokół Turcji na pewno nie pomagają, aczkolwiek nasze ceny kontraktowe są w euro. W tej chwili od stycznia bieżącego roku realizujemy już dostawy na rynek turecki. Jednak, aby nasza przyszła pozycja była stabilna, potrzebujemy rejestracji leku" - powiedział prezes.

"Spodziewamy się, że rejestracja naszego Onko BCG nastąpi w połowie przyszłego roku i nie uważam, aby zawirowania wokół waluty wpłynęły na to, czy ten lek będzie się tam sprzedawał" - dodał.

Od początku roku turecka lira osłabiła się w stosunku do dolara o 62 proc., najmocniej ze wszystkich walut rynków wschodzących. Spadek wartości liry nabrał tempa 10 sierpnia, kiedy prezydent USA Donald Trump poinformował o dwukrotnym podwyższeniu ceł na turecką stal i aluminium. Problemy Turcji to również m.in. przegrzanie tamtejszej gospodarki, nadmierne zadłużenie kraju za granicą, a także zawirowania polityczne.

Zarząd Biomedu zapowiadał w kwietniu, że spółka chce osiągnąć udział w globalnym rynku Onko BCG na poziomie 10 proc. Spółka szacuje swój potencjał sprzedaży w 2022 roku na rynku krajowym na 20 tys. opakowań, a na rynku zagranicznym na 140 tys. opakowań. W 2017 roku Biomed sprzedał na rynku krajowym 5,8 tys. opakowań, a za granicą - 5,5 tys.

"Turcja jest rynkiem, na którym mamy potencjał realizować całe nowe możliwości sprzedażowe wynikające z ukończonej inwestycji, czyli potrojenia dotychczasowych mocy" - powiedział prezes.

W lutym tego roku Biomed-Lublin podpisał z Biotonem umowę współpracy w zakresie sprzedaży i dystrybucji w Polsce Distreptazy. Umowa obowiązywać ma do końca 2022 roku, jej łączna wartość szacowana jest na ok. 45 mln zł.

"Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z Biotonem. W każdym miesiącu umowa jest realizowana, rozmawiamy też o potencjalnym rozszerzeniu współpracy na wybrane rynki azjatyckie" - powiedział Piróg.

Biomed-Lublin chce wybudować CBR zamiast zakładu produkcyjnego

Biomed-Lublin chce wybudować Centrum Badawczo Rozwojowe zamiast zapowiadanego w kwietniu zakładu produkcyjnego. Spółka oceniła, że budowa nowej fabryki jest obecnie za dużą inwestycją, a na efekty sprzedażowe trzeba by było zbyt długo czekać. Koszt budowy CBR szacowany jest na około 25 mln zł.

Spółka zapowiadała w kwietniu budowę nowego zakładu produkcyjnego, która miała zwiększyć wielkość produkcji Onko BCG do 160 tys. opakowań na rok, szczepionki BCG do 140 tys. opakowań na rok, a Distreptazy do 1,6 mln opakowań na rok.

"Spółka doszła do wniosku, że budowa nowej fabryki jest za dużą inwestycją na ten moment i za długo trzeba byłoby czekać na efekty sprzedażowe" – powiedział PAP Biznes prezes Marcin Piróg.

"Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie naszego projektu Centrum Badawczo Rozwojowego innowacyjnych leków na bazie szczepionki przeciwgruźliczej i leku na raka pęcherza, które ma powstać w Lublinie w ciągu najbliższych dwóch lat. Jest to inwestycja rzędu 25 mln zł" – dodał.

Prezes poinformował, że decyzja w sprawie finansowania zarówno w zakresie dotacji, jak i wkładu własnego powinna pojawić się w ciągu najbliższych kilku tygodni.

"Realizacja projektu Centrum Badawczo Rozwojowego pozwoli nam na realizację wszystkich założeń sprzedażowych ujętych w zakomunikowanej w kwietniu strategii rozwoju spółki" – powiedział prezes.

"CBR pozwoli nam szybciej wejść na rynek znacząco mniejszym kosztem. Przygotowujemy już nowe rynki pod zwiększone możliwości produkcyjne i rozmawiamy z potencjalnymi partnerami o nowych możliwościach zaspokojenia rynków w perspektywie dwóch lat. Rozpoczęliśmy procesy rejestracyjne szczepionki przeciwgruźliczej we Francji i na Węgrzech oraz Onko BCG w Niemczech, Turcji, Argentynie i na Węgrzech" – dodał.

Spółka chce rozwijać sprzedaż zagraniczną i ocenia, że w 2019 roku przychody z eksportu mogą przewyższyć przychody krajowe. Na koniec pierwszego kwartału eksport stanowił ok. 38 proc. przychodów grupy.

Biomed-Lublin zapowiadał w kwietniu, że od początku drugiego półrocza 2018 r. zostaną zwiększone moce produkcyjne dla Onko BCG i Distreptazy w związku z ukończeniem prac modernizacyjnych na wydziałach produkujących te leki.

"Prace nad rozbudową linii produkcyjnych Onko BCG i Distreptazy zostały zakończone i rejestracja zmian nastąpi w ciągu najbliższych tygodni. Efekty sprzedażowe i wynikowe będą więc widoczne już w drugiej połowie tego roku. Moce produkcyjne na linii Onko BCG zostały potrojone, a na Distreptazie podwojone” – powiedział prezes.

Onko BCG, szczepionka przeciwgruźlicza BCG oraz Distreptaza to produkty strategiczne Biomedu-Lublin.

"Jesteśmy na ten moment gotowi realizować strategię w zakresie rozwoju Distreptazy, ponieważ moce produkcyjne zaspokajają potrzeby naszej planowanej ekspansji rynkowej na najbliższe 3-5 lat" – powiedział Marcin Piróg.

"Jeśli chodzi o Onko BCG i szczepionkę BCG to kolejnym krokiem jest dalsze zwiększanie mocy produkcyjnych” – dodał.

Do końca pierwszego półrocza 2018 roku spółka mogła produkować rocznie 12 tys. opakowań Onko BCG i 50 tys. opakowań szczepionki BCG. Od drugiego półrocza wydajność w przypadku Onko BCG wzrosła do 36 tys. opakowań. Spółka chce zwiększyć moce produkcyjne do końca 2020 roku do 72 tys. opakowań w przypadku Onko BCG i do 200 tys. opakowań w przypadku szczepionki.

Biomed-Lublin jest notowany na rynku głównym GPW od stycznia 2015 roku. Od początku tego roku notowania spółki spadły o 14,4 proc. W ostatnim miesiącu kurs akcji wzrósł o 12,6 proc.

Sara Borys (PAP Biznes)

sar/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki