REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

BDO - zarejestrowano już 200 tys. podmiotów

2020-01-20 15:22
publikacja
2020-01-20 15:22

W Bazie Danych Odpadowych (BDO) zarejestrowanych jest 200 tys. podmiotów - poinformował Instytut Ochrony Środowiska. Jak dodano, dziennie wystawianych jest ok. 32 tys. kar przekazania odpadów (KPO) i 20 tys. kart przekazania odpadów komunalnych (KPOK).

fot. / / Bankier.pl
Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, który na zlecenie Ministerstwa Klimatu, wcześniej Ministerstwa Środowiska stworzył BDO poinformował, że w pierwszych tygodniach uruchomienia nowych funkcjonalności systemu BDO, w systemie zarejestrowanych jest 200 tys. podmiotów.

Jak dodano, pod koniec roku do BDO trafiło ok. 30 tys. przedsiębiorstw. "W systemie już pracuje 114 779 użytkowników głównych, do których przypisane jest 56 637 podmiotów oraz 35 978 użytkowników. A każdego dnia liczby te się zwiększają" - wyjaśniono.

Absurdy BDO. Przedsiębiorcy nie kryją oburzenia

Kolejki w urzędach marszałkowskich, zajęte infolinie i dziesiątki różnych interpretacji tego samego problemu – czy muszę rejestrować się w Bazie Danych Odpadowych. BDO nie tylko spędza sen z powiek przedsiębiorcom, ale ponownie podnosi dyskusje na temat biurokracji  i niepotrzebnego obciążania właścicieli firm.

IOŚ poinformował ponadto, że w systemie BDO w ciągu doby wystawianych jest ok. 32 tys. kart przekazania odpadów (KPO) oraz blisko 20 tys. kart przekazania odpadów komunalnych (KPOK).

"Baza Danych Odpadowych to wielkie przedsięwzięcie i mamy świadomość, że użytkownicy mają na razie zróżnicowany stosunek do jej funkcjonowania. Analizujemy wszystkie zgłaszane uwagi. Z tego powodu w systemie została udostępniona funkcja samodzielnego dodawania miejsc prowadzenia działalności" - wyjaśniono.

Cytowany dyrektor Instytutu Krystian Szczepański wyjaśnił, że w sytuacji, gdy podmiot rozpocznie działalność w nowym miejscu lub stwierdzi brak takich danych w systemie, ma możliwość ich samodzielnego dodania z poziomu konta użytkownika głównego. "Podmiot, dodając nowe miejsce prowadzenia działalności, automatycznie uzyskuje możliwość wystawiania kart przekazania odpadów, kart przekazania odpadów komunalnych oraz prowadzenia ewidencji w tym miejscu. Należy jednak pamiętać, że po dodaniu nowego miejsca, podmiot jest zobowiązany do złożenia wniosku aktualizacyjnego do właściwego Urzędu Marszałkowskiego w terminie 30 dni od wystąpienia zmiany" - podkreślił.

Instytut przypomniał, że 30 grudnia 2019 roku opublikowano nowe rozporządzenie Ministra Klimatu ws. rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji.

"W ten sposób znacząco poszerzyła się grupa podmiotów, które nie mają obowiązku wpisywania się do rejestru, a więc i prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości. Zmiana dotyczy przede wszystkim właścicieli małych punktów handlowych i wytwarzanych przez nich odpadów opakowaniowych do ilości określonej w rozporządzeniu. Również przeterminowana lub nieprzydatna do spożycia żywność nie musi podlegać ewidencji" - podkreślił Instytut.

Dodano, że ewidencjonować nie trzeba też świetlówek i baterii, które powstają w ramach zwykłej eksploatacji w biurach, sklepach czy punktach użyteczności publicznej. To samo dotyczy niewielkich, określonych w rozporządzeniu ilości odpadów budowlanych powstających w wyniku prowadzonych prac w domach jednorodzinnych i mieszkaniach.

autor: Michał Boroń

Źródło:PAP
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (2)

dodaj komentarz
specjalnie_zarejestrowany2
Co ty pier... , bez rejestracji teraz nikt nie chce przyjmować śmieci od firm. To co pis, teraz ewidencja kup?
karbinadel
Większość zarejestrowała się zupełnie niepotrzebnie, przeważnie pod wpływem paniki, jaką siały media (nie wyłączając bankiera.pl)

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki